کد خبر: ۵۳۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 13 December 2017
طرح افزایش قیمت حامل های انرژی از چندی پیش و با شدت گرفتن افزایش مصرف سوخت در کشور مطرح شد، موضوعی که به دلیل تاثیرگذاری آن در سایر حوزه های اقتصادی حساسیت بالایی در سطح جامعه دارد.

صحبت این افزایش قیمت با ارائه لایحه بودجه سال 97 به مجلس از سوی دولت و مواردی از قبیل افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل شدت گرفت و تنور داغ شایعات را گرم تر کرد تا جایی که اخباری از افزایش قیمت بنزین به هزار و 500 تومان و افزایش قیمت گازوئیل به 400 تومان از ابتدا دی ماه نیز منتشر شد.

این صحبت ها در حالی دهان به دهان پیچید که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران تمام موضوعات مطرح شده در این زمینه را شایعه دانسته و اعلام کرده برای افزایش قیمت بنزین فعلا برنامه‌ای مشخص نیست و هر گونه تصمیمی اطلاع رسانی خواهد شد.

برای پیگیری این مسئله در ابتدا از با حسین امیری‌خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم که امیری‌خامکانی در این باره اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ فعلاً قابل پیش‌بینی نیست، این افزایش نه در دستور کار دولت قرار دارد و نه در دستور کار مجلس؛ البته باید لایحه بودجه ۹۷ بررسی شود، اما با این حال طبق گزارش رئیس جمهور پیدا بود که چیزی به‌عنوان افزایش قیمت بنزین برای سال آینده نخواهیم داشت.

همچنین غلامرضا شرفی عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی در گفت و گو با خبرگزاری میزان گفت: در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد دولت تنها بر بحث گازوئیل بوده و در خصوص بنزین تاکنون صحبتی مطرح نشده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد عمومی مجلس در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی تا به امروز مثبت به نظر نمی رسد، عنوان کرد: با این شرایط شاید در ماه های آتی وضعیت تامین منابع بودجه مالی کشور در زمینه های بودجه های جاری و بودجه های عمومی در این زمینه میتواند تاثیر گذار باشد.

شرفی بیان کرد: به طور مثال در سال جاری که در ماه های پایانی آن قرار داریم هم کسری بودجه داریم و هم در بودجه ردیف هایی بود که متاسفانه برای آن منابع تعریف نشده بود و با کاهش قیمت فروش نفت نیز شرایط ناگوار تر شد.

گرانی بنزین از شایعه تا واقعیت

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعات افزایش قیمت بنزین تا سقف هزار و 500 تومان از ابتدا دی ماه گفت: افزایش قیمت بنزین نیازمند تایید مجلس است که تاکنون صحبتی در این زمینه صورت نگرفته و همچنین اگر در لایحه بودجه مطرح شده باشد و پس از گذراندن مراحل قانونی در مجلس اجرا آن به سال آینده موکول خواهد شد به همین خاطر این شایعه به کل مردود است.

وی بیان کرد: بحث هایی در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح بوده ولی به صورت جدی صورت نگرفته و تاکنون تنها موضوع گازوئیل مطرح شده است.

شرفی در ادامه به موضوع شفاف سازی لایحه بودجه 96 اشاره و بیان کرد: وقت کم رئیس جمهور اجازه توضیح بیشتر در خصوص زوایای مختلف لایجه بودجه را نداد و کلی گویی همیشه مشکلاتی را به دنبال دارد که نمونه آن شایعات افزایش قیمت بنزین است.

این صحبت ها در شرایطی است که بیژن زنگنه وزیر نفت در جدیدترین اظهارات خود امروز اعلام کرد: افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده ولی زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست.

وی معتقد است بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد.

حال باید منتظر ماند و دید قدرت چانه زنی میان دولت و مجلس برای افزایش یا عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در کدام یک بیشتر است و تا چه زمانی افراد، بنزین را با نرخ سال 94 خریداری خواهند کرد؟

 

گزارش از فاطمه افشاری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار