مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید ضمن درخواست از دولت برای چاره اندیشی جدی برای وضع معیشت مردم، مرز را موهبتی الهی دانست و خواستار بهره گیری از مرزها به عنوان فرصتی برای رونق اقتصاد مردم گردید.
کد خبر: ۵۱۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 04 November 2017

مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان با اشاره به مشکلات شدید اقتصادی مردم در سیستان‌وبلوچستان، استفاده از ظرفیت مرزی در سیستان و بلوچستان را برای ارتقای شاخص‌های رفاه و اقتصاد مردم مهم قلمداد کرد.
مولوی عبدالحمید ضمن اظهار تاسف از بسته بودن مرزها، خاطرنشان کرد: بستن مرزها در استان سیستان‌وبلوچستان برای مردم این استان ضایعات بسیار سنگینی را به دنبال داشته است. مرزهای موجود جزو نعمت‌‌های الهی و استعدادهای استان سیستان‌وبلوچستان به‌شمار می‌روند. ما همواره به وجود این مرزها افتخار می‌کنیم، اما این مرزها باید باز باشند تا مردم استان از طریق آنها به تجارت و کسب‌وکار مشغول بشوند.
امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: مردم سیستان‌وبلوچستان از یک طرف با خشکی و قحطی مواجه هستند و از یک طرف تجارت و کسب و کار هم در استان وجود ندارد. مردم با بیکاری و تنگدستی شدید مواجه هستند، باید به حال این مردم رحم بشود.
وی در ادامه خطاب به دولت تدبیر و امید گفت: دولت تدبیر و امید باید برای موضوع مرزها چاره‌ و تدبیری بیاندیشد. نباید مرزها بسته شوند. بستن مرزها سبب تشدید منکرات و گسترش معامله مواد مخدر می‌شود. نباید جلوی تجارت و مبادلات مرزی‌ای که ضرر و نقصان آنها برای کشور کمتر است گرفته شوند. باید برای تجارت برخی کالاها در استان سیستان‌وبلوچستان استثناء قائل شویم و اجازه معامله آنها را بدهیم.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کرد: قبلا عده زیادی از مردم بیکار بودند و از طریق فروش گازوئیل امرار معاش می‌کردند، اما متاسفانه قانون اشتباهی وضع شد که گازوئیل توسط دولت در مرز فروخته شود و سود حاصل از آن به مرزنشینان داده شود. با اجرای این قانون، بسیاری از کسانی که به معامله گازوئیل در مرز مشغول بودند، بدون اینکه شغل جدیدی برای آنها در نظر گرفته شود، از کار بیکار شدند، درحالی‌که اگر ما قرار است جلوی یک شغل را بگیریم، باید جایگزینی هم برای آن در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: بنده نیز از تصادفات و برخی تلفات گازوئیل‌کشی اطلاع دارم، اما ضایعات جلوگیری از گازوئیل‌کشی به مراتب بیشتر از تلفات جاده‌ای آن بوده است؛ جلوگیری از گازوئیل‌کشی سبب گسترش معامله مواد مخدر، سرقت و سایر منکرات در جامعه شده است.
مولوی عبدالحمید تاکید کرد: وزارتخانه‌های محترم جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌های ذیربط باید فکری برای استان سیستان‌وبلوچستان بردارند. استانداری سیستان‌وبلوچستان، سپاه پاسداران، اطلاعات، مجمع نمایندگان استان، قوه قضائیه، دادگستری و نیروی انتظامی همه باید دست به دست هم بدهند تا مرزها باز شوند و مردم به تجارت و کسب‌وکار مشغول باشند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خطاب به شهرداری و فرمانداری زاهدان نیز گفت: توصیه بنده به عزیزان شهرداری، فرمانداری و سایر دست‌اندکاران در زاهدان آن است که هنگام ساماندهی هر شغل و موضوعی، بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم را مدنظر قرار دهند و در فکر جایگزین برای شغل‌هایی که قصد تعطیلی آنها را دارند باشند.
مولوی عبدالحمید در ادامه به دغدغه‌های امنیتی مسئولین در موضوع مرزها اشاره کرد و خطاب به آنان خاطرنشان ساخت: مرزها را باز کنید و از ناامنی نهراسید، مطمئن باشید که مردم با شما در زمینه تامین امنیت مرزها همکاری می‌کنند. مردم استان سیستان‌وبلوچستان به هیچ‌کسی اجازه نخواهند داد استان را دستخوش ناامنی قرار دهد.
وی تاکید کرد: تمام نهادها و ارگان‌های دست‌اندرکار باید برای موضوع مرزها و معیشت مردم فکر اساسی بکنند تا ما شاهد تحولی مثبت در این زمینه باشیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین در بخشی دیگر از خطبه ها به نکوهش مصرف و معامله مواد مخدر پرداخت و گفت: مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر از لحاظ شرعی حرام و ناجایز است و معامله و خرید و فروش این مواد به جامعه اسلامی و انسانی ضربه می‌زند و جایز نیست.
وی خاطرنشان کرد: باید دنبال کسب روزی حلال باشیم و قناعت پیشه کنیم و از خرید و فروش مواد مخدر اجتناب کنیم. کشتن یک انسان بهتر از آن است که او را به مواد مخدر معتاد کنیم. لذا نباید به معاملاتی مشغول شویم که مخالف با شریعت اسلام هستند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فرازی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، نسبت به توطئه‌های دشمنان مبنی بر ترویج فرهنگ غربی و بدبین‌کردن کشورهای اسلامی نسبت به یکدیگر هشدار داد و گفت: با توجه به گسترش بیداری اسلامی در خاورمیانه و اسلام‌خواهی در جهان، دشمنان اسلام تمام تلاش‌شان را کردند تا موج بیداری اسلامی را به انحراف بکشانند و آن را به سمت درگیری‌های داخلی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی سوق دهند.
وی ادامه داد: دشمنان و بیگانگان هنوز هم تلاش می‌کنند تا فرهنگ‌های خود را در کشورهای اسلامی گسترش داده و آن را بر مسلمانان تحمیل کنند. رفت‌وآمدهای سران کشورهای قدرتمند در کشورهای اسلامی حکایت از آن دارد که سران این کشورها علاوه بر اینکه دنبال بدبین کردن کشورهای اسلامی نسبت به یکدیگر و بازاریابی برای فروش تسلیحات نظامی و زرداخانه‌های خودشان در کشورهای اسلامی هستند، همچنین می‌خواهند از طریق بهبود روابط خود با بعضی کشورهای اسلامی، فرهنگ و اندیشه‌های خود را بر جوامع اسلامی تحمیل کنند.
مولوی عبدالحمید تمام مسلمانان را به هوشیاری و بیداری در مقابل این توطئه‌ها توصیه کرد و گفت: مسلمانان و کشورهای اسلامی نباید از یکدیگر بترسند، بلکه بدانند که ایجاد بدبینی بین کشورهای اسلامی از مهمترین توطئه‌های دشمنان است. سران کشورهای اسلامی و اندیشمندان جهان اسلام باید در مقابل این توطئه‌ها واکنش نشان داده و برای مقابله با آنها راهکار ارائه دهند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان از عموم مردم زاهدان برای حضور در راهپیمایی روز 13 آبان دعوت به عمل آورد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
...معصل مملکت معیشت وبیکاری مردم شده...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
نزدیک به 10 سال است که مرز زابل بصورت کامل دیوار کشی شده و بسته شده است که باعث بیچارگی و درماندگی مردم ستم دیده زابل شده است این در حالیست که هیچ گونه شرارتی از سوی مرز زابل استان را تهدید نکرده و نمی کند . مسئولین استان(همه) روزی در مقابل خداوند بابت تبعیضات انجام شده پاسخگو هستید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار