بازدید از سومین قطب پتروشیمی ایران
محمدرضا نعمت زاده در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران گفت معتقدم تا ۲۰ میلیون تن پتانسیل تولید متانول در کشور وجود دارد و موج گاز شل آمریکا گذراست و باید افق های بلند مدت پتروشیمی جهان را هدف گذاری نمود.
کد خبر: ۵۲۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ 06 November 2017
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان‌وبلوچستان از شهرک پتروشیمی مکران مشاور صنعتی وزیر نفت گفت اینکه میگویند بازار متانول اشباع است و ظرفیت تکمیل شده اشتباه و مزیت عمده ایران که بیشترین ذخایر گازی جهان را دارد همچنان ظرفیت سرمایه‌گذاری را دارد.
محمدرضا نعمت زاده در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران در منطقه آزاد چابهار گفت تمام واحدها در طرح پلان این شهرک به درستی جانمایی شده و برخی نظرات کارشناسان که معتقد به اشباع بودن ظرفیت متانول کشور است خلاف آینده نگری و نگاه به نیاز بازار جهانی است.
وی افزود در پروزه های بزرگی چون این شهرک پتروشیمی، زمانبندی اهمیت بالایی دارد و امیدوارم با ادامه برنامه‌ریزی های منسجم فعلی شاهد تولید محصول در این مجموعه در زمان کوتاه باشیم.
پدر صنعت پتروشیمی ایران با انتقاد از خیل مجوزهای صادره برای مجتمع های MTO و MTP گفت چون حجم سرمایه‌گذاری این تکنولوژی در حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، کار بزرگ و نیازمند جذب سرمایه و فاینانس خارجی است. 
نعمت زاده که در زمان مدیریتش بر شرکت ملی صنایع پتروشیمی مکان یابی شهرک پتروشیمی مکران به عنوان سومین قطب پتروشیمی ایران بعد از ماهشهر و عسلویه صورت گرفته است گفت اصلا به علت نبود تکنولوژی MTOدر ایران، یکی از واحدهای این شهرک را به این تکنولوژی اختصاص دادیم تا سایرین یاد بگیرند و پروژه عملیاتی شود.
وی با تقدیر از حجم فعالیت های صورت گرفته در هاب جدید پتروشیمی کشور گفت باید همه بخش ها، سازمان ها و منابع پای کار بیایند تا شاهد تولید محصول در زمان مناسب در این شهرک باشیم.
در این بازدید ابراهیم محمودزاده مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گفت کار بزرگ و قابل تقدیری در این شهرک انجام شده است و امید است به همت مسولان مربوطه و با برنامه‌ریزی بتوانیم هرچه سریعتر شاهد دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در آن باشیم.
در ابتدای این دیدار مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شهرک پتروشیمی مکران ارایه نمود.
محمدرضا موثقی‌نیا در این خصوص گفت خوشبختانه مجوز وزارت نفت در خصوص خوراک گاز طبیعی واحدهای فاز نخست صادر گردیده و براساس آن  روزانه 30 میلیون مترمکعب خوراک گاز به صورت قطعی به این پتروشیمی اختصاص یافته است. از سوی دیگر شرکت خط لوله انتقال گاز مکران  در راستای انتقال این خوراک گازی به چابهار و متعاقب آن سایت پتروشیمی مکران، اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان کرده است. این اتفاق بسیار تاثیرگذار و نویدبخش بوده است. می‌دانید که گاز در پایان دهه 80 از طریق خط لوله هفتم سراسری از عسلویه تا ایرانشهر آمده بود، ولی مساله انتقال از ایرانشهر به  چابهار از آن سال متوقف مانده بود و علی رغم برگزاری مناقصات متعدد از سوی شرکت ملی گاز همچنان توفیقی در آن حاصل نشده بود که این مهم با مشارکت پتروشیمی مکران مرتفع شد. بر این اساس پتروشیمی مکران برای سرمایه گذاری و انجام این پروژه به وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران اعلام آمادگی کرد و در نهایت با دستور و موافقت مهندس زنگنه موافقت‌نامه‌ این پروژه در مهر ماه سال 1395 بین شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران و شرکت ملی گاز امضا شد.
پیرو این موافقت‌نامه و پس از انجام مذاکرات، قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهارمنعقد و عملیات اجرایی طرح از اسفندماه سال 1395 آغاز گردید که براساس زمان‌بندی‌های انجام شده امیدواریم تا دو سال آینده پروژه گازرسانی به چابهار، شهرهای اطراف آن و نیروگاه‌های موجود در آن به اتمام برسد. ما برای تسریع در این کار و رساندن گاز به شهرهای جنوب استان از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم و همین امروز در چندین جبهه، نیروها و ماشین‌آلات به صورت شبانه‌روزی مشغول کار هستند.
موضوع احداث نیروگاه مجتمع یوتیلیتی مربوط به فاز اول پتروشیمی مکران نیز موضوع دیگری است که سال گذشته با انجام مناقصه به شرکت مپنا واگذار شد و عملیات اجرایی آن نیز سال گذشته آغاز شد. در زمان حاضر نیز دو توربین این نیروگاه ساخته شده و آماده حمل به منطقه است.

از رویدادهای مثبت دیگری که می‌توان از آن یاد کرد انعقاد تفاهم‌نامه پتروشیمی مکران با شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که موافقت اصولی این شرکت را در حوزه اجرای پروژه پتروشیمی مکران اخذ کردیم.
این موافقت‌نامه را به فال نیک می‌گیریم؛ چرا که به  اعتقاد من قبل از این موافقت‌نامه اگرچه پشتیبانی‌های معنوی NPC وجود داشت، اما هم‌اکنون پشتیبانی‌های قانونی این مجموعه را نیز پشتوانه خود داریم و این موضوع هم سبب اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران شهرک پتروشیمی مکران است و هم به کارها سرعت بیشتری می‌بخشد.
بعلاوه موفق شدیم مجوز اولیه احداث سایت برداشت آب از دریای عمان  (آبگیر) برای تولید انواع آب مورد نیاز واحدهای فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران را از محیط‌زیست بگیریم که تا یک ماه آینده این مجوز به ما ابلاغ خواهد شد و سرعت زیادی را در تکمیل زیرساخت‌های این پتروشیمی ایجاد می‌کند.
ناگفته نماند که پیش‌تر مجوز 7 واحد پتروشیمی از سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ شده بود، اما مجوز احداث آبگیر، مخازن ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی در بندر شهید بهشتی و کریدور های انتقال محصول از سایت تا بندر شهید بهشتی صادر نشده بود که خوشبختانه همه این مجوزها اخذ شد.
وی افزود در سفر دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به چابهار که با همراهی دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت موافقت‌نامه‌ای میان شرکت پتروعمران مکران (از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی مکران) و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید امضا شد که براساس آن، مجموعه ما در احداث یک شهرک مسکونی در شهر جدید تیس در چابهار مشارکت خواهد کرد.
این موضوع نیز گام بزرگی برای شهر چابهار و شهرهای اطراف آن است و عواید زیادی برای منطقه خواهد داشت. براساس این قرارداد طی چندین مرحله، پنج‌هزار واحد مسکونی برای کارکنان بومی و غیربومی که در آینده قرار است جذب پتروشیمی مکران شوند، احداث می‌شود.
گزارش تصویری این بازدید به زودی منتشر خواهد شد.
نعمت زاده: متانول و اوره آمونیاک مزیت رقابتی ایران است/ مشاور وزیر نفت به همراه مدیر عامل ساتا از شهرک پتروشیمی مکران بازدید کرد
نعمت زاده: متانول و اوره آمونیاک مزیت رقابتی ایران است/ مشاور وزیر نفت به همراه مدیر عامل ساتا از شهرک پتروشیمی مکران بازدید کرد
نعمت زاده: متانول و اوره آمونیاک مزیت رقابتی ایران است/ مشاور وزیر نفت به همراه مدیر عامل ساتا از شهرک پتروشیمی مکران بازدید کرد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
عالی
دم روابط عمومیتون گرم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار