این اقدام نظامی ارتش یمن در شرایطی انجام شد که روز گذشته درگیری‌های بین نیروهای جنبش انصارالله و رئیس جمهوری مخلوع یمن، علی عبدالله صالح، رخ داد، درگیری‌های که در پی اقدامات تحریک‌آمیز صالح علیه جنبش انصارالله که به بی‌ثباتی اوضاع انجامید، شکل گرفت.

جنبش انصارالله یمن پیشتر نسبت به گسترش دامنه جنگ و فشار علیه ملت یمن و دخالت‌های امارات در این جنگ شدیدا هشدار داده بود.

بر اساس این گزارش، حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به ابوظبی در حالی انجام شد که حدود یک ماه پیش سخنگوی انصار الله گفته بود: ابوظبی هدف اصلی و مستقیم موشک های ماست و عملیات در مرزها و عمق خاک عربستان افزایش خواهد یافت.

 پس از چند هفته این برای بار دوم است که ارتش و کمیته های مردمی در یمن قدرت موشکی خود را به رخ دشمن سعودی و همپیمانان آن در ائتلاف ضد یمن می کشانند. پیشتر نیز ارتش و کمیته های مردمی یمن فرودگاه نظامی ریاض را هدف حمله موشکی قرار داده بودند؛ حمله ای که خشم گسترده عربستان سعودی را به دنبال داشت و موجب شد تا آل سعود عنان سخن از کف داده و جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت موشکی از نیروهای یمنی کند.

با این حال، موشک هایی که امروز نیروهای یمنی علیه دشمن سعودی و متحدان آن استفاده می کنند، ساخت داخل بوده و از هیچ کشوری به این کشور ارسال نشده است. نیروهای یمنی از بدو حملات تجاوزکارانه رژیم سعودی به این کشور، تاکنون از تعداد زیادی از موشک های جدید و ساخته دست خود رونمایی کرده اند.

 عزیز راشد، معاون سخنگوی نظامی ارتش یمن، وابسته به انصارالله نیز با تایید این حمله گفت که موشک کروز پرتابی به هدف خود یعنی تاسیسات هسته‌ای در ابوظبی اصابت کرده است.

راشد در ادامه حملات ارتش یمن با قانونی و مشروع دانست و گفت این حملات در دفاع از یمن مقابل دشمنی مستمر ائتلاف عربی است.

وی این موشک کروز شلیک شده را دستاوردی صرفا یمنی دانست و گفت که ارتش یمن قدرت تولید چنین موشک‌هایی را دارد.

این مقام یمنی در ادامه تصریح کرد شلیک موشک کروز مذکور براساس اطلاعات نظامی جدید صورت گرفت و بردی بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر دارد.

راشد گفت: موشک شلیک شده پیامی سیاسی و نظامی به امارات به خاطرات نقشش در تخریب یمن است. ائتلاف عربی باید دشمنی را که علیه یمن آغاز کرده پایان دهد. ما به این دشمنی پاسخ می‌دهیم و هیچ خسارتی تا امروز ندیده‌ایم.

به گزارش الف، این در حالی است که امارات اخبار منتشر شده مبنی بر حمله موشکی انصارالله به سمت نیروگاه هسته‌ای این کشور را تکذیب کرده است.

هیات امور فوق‌العاده و بحران‌ در امارات با رد این خبر اعلام کرد تاسیسات هسته‌ای براکه در برابر حملات احتمالی محکم است و امارات سامانه‌های دفاع هوایی دارد که قادرند با هر تهدیدی مقابله کنند.

 

نیروگاه اتمی 30 میلیارد دلاری «براکه» در ابوظبی امارات، در ۵۳ کیلومتری غرب شهر الرویس، یکی از نیروگاه‌های کشور امارات و اولین نیروگاه اتمی این کشور با ظرفیت تولید ۵۶۰۰ مگاوات شامل ۴ رآکتور ۱۴۰۰ مگاواتی مدل APR-۱۴۰۰ طراحی شرکت برق کره (KEPCO) از نوع رآکتور آب فشرده پیشرفته است. قرار بود این نیروگاه امسال (2017) کار خود را آغاز کند.

این خبر در حالی منتشر شد که امروز یکشنبه یک منبع به روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» اعلام کرد که علت آشوب اخیر در صنعاء، طرح امارات و عربستان برای بازگرداندن خانواده علی عبدالله صالح به قدرت در یمن بود .


موقعیت نیروگاه براکه

 

المسیره با اعلام این خبر، به نقل از یک منبع نظامی نوشت:‌ موشک کروز بالدار به دقت به هدف خود در ابوظبی اصابت کرد. این منبع جزئیات بیشتری بیان نکرد. 

یگان موشکی یمن که عربستان و امارات را دو متجاوز اصلی به این کشور می‌داند، پنجشنبه 30 نوامبر، یک فروند موشک بالستیک میان‌برد به هدفی نظامی در عربستان شلیک کرده بود. منابع یمنی گفته بودند آن موشک نیز به هدف موردنظرش اصابت کرده است.

در خصوص نقش امارات در آشوب روزهای اخیر در صنعاء، وبگاه رأی الیوم همچنین به نقل از منبع مطلع خود فاش کرد که «طی دو هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شود». 

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد نوشت: علت کودتای صالح علیه حوثی‌ها و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است زیرا که عربستان با این مسئله موافقت کرده چون در عرصه نظامی یمن ناکام مانده و در عرصه سیاسی در پی تمام کردن نبرد است.

همزمان با این اتفاقات، مقامات جنبش انصارالله و دولت در صنعاء اعلام کرده‌اند که وضعیت تحت کنترل است. وزات کشور نیز صبح یکشنبه از محاصره «بقایای شبه‌نظامیان خائنان در نقاطی در صنعاء» خبر داد.