پدر مقتول سیروانی با حضور درمیان یکی از موکب های شهرستان ،به یمن درسهایی که از مکتب امام حسین (ع) و یاران باوفایش در خصوص ایثار وگذشت آموخت ،برای یادآوری متون این درسها به دیگر هم کیشان خود ،با گذشت از قاتل فرزندش ،شمه ای از آثار وبرکات این مکتب را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۵۱۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 03 November 2017
تابناک ایلام ::درمیان شلوغی خبرهای این روزهای اربعین و ازدحام و ترافیک خودرویی در مسیرهای منتهی به مهران ،درمیان حجم بالای ورود زائرین اربعین به استان ،اتفاق مثبت و مهمی آن هم در میان یکی از موکب های برپا شده برای زائرین به وقوع پیوست که درسهای آن اگر بیشر از درسهای اربعین نباشد کمتر هم نیست.
 
پدر مقتول سیروانی با حضور درمیان یکی از موکب های شهرستان ،به یمن درسهایی که از مکتب  امام حسین (ع) و یاران باوفایش در خصوص ایثار وگذشت آموخت ،برای یادآوری متون این درسها به دیگر هم کیشان خود ،با گذشت از قاتل فرزندش ،شمه ای از آثار وبرکات تلمذ در  این مکتب را به نمایش گذاشت.
 
همه ما که عمری را با سینه زدن برای امام حسین و یارانش سپری کرده و از کنار درسهای این مکتب به سادگی عبور می کنیم ،این روزها به جای پرداختن به آثار این حرکت ارزشمند وسرشار از درس ایثار و گذشت هم استانی امان،فقط به خبر  شمارش خوردوها وآمار زائرین اربعین بسنده کردیم وتمام .غافل از اینکه بزرگنمایی این حرکت پدر سیروانی، آنهم در آستانه اربعین می تواند بعنوان درسی پر محتوی در استانی که نزاع و خشونت وحس انتقام جویی در آن غوغا می کند، برای سالهای سال در کلاسهای فرهنگسازی برای نفی انتقامجویی وخشونت تدریس شود.
 
البته این اتفاق مهم وکم هزینه می تواند دراستان ما از هزاران سمینار ،کنگره ونشستهای کذایی هزینه بر برای فرهنگسازی در راستای کاهش جرم ،نزاع واتفاقات ناخوشایند اجتماعی موثرتر واقع شود ،اما گویا این روزها فضای اجتماعی استان متاثر از خودکشی هاونزاعها و تشییع همزمان پیکر 6 جوان سوخته ،بیشتر به سوی مردن سوق داده می شود تا گذشت از کشتن و زنده ماندن !
 
باز هم در این بین باید به مشاور جوان وغیر ایلامی استاندار ایلام احسنت گفت که این اتفاق خوشایند و  مقوله مهم واثر گذار  اجتماعی ،از دید تیزبین او پنهان نماند وعلیرغم مشغله کاری به خوبی به مدح وستایش این چنین حرکتی دراستان پرداخته است که حرکت ارزشمند پدری که حسینی زیستن را برای خود انتخاب کرده است .
 حسین فرهادی مشاور استاندار ایلام در ستایش این اقدام خداپسندانه پدر مقتول سیروانی نوشته است : در میان انبوه مطالب و خبرهای ریز و درشت و راست و دروغ که به سرعت برق و باد از این گوشه دنیا به آن سوی عالم در گردش است ناگاه خبری آمد که سخت تکانم داد و توجهم را به خود جلب کرد.
" پدر مقتول 18 ساله سیروانی در پای موکب خادم الزهراء قاتل فرزندش را بخشید"
خبری کوتاه و فاقد جزییات اما به شدت متأثر کننده برای من که تازه به ایلام قدم گذاشته ام و تجربه ی شخصی چندانی از زیستن در این سرزمین ندارم.
همیشه شنیده و خوانده بودم لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام نیست. اما همه میدانیم که بخشش از حق خویش نیز کار چندان ساده ای نیست و شاید به همین علت هم هست که این همه در آموزه های دینی و اخلاقی بر فضیلت بخشش و گذشت و ترجیح و مقدم دانستن دیگری بر خود تأکید شده است.

 در یک دیار صد در صد شیعه همه چیز بر مدار محبت علی و اولادش می چرخد. مردمی که سفره های خود را برای زائران پهن می کنند و به احترام نام امام حسین از خون عزیزانشان می گذرند.
چند سالی است که اخبار سخاوت ایلامیها برای زائران اباعبدالله در اربعین را از دوستان و نزدیکان که به کربلای معلی مشرف شده بودند شنیدم و از رسانه ها کم و بیش دنبال کردم.

اما اکنون که فکر و ذکر روز و شبم به واسطه اشتغال کاری بحث میزبانی از زائران اربعين در #دروازه_عتبات شده است خود شاهد هستم که این مردم همان کسانی هستند که هشت سال بدون ترک خانه و کاشانه از مرزهای کشور دفاع کردند.

تا پیش از آمدن به ایلام وقتی درباره جنگ تحمیلی و هشت سال  دفاع مقدس  چیزی می شنیدم، سریع نام  خوزستان به ذهنم متبادر می شد، با اینکه خودم متولد چهار محال و بختیاری هستم اما چون پدر و مادرم هردو متولد خوزستان هستند نمی توانم بگویم جنگ بر زندگی من بی تاثیر بوده است . از پدر و مادرم راجع به جنگ و دفاع  بسیار شنیده ام

خاطرات پدر و مادر از جنگ نوعی خشم برای مبارزه را در من تقویت می کرد،  خشمی که  برایش قداست خاصی قائلم، از جنگی می گفتند که بهترین جوانان این کشور را به شهادت  رساند، زنان و مردان زیادی از موطن خود آواره شدند و کودکان زیادی را یتیم  ساخت .

 اما روی دیگر دفاع مقدس همین روحیه ی مقاومت و سخاوت و ایثار است که در بزنگاه ها عیان تر از آفتاب در روز روشن خود را نشان می دهد. بخشش قاتل فرزند در روزهای نزدیک به اربعین و در مقابل موکب های خدمت به عاشقان حسین بن علی( ع) یک پیام روشن دارد  اینکه پس از چهارده قرن همچنان شیعیان  این سخن را که لذتی که در بخشش هست در انتقام نیست را سرلوحه زیست خود قرار می دهند.
اما بخش تکان دهنده خبر برای من این بود که خدمت کردن به این مردم که خود حافظ مرزها و خادم دوستداران و شیفتگان اهل بیت و چنین سخاوتمند هستند کار ساده ای نیست.  

یکماه قبل از آنکه به ایلام بیایم با برادر کوچکترم  و یکی از دوستانم بنام میلاد تصمیم گرفتیم به سوریه برویم  تقریبا  هر شب همدیگر را ملاقات می کردیم هر کار که می کردیم جفتمان جور نمی شد یک جای کار می لنگید.  یادم می آید به یک آقایی مراجعه کردیم به مسخره و خنده به ما گفت اصلاح طلب و مدافع حرم؟!

تا اینکه در شب تاسوعا در مصلی شهرکرد بودم که اطلاع دادندبه ایلام بیایم , من هم پذیرفتم

دیدم اینجا هم زیر بار جنگ بوده اما مثل خوزستان خودمان استوار ایستاده ، اینجا هم جنگ بوده و مردم با نثار خونشان نگذاشتند که یک وجب خاک بدهیم، کم کم هم حسی بیشتری با مردم پیدا کردم،  بعد از آن  دیدم اینجا هم  مثل استان خودمان طوایف و اقوام علیرغم تکثر،  در کنار هم  و حتی درهم تنیده با دوستی زندگی می کنند.

امروز با دیدن خبر گذشت و سخاوت یک پدر داغدیده نتوانستم علیرغم مشغله ها دست به قلم نشوم در یک لحظه از جایم تکان خوردم ، خاطرم آمد کجا می خواستم بروم و چه شد، می خواهم بگویم همه جا می تواند میدان  #جهاد باشد اما جایش با خواست خداست، می خواستم در سوریه سرباز #قاسم سلیمانی  و مدافع حرم حضرت #زینب (ع) باشم  اما در ایلام سرباز #قاسم سلیمانی و خادم امام #حسین (ع)شدم.

ایلام پتانسیل رشد بالایی برای توسعه داردبا جوانان تحصیل کرده فراوان و نیروهای فکری قوی و وفادار به نظام،جاذبه های گردشگری فراوان، مرزهای مهران و دهلران برای توسعه مبادلات مرزی، منابع غنی نفت و گاز، پتروشیمی و ... .میشود ومیتوانیم اما با گذشت وایثار.آن درسی که پدر مقتول سیروانی داد.
اقدام سخاوتمندانه این پدر محب اهل بیت درس بزرگی به من و امثال من داد که برای ایجاد آرامش و صلح و صفا در جامعه باید از خودگذشتگی و ایثار کرد.گذشتن از خواسته های شخصی و تلاش در جهت خدمت به مردم مقاوم و سخاوتمند چیزی از جهاد سربازان در میدان رزم کم ندارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار