کد خبر: ۵۳۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴ 12 December 2017
    سفیر عربستان در اردن در پی شعار گروهی از تظاهرکنندگان اردنی و فلسطینی علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، خواستار پرهیز اتباع کشورش از شرکت در تظاهرات محکومیت اقدام اخیر آمریکا درباره قدس شد.


به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، شاهزاده خالد بن فیصل در اظهاراتی بی سابقه برخی شخصیت های پارلمان اردن را به جهل در قانونگذاری متهم کرد.
این اظهارات فاصله شدید دیدگاه های عربستان و اردن را در قبال تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نشان می دهد.
القدس العربی افزود: سفیر عربستان از اتباع کشورش خواست از نزدیک شدن به راهپیمایی هایی که در خصوص قدس برگزار می شود، خودداری کنند.
وی گفت که قوانین اردن مانع حضور خارجی ها در تظاهراتی است که داخل این کشور برگزار می شود.
سفیر عربستان همچنین نسبت به هرگونه توهین به شخصیت های سعودی هشدار داد.
ناظران امور معتقدند که دخالت سفارت عربستان در این زمینه بیانگر بحران خاموش در روابط دو کشور است که اخیرا از طریق شعار در افکار عمومی اردن آغاز شده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب (15 آذر) در اقدامی که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دنیا آن را در تضاد با قطعنامه‌های بین‌المللی دانستند، شهر قدس را به عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی معرفی کرد و دستور داد سفارت کشورش به این شهر منتقل شود. کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی قانونی مبنی بر «وجوب اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی»، تصویب کرد. در این قانون آمده است که «از سال 1950 میلادی، شهر قدس پایتخت اسرائیل بوده است» و رژیم صهیونیستی خواستار انتقال سفارت آمریکا به این شهر است.
با وجود اینکه این قانون الزام آور است اما بندی دارد که به رئیسان جمهوری آمریکا اجازه می دهد که «برای حمایت از منافع امنیت ملی»، انتقال سفارت را 6 ماه به تاخیر بیندازند. از همان سال تاکنون، «بیل کلینتون»، «جرج بوش»، «باراک اوباما» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا به طور منظم، انتقال سفارتخانه این کشور به شهر قدس را دو بار سال به تعویق انداختند.
اما این بار ترامپ، بر خلاف رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. این اقدام با واکنش های منطقه و جهانی گسترده ای روبه رو شده است.
در پی این رویداد، سرزمین فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه تصمیم ترامپ است.
رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی، قدس شرقی را اشغال کرد و در سال 1980 در اقدامی که جامعه جهانی و از جمله آمریکا آن را به رسمیت نشناخت، قدس را پایتخت ابدی و یکپارچه خود اعلام کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار