معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
کد خبر: ۵۲۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ 21 November 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد تا ارتباطات مسیرهای ترانزیتی شان را توسعه دهند. با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه است.

وی افزود: به این منظور احتیاج به ملزومات داریم که در این زمینه، زیرساخت های بندری و تجهیزات وجود دارد که با زحمات سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر کل بندر، تجهیزات تأمین شده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر از بندر چابهار به نقاط دیگر، جاده وجود دارد و ریل در حال احداث است و هماهنگی با کشورها انجام شده و اولین محموله ترانزیت از هند از مسیر چابهار وارد بندر چابهار شد.  برای استمرار صرفاً احداث زیرساخت ها کافی نیست و باید علاوه بر موارد سخت افزاری، از لحاظ نرم افزاری و مدیریتی هم توجه نماییم. از جهت هزینه و زمان این مسیر باید همیشه مزیت خوبی داشته باشد و دائماَ در این خصوص ارتقاء یابد.

تقی زاده گفت: فعالیت ها در بندر چابهار باید تجاری سازی شود تا ترانزیت از این بندر، پایدار شود که این به زمان و هزینه بر می گردد. یک بخشی از زمان و هزینه مربوط به زیرساخت هاست و بخش دیگر تسهیل مقررات تا مرزها، گمرکات بتوانند خوب کار کنند. و در این زمان بتوانیم زیرساخت ها و فعالیت های عملیاتی را کوتاه نماییم.

وی افزود: برای تجاری سازی بندر چابهار دو استراتژی مهم در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود . اولین استراتژی این است که برای هر کدام از کریدورهای حمل و نقل، مدیر کریدور تعیین شود و اولین مدیر برای کریدور شمال جنوب انتخاب شد. که با افزایش حجم کالا مدیر کریدور بندر چابهار را خواهیم داشت که وظیفه پایش دائم و بررسی زمان و هزینه و مشکلات مسیر و همچنین بررسی بازارهای دو طرف را برقرار و برقراری ارتباط با بخش های خصوصی هر سه کشور و مسئولین مربوطه داشته باشند. و از طریق سازمانهای مربوطه ارتباطات را برقرار نمایند. و شناسایی و رفع اشکالات ضوابط و مقررات در صورت وجود. در این خصوص حمایت مجلس و مسئولین رده بالا را داریم.

وی اضافه کرد: استراتژی دوم نیز اتصال سیستم ریلی به بنادر است. بنحوی که بتواند با حداقل زمان تخلیه و بارگیری و بهترین شیوه متعارف در دنیا بارها را از طریق ریل بتواند جابجا نماید چرا که  با پیش بینی افزایش ورود کشتی ها و محمولات در آینده جاده ها تحمل این حجم جابجایی را نخواهند داشت هم از لحاظ ترافیکی و بروز سوانح و مصرف سوخت.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: اتصال بنادر به حمل و نقل ریلی در استفاده از مزایای ریل به نحوی عملی شود که بعد از اتصال ریل به بندر با سهل ترین و ارزان ترین شکل کالا به قطار انتقال یابد. زیرسازی مسیر در دست انجام است که ان شا االله دنبال تا به نتیجه برسد.

وی در پایان ضمن تبریک به کشور هند، ایران و افغانستان برای این اقدام اظهار کرد:  این را به فال نیک می گیریم تا سال آینده میلیون ها تن کالا از این مسیر جابجا شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار