مولوی عبدالحمید:
مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان، ضمن انتقاد از کسانی که اسلام را در انجام یک حکم و دستور خلاصه می‌کنند، تمام گروه‌ها و گرایش‌های اسلامی را به دوری از «افراط‌گرایی» و معرفی اسلام بر اساس شرایط زمان توصیه کرد.
کد خبر: ۵۲۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸ 25 November 2017

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید اظهار داشت: اسلام را باید آن‌طور که هست بفهمیم و به جهانیان عرضه کنیم. ممکن است از اسلام برداشت‌های مختلفی وجود داشته باشد، اما هرگز نباید دین اسلام را محدود و تنگ کنیم، زیرا این دین تمام شئونات زندگی بشر را شامل شده و برای هر کدام از آنها راهنمایی و برنامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها با مطالعه‌ی گذرای چند کتاب تصور می‌کنند قرآن و حدیث را فهمیده‌اند، درحالی‌که فهم قرآن و حدیث و آشنایی با حقیقت دین اسلام نیاز به ارتباط با علما و مطالعه زیاد آن‌هم تحت سرپرستی و نظارت علما دارد. لذا گروه‌هایی که گرفتار افراط‌گرایی هستند باید به سخنان و نصایح علما گوش کنند، مطمئن باشند که پشیمان نمی‌شوند و به اسلام هم ضربه وارد نمی‌شود، زیرا علما خیرخواه همه هستند و نسبت به دیگران آشنایی بیشتری به مسائل دینی دارند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: مسیر افراط‌گرایی مسیری است که صددرصد با بن‌بست مواجه می‌شود. کسانی که مسیر افراط‌گرایی را برگزیده‌اند اکنون پشیمان هستند. توصیه ما به کسانی که گرفتار افراط‌گرایی هستند آن است که در روش خودشان تجدیدنظر کنند و  از علما و راهنمایان دینی فاصله نگیرند و تمام علما را متهم به «دین‌فروشی»‌ نکنند.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: بعضی از جوانان که احساسات بر آنها غالب است، گمان می‌کنند که دین اسلام فقط «جهاد» ‌است، درحالی‌که دین اسلام دین «اندیشه»، «تفکر» و «تدبیر» است. باید بیندیشیم که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با چه کسانی جهاد می‌کردند و این جهاد با چه جهان‌بینی و تدبیری انجام می‌گرفت که جهانیان را شیفته و گرویده دین اسلام کرده بود.
وی تاکید کرد: باید شرایط زمانی که در آن زندگی می‌کنیم را درک کنیم و اوضاع جهان را در نظر بگیریم، نباید مرتکب عملی بشویم که دشمنان از آن برای تبلیغ علیه اسلام بهره‌برداری کنند. طرح «اسلام‌هراسی» یکی از فعالیت‌های دشمنان است که می‌خواهند جهانیان را از دین اسلام و پیامبر اکرم صلی‌الله‌‌علیه‌وسلم بترسانند، درحالی‌که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم رحمتی برای تمام جهانیان و دین اسلام دین رحمت، انسان‌دوستی و صلح است که افراط و تفریط در آن جای ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: البته دین اسلام دین «جهاد» هم است، اما جهاد در اسلام زمانی‌ست که هیچ راهی برای اصلاح یک جامعه باقی نمانده باشد. جهاد در اسلام در مقابل اشغالگرانی همچون اسرائیل ا‌ست که منطق گفتمان و مذاکره ندارند و تن به عدالت نمی‌دهند، نه اینکه مسلمان در مقابل مسلمان سلاح بردارد و بگوید من جهاد می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: نصیحت و توصیه خیرخواهانه ما به تمام مسلمانان از هر گرایشی و فکری هستند آن است که از افراط‌گرایی و تنگ‌نظری اجتناب کنند و با رعایت اعتدال و میانه‌روی، دوراندیش باشند. ما باید دین اسلام را همراه با شرایط و اقتضای زمان، به زبان روز به جهانیان عرضه کنیم.

این عالم مذهبی اهل‌سنت توصیه‌ای هم به سران کشورهای اسلامی داشت و گفت: قدرت‌های استکباری تلاش می‌کنند تا کشورهای اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند. همه ما باید بیدار و هوشیار باشیم. سران کشورهای اسلامی در مقابل یکدیگر از واژه‌های تند استفاده نکنند، بلکه کلماتی را به‌کار ببرند که طرف مقابل را به فکر واداشته و به فروکش شدن تنش‌ها کمک کند.
وی در ادامه افزود: سران کشورهای اسلامی قبل از هر چیز باید به مصایب و مشکلاتی بیندیشند که مسلمانان با آنها مواجه هستند؛ درگیری و اختلاف بین کشورهای اسلامی هر روز در حال افزایش است و زندگی مسلمانان در بسیاری از بلاد نابود شده است؛ سران کشورهای اسلامی باید دنبال حل این مشکلات باشند.
مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن که درگیری‌ها کمتر شده‌ است، باید دولت‌های فراگیر تشکیل بشود و گرایش‌های مختلف کنار یکدیگر قرار گیرند و حقوق تمام ادیان و مذاهب رعایت شود تا گرفتار تجزیه، انشقاق و دیگر مشکلات نشوند.
وی افزود اگر مردم عراق بعد از شکست دیکتاتور این کشور کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند و اقوام و بخشی دیگر از مردم این کشور به حاشیه رانده نمی‌شدند، و اگر دولت سوریه، یمن و سایر دولت‌ها به حرف ملت گوش کرده و حقوق‌شان را رعایت می‌کردند با مشکلات و بحران‌های کنونی مواجه نمی‌شدند. باید از ظهور این بحران‌ها و مشکلات عبرت بگیرند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش پایانی خطبه ها با اشاره به فعالیت برخی از خیّرین مدرسه‌ساز، این اقدام را «کمک به زیربنای پیشرفت و توسعه» دانست و گفت: بعضی از خیّرین مدرسه‌ساز که سابقه‌ای طولانی در احداث مدارس آموزش‌وپرورش دارند، اخیرا برای ساخت چندین مدرسه در سیستان‌وبلوچستان نیز اقدام کرده‌اند که باید برای این عزیزان دعای خیر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خدمت به تأمین نیازمندی‌های آموزشی و ساخت مدارس در واقع کمک به زیربنای پیشرفت و توسعه است. علم و آموزش زیربنای توسعه و ترقی است.

مولوی عبدالحمید برای دکتر عبدالقادر پربار، شهردار جدید زاهدان نیز آرزوی موفقیت کرد و گفت: شهردار جدید زاهدان فردی باتجربه و دارای انگیزه است. امیدواریم بتواند با ایجاد تغییر و آبادانی در شهر، موجبات رضایت مردم را فراهم آورد.
وی بر لزوم همکاری و مساعدت مردم با شهرداری و شورای شهر زاهدان تاکید و توصیه کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
درود بر مولانا مرد خیراندیش ملت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار