کد خبر: ۵۲۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 11 November 2017
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: 2 هزار و 562 نفر در هفت ماه گذشته در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان توسط سگ های ولگرد مورد حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.
دکتر جواد اکبری زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال هزار و 314 نفر در منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز دچار حیوان گزیدگی شدند.
وی با بیان اینکه امسال هفت نفر به دلیل حیوان گزیدگی و علائم هاری در سیستان فوت کردند گفت: تا زمانی که سگ های ولگرد جمع آوری نشوند مشکل حیوان گزیدگی در این منطقه وجود دارد.
وی از افرادی که به حیوان گزیدگی دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل تاکید کرد: تمام خدمات این دانشگاه به افراد دچار حیوان گزیدگی (سگ) به صورت رایگان ارائه می شود.
دکتر اکبری زاده ارائه برنامه های آموزشی به افراد به صورت طرح خانه به خانه و مدارس، مراجعه کارشناسان بهداشتی به نقاط شهری و روستایی برای شناسایی افراد مبتلا و تشکیل کارگروه و کمیته های اتلاف و ساماندهی سگ های ولگرد را از جمله برنامه های این دانشگاه در منطقه ذکر کرد.
وی گفت: بر مبنای بررسی های صورت گرفته بیش از 40 هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان وجود دارد.
وی افزود: براساس استانداردهای جهانی اگر بخواهیم زنجیره انتقال بیماری هاری در منطقه ای قطع شود باید بیش از 70 درصد سگ های ولگرد منطقه در مدت زمان کوتاه تلف شوند که متاسفانه در سیستان تاکنون کمتر از هشت هزار مورد اتلاف صورت گرفته درصورتی که باید 30 هزار قلاده تلف می شدند.
وی ادامه داد: ضروری است اتلاف این سگ ها به صورت جدی از سوی نهادهای مرتبط مورد توجه قرار گیرد تا از افزایش بروز این بیماری در منطقه کاسته شود.
به گزارش ایرنا بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می نامند که از جنبه های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.
در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند شناخته می شود.
ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
اصلی ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم ترین علائم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.
مردم سیستان در شمال استان پهناور سیستان و بلوچستان این روزها علاوه بر تحمل رنج خشکسالی های پی در پی 18 ساله در منطقه که مشکلات فراوان زیست محیطی و اقتصادی برای آنان به همراه داشته با معضل سگ های ولگرد مبتلا به بیماری هاری که به گفته مردم محلی و برخی کارشناسان از طریق مرز زمینی از کشور افغانستان وارد می شوند، دچار شده اند.
استان سیستان و بلوچستان از طریق منطقه سیستان حدود 300 کیلومتر مرز با افغانستان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار