کد خبر: ۵۳۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 13 December 2017
خبرگزاری میزان: طی روز‌های اخیر حاشیه‌هایی مبنی بر بازگشت کسبه پلاسکو به واحد‌های تخریب نشده این ساختمان منتشر شد. موضوعی که با اما و اگر‌های بسیاری همراه است و کسبه ادعا می‌کنند که از آن بی خبر هستند.

۳۰ دی ماه بود که غول آهنی پایتخت دچار حریق شد. در عرض چند ساعت، ساختمان بلند مرتبه تهران به یکباره فرو ریخت. تعدادی مغازه که در بخش پشتی ساختمان پلاسکو بودند در این حریق آسیب کمتری دیدند، اما به دلیل نا ایمن بودن اجازه فعالیت کسبه در این واحد‌ها نیز داده نشد.

بر اساس آمار در حال حاضر ۲۸۶ واحد در بخش سالم مانده از ساختمان پلاسکو باقی مانده که هنوز حکم قطعی در رابطه با آغاز به کار کارکنان این واحد‌ها داده نشده است.

اکنون در شرایطی موضوع بازگشت کسبه به واحد‌های سالم مانده ساختمان پلاسکو مطرح می‌شود که صاحبان این واحد‌ها از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کنند.

پلاسکو

علیرضا تهرانی، رئیس شورای متحد ساختمان پلاسکو در این باره به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: اعضای اتحادیه پوشاک به همراه تعدادی از کسبه پلاسکو صحبت‌هایی را با مسئولان دادستانی تهران داشته اند، اما طی این صحبت‌ها مطرح شد که هنوز دادستانی موضوع بازگشت کسبه به واحد‌های سالم مانده ساختمان ویران شده پلاسکو را تایید نکرده است.

وی افزود: بازگشت کسبه به واحد‌های سالم مانده ساختمان پلاسکو تنها یک ادعا است و همکاران ما بازگشت مجددی به ساختمان پلاسکو نداشته اند.

رئیس شورای متحد ساختمان پلاسکو با اشاره به موضوعات مطرح شده پیرامون ارائه مجوز به کسبه از سوی سازمان نظام مهندسی می‌گوید: هنوز نامه‌ای مبنی بر تایید سازمان نظام مهندسی به دست ما نرسیده و ما از این موضوع بی اطلاع هستیم.

تهرانی با تاکید بر اینکه کسبه برای حضور در واحد‌های سالم مانده منتظر تایید مراجع رسمی می‌مانند، می‌گوید: ما به هیچ وجه به ساختمان نا ایمن پلاسکو نخواهیم رفت و تا زمان تایید رسمی و انجام ایمن سازی‌های لازم قصد حضور در ساختمان را نداریم زیزا بدون شک بازگشت ما در این شرایط با خطراتی همراه است. 

وی در رابطه با حواشی مطرح شده پیرامون بازگشت کسبه به ساختمان پلاسکو می‌گوید: پس از طرح برخی حاشیه‌ها و درست زمانی که این موضوع به اطلاع کسبه پلاسکو رسید، تعداد اندکی از کسبه برای راه اندازی مجدد واحد‌های خود به مکان ساختمان مراجعه کرده اند، اما این که انتقال وسایل و کالاها به واحد‌های جدید صورت گرفته باشد، صحت ندارد.

رئیس شورای متحد ساختمان پلاسکو با تاکید بر اینکه هنوز هیچ یک از کسبه واحد‌های خود در مجتمع نور را تخلیه نکرده اند، می‌گوید: هنوز تمام کسبه متضرر شده در مجتمع نور حضور دارند و هیچ کدام از آن‌ها کالا‌های مغازه‌های خود را از مجتمع نور خارج نکرده اند.

پلاسکو

محمد، جوان ۳۲ ساله‌ای است که پیش از این در یکی از واحد‌های تخریب نشده ساختمان پلاسکو فعالیت می‌کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در خصوص حاشیه‌های مرتبط با بازگشت کسبه به واحد‌های تخریب نشده می‌گوید: در شرایطی که ماه‌ها از بلاتکلیفی ما می‌گذرد، علاقه‌مند به بازگشت به واحد‌های قبلی خود هستیم، اما باید به این موضوع توجه شود که بدون در نظر گرفتن ایمنی ساختمان بازگشت دوباره ممکن نیست.

وی می‌افزاید: ماه‌ها از بلاتکلیفی ما می‌گذرد، اما این طور هم نیست که بخواهیم به یکباره تصمیم بگیریم و خودمان بدون دریافت مجوز اقدام کنیم. تنها چند ماه به عید نوروز باقی مانده و ما در این روز‌ها می‌توانیم فروش زیادی داشته باشیم، اما بدون در نظر گرفتن مباحث مرتبط با ایمنی ساختمان، بازگشت ما ممکن نیست.

اعضای حاضر در شورای متحد پلاسکو اکنون بررسی موضوع را آغاز کرده اند، اما هیچ کدام از آن‌ها موضوع انتقال کالا به واحد‌های صنفی و بازگشت مجدد را تایید نمی‌کنند.

یکی از اعضای این شورا در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: هنوز نه حکم دادستانی و نه سازمان نظام مهندسی به دست ما نرسیده است و تا زمانی که تاییدی در این رابطه صورت نگیرد، ما به صورت غیر قانونی فعالیتی نخواهیم داشت.

وی می‌افزاید: مالک اصلی ساختمان، بنیاد مستضعفان است و در صورتی که تایید از سوی مراجع صورت گیرد نیز ما باید منتظر اعلام از سوی بنیاد مستضعفان باشیم.

۳۰ دی ماه، سالگرد ریختن ساختمان پلاسکو است. ساختمانی که با ریزش آن، خانواده‌هایی داغدار شدند و اشتغال عده زیادی نیز تحت شعاع قرار گرفت. نان از سفره کارگران شاغل در این ساختمان کم شد و بسیاری از آنها، در آستانه شب عید بی کار شدند. ۳۰ دی ماه، یک سال از حادثه تلخ پلاسکو می‌گذرد، باید دید آیا تا آن زمان خواسته کسبه مبنی بر تعیین و تکلیف وضعیت آن‌ها محقق می‌شود یا خیر.

 بدون شک پیش از هر اقدام دیگر باید به موضوع ایمنی ساختمان توجه شود چرا که در صورت بازگشایی واحدها، شهروندان نیز در این ساختمان تردد خواهند داشت و در کنار امنیت کسبه، امنیت آنها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

تصاویر مرتبط با واحدهای تخریب نشده ساختمان پلاسکو را اینجا ببینید. 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار