کد خبر: ۵۳۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 03 December 2017
     رییس قوه قضاییه با بیان اینکه آقایی که خود زمانی در کشور مسئول بود، ظرف چند دقیقه 50 حرف خلاف علیه قوه قضاییه گفته است، اظهار کرد: عده ای که خود را منجی می دانند، می خواهند برای خود کاسبی بسازند.
ایرنا: آیت الله صادق آملی لاریجانی روز یکشنبه در همایش سازمان بسیج حقوقدانان به مناسبت 12 آذر سالروز تصویب قانون اساسی در مجتمع فرهنگی قوه قضاییه افزود: این افراد متوجه نمی شوند که این اقدامات خیانت به جمهوری اسلامی و آرمان انقلاب است.
وی با بیان اینکه چرا به قیمت کار سخیف و خود را نشان دادن، روی این همه دستاوردهای انقلاب می خواهند خط سیاه بکشند، ادامه داد: این اقدامات، در حق نظام جمهوری اسلامی با این همه اقتدار و ملت همیشه در صحنه، بالاترین خیانتی است که عده ای انجام می دهند.
رییس قوه قضاییه با بیان این مطلب که همه نظام های دنیا دچار برخی مشکلات هستند، اظهار کرد: وقتی پیامبر(ص) آمد، ابوسفیان هم بود؛ امام حسین(ع) که آمد یزید هم بود؛ یعنی عده ای تسلیم حق می شوند و برخی هم تسلیم شیطان که اینها اضمحلال پیدا می کنند و تا آخر هم این روال ادامه دارد؛ هیچ وقت نظامی را در عالم عینیت، نخواهید یافت که خالص بماند. تا بشر، بشر است، اهواء(خواهش ها و آرزوهای نفس) هم وجود دارد.
آیت الله آملی لاریجانی، قوه قضاییه را یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی خواند و ادامه داد: قوه قضاییه حسب شرع، مسئولیت های مهمی را بر دوش دارد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی فراتر از «فصل الخصومات» ، نظارت های عمده و سنگینی بر دوش این قوه نهاده شده است.
وی با طرح این سوال که تخریب این رکن نظام چه معنایی دارد، گفت: مقام معظم رهبری بارها در دیدارهای جداگانه خطاب به قوه قضاییه فرموده اند که هر وقت قاطعانه بایستید هجمه ها بیشتر می شود و این هجمه ها ثمره ایستادگی تان است.
رییس دستگاه قضایی کشور با بیان اینکه دشمن بیرونی از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی تا کنون به دشمنی و تخریب های خود در جهات مختلف ادامه می دهد، تصریح کرد: آنها در بحث حقوق بشری هم به ما ایراد می گیرند، در حالی که جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر از همه کشورهای منطقه جلوتر است؛ در منطقه کشورهایی داریم که در حکومتشان حتی یک بار رای گیری و انتخابات ندیده اند؛ مردم بحرین هم برای داشتن همین حق رای، مبارزه می کنند. در عربستان سعودی، بحث حقوق بشری وجود ندارد چون این کشور تسلیم محض نظام سلطه است.
رییس قوه قضاییه تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر دشمنان بیرونی، عده ای در درون کشور آب به آسیاب دشمن می ریزند و دروغ های عجیب و غریبی مطرح می کنند.
وی ادامه داد: آنها کار عظیم جمهوری اسلامی را نمی بینند و نمی دانند که نفس بقای نظام با این همه فشار و تحریم به دلیل بصیرت ملت و حضور آنان در صحنه ها یک معجزه الهی است؛ ادعای مردمی بودن و نیز خادم ملت بودن، داشته و این گونه از پشت به کشور خنجر می زنند.

**با دولت هجمه کننده علیه قوه قضاییه برای دریافت بودجه جنگیدیم
رییس قوه قضاییه با تشریح فعالیت ها و عملکرد این قوه در طول ریاست خود اظهارکرد: منابع انسانی قوه قضاییه از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی یافته است طوری که در سال 87 ، هفت هزار قاضی در کشور فعالیت می کردند و با تلاش های اجرایی مستمر با همین افرادی که در حال سیاه نمایی علیه قوه قضاییه هستند، جنگیدیم تا اجازه استخدام قضایی و بودجه برای این منظور بگیریم.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: حتی به مقام معظم رهبری هم نامه نوشتیم و امروز بیش از 11 هزار قاضی در قوه قضاییه مشغول کار هستند.
رییس قوه قضاییه بابیان اینکه دست قاضی را نمی توان در خیابان گرفت و او را وارد قوه قضاییه کرد، گفت: هر سال 40 هزار نفر در آزمون قضاوت شرکت می کنند و پس از گذراندن آزمون و انواع گزینش های علمی ، دینی و روانشناسی 250 نفر انتخاب می شوند که هنوز هم فکر می کنیم تعداد قضات به دلیل میزان ورودی پرونده ها کم است.

**گسترده شدن ابعاد نظارتی در قوه قضاییه
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه تخلفات در دستگاه قضایی از جهات مختلف وجود دارد، اظهارکرد: موردی گزارش شد که قاضی با مراجعان بویژه وکلا برخورد ناشایستی داشته است؛ به او چند بار تذکر دادیم و سپس او را انفصال خدمت کردیم، اگرچه قضات قدرت دارند اما این قدرت نباید به سوء و ناحق استفاده شود.
آیت الله آملی لاریجانی درباره فعالیت های نظارتی این قوه از گسترده تر شدن این فعالیت ها خبر داد و گفت: نظارت دادسرای انتظامی قضات توسعه پیدا کرد و حتی نظارت پنهان در این قوه راه اندازی شد که در استان های مختلف این نوع نظارت بسیار موثر بود؛ اگر دستمان باز بود، به دادسرای نظامی نیرو می دادیم.
به گفته وی، در دیوان عالی کشور، معاونت راهبردی قوه قضاییه، روسای کل دادگستری ها، دادستان های مراکز استان و دادستانی کل کشور هم نظارت به صورت مستمر وجود دارد، بنابراین ارزیابی از قوه قضاییه باید بر اساس واقعیت ها باشد نه اینکه اگر از یکی خوشمان آمد، بگوییم در دوره فلانی وضع خیلی خوب بود و اگر از فرد دیگری خوشمان نیامد، بگوییم امیدی به عدالت قوه قضاییه نیست.
رییس دستگاه قضایی با بیان این جمله که برخلاف برخی که می گویند ویرانه تحویل گرفتیم، من می گویم چنین نبوده است، گفت: دستگاه قضایی رویه ای را طی کرده تا به اینجا رسیده است اما امروز معتقدیم اقدامات بسیاری در این دوره از فعالیت های قوه قضاییه انجام شده است.
آملی لاریجانی با اشاره به مصاحبه یک نفر در یک روزنامه درباره قوه قضاییه گفت: فاضل محترمی با روزنامه ای مصاحبه کرده و با قدردانی از آیت الله اردبیلی گفته است که علم قاضی حجیت ندارد و من می پرسم آیا واقعا علم قاضی حجیت و اعتبار ندارد؟ امام(ره) در تحریرالوسیله می فرمایند علم قاضی هم در حق الناس و هم در حق الله، حجت است لذا قرار نیست هر چه به ذهنمان آمد علیه قوه قضاییه رسانه ای کنیم.
وی از جمله اقدامات قوه قضاییه را توسعه بخش های فرهنگی بویژه در بحث قرآنی، بهره گیری از سیستم اطلاعات الکترونیکی نوین، اجرای ابلاغ الکترونیکی، توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، توسعه برخط اسناد و افزایش وضعیت فیزیکی دادگاه ها و دادسرها برشمرد و گفت: دستگاه قضایی با وجود بودجه کم عمرانی و به لحاظ داشتن بودجه خاص، توانست وضعیت فیزیکی را توسعه دهد و 17 ساختمان جدید به زودی در تهران افتتاح می شود که هشت مجتمع قضایی و 9 دادسرای جدید است؛ یک میلیون متر مربع در کشور در حوزه قوه قضاییه ساخت و ساز انجام شده است .
آملی لاریجانی، عدالت قضایی را امری نسبی دانست و گفت متاسفانه توقعاتی از عدالت قضایی داریم که درست نیست، چون قاضی بر اساس ادله و شواهد حکم می کند و دست قاضی از آنچه در عالم واقع وجود دارد، کوتاه است.
وی با اشاره به پراکنده بودن مبحث عدالت ادامه داد: پرونده ای ممکن است عادلانه و پرونده ای دیگر ممکن است ناعادلانه رسیدگی شود، بنابراین صفر و صد کردن این قضیه بی انصافی است؛ در میلیون ها پرونده مطرح در دستگاه قضایی، ارزیابی کردن سه پرونده درست نیست.
رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش حقوقدانان را بال دستگاه قضایی خواند و گفت: دستگاه قضایی و جامعه حقوقی همچنین وکلا و مجامع دانشگاهی حقوق به هم نیازمندند و از این افراد می خواهم هم در نقادی منصفانه وضع قوه قضاییه و هم در حمایت از کارهای درست انجام شده دستگاه قضایی شرکت کنند و به این شیطنت ها، خلاف مروت ها و سیاه نمایی هایی که علیه قوه قضاییه می شود و خلاف منویات رهبری و آرمان های انقلاب و خون شهداست، پاسخ دهند.

** قانون اساسی، انعکاسی از ارزش های الهی و اسلامی است
رییس قوه قضاییه آرمان های انقلاب اسلامی را آرمان دین اسلام برشمرد و گفت: همان طور که بنیانگذار انقلاب اسلامی در جریان انقلاب و پیش از آن اشاره فرمودند اصل نظام، اسلام است و قانون اساسی انعکاسی از ارزش های الهی و اسلام است.
وی ادامه داد: مقصود از حرکت انقلابی این است که انسان با ارزش های والای الهی رشد کند و رشد و تکامل در مسیر اسلامی باشد که این امر در قانون اساسی ما «منصوص» است؛ نظام جمهوری اسلامی برخاسته از این قانون اساسی، نظام یکتای سیاسی است که در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نمی شود.
مردم سالاری دینی آن هم به معنای خاص دین، فقط در این قانون اساسی تبلور پیدا کرده است و بنیان ها در نظام های لیبرال غربی با نظام جمهوری اسلامی متفاوت است.
رییس قوه قضاییه، سند و میثاق ملی ما را برخاسته و انعکاس دهنده نظام ارزشی اسلامی عنوان کرد و گفت: نظام لیبرال غربی مدعی بود، لیبرالیسم پایان تاریخ است و همه نظام های دنیا به این نظام منتهی می شود و نظام جمهوری اسلامی چالش اساسی مقابل طرز تفکر لیبرالیسم بود.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه از همان ابتدا در قانون اساسی آمده که نظام جمهوری اسلامی بر اساس نگاه توحیدی است، ادامه داد: در اصل 2 قانون اساسی آمده است، جمهوری اسلامی نظامی است بر اساس پایه ایمان به خدا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و ... که همین بند یک اصل 2 قانون اساسی کاملا در تقابل با نظام های لیبرال دموکراسی است.
رییس قوه قضاییه، اساس نظام های غربی را نگاه مدرنیته خواند و گفت: در اینجا اصل بر فردگرایی لیبرالی، نسبی بودن ارزش ها و خلق ارزش ها توسط خود انسان هاست طوری که در فردگرایی لیبرالی، فرد مسیر زندگی را خود تعیین و غایات و اهداف انسانی را خودش خلق می کند.
آیت الله آملی لاریجانی یکی از نکات مطرح شده در مدرنیته را برهم زدن نظم دینی عالم برشمرد و گفت: نظم دینی عالم یعنی نخست حق خداوند، بعد حق انبیاء و تا آخر ... ؛ «سارتر» می گفت ما پرتاب شده ای هستیم در دنیای بیگانه که البته بعدها فیلسوفان برای اضمحلال این تفکر، کتاب نوشتند.
وی تصریح کرد: شهید مطهری اوایل انقلاب می گفت ما جهان بینی الهی داریم و ارزش های فکر ما بر این اساس است؛ برخی به این گفته او انتقاد کردند و معتقد بودند بین حقایق و ارزش، فاصله زیاد است اما با استناد به مقدمه قانون اساسی درمی یابیم آنچه شهید مطهری می گفت، درست بود.

**خواست قانون اساسی از مسئولان ترویج فضائل اخلاقی است
رییس دستگاه قضا با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: در این اصل، مجموعه ای از حقوق کلی مسئولان روشن و آورده شده است که دولت جمهوری اسلامی همه امکانات را برای ترویج فضائل اخلاقی به کار گیرد که برخی بزرگواران گفته اند، نمی توانیم مردم را به زور به بهشت ببریم و بهشت اجباری نداریم و برخی هم گفته اند اگر دو تار از موی زنان مشخص باشد، چه اشکالی دارد، در حالی که در سند قانون اساسی آمده دولت باید از همه امکانات برای ترویج فضائل اخلاقی استفاده کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار