کد خبر: ۵۴۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 06 January 2018

مکمل‌های بدنسازی امروزه در بین ورزشکاران به خصوص رشته پرورش اندام بسیار رواج دارد، که مصرف بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه آن ها سبب عوارض بسیار وخیم و گا‌ها جبران نشدنی برای جوانان می‌شود.

 

به گزارش صدا و سیما، کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مصرف مکمل‌های ورزشی در بین جوانان به صورت بی‌رویه و بدون مشورت با پزشک، افزایش یافته است، گفت: مصرف بی‌رویه مکمل‌های پروتینی، ویتامینی و هورمونی دارای پیامد‌های جبران ناپذیری است.
دکتر فاقعی درباره مکمل‌های هورمونی بیان داشت: این مکمل‌ها، مقدار زیادی «استروئیدآنابولیک» دارند که دارای دو اثر است؛ اثر «آنابولیکی» که محرک ساخت عضله است و اثر «آندروژنی» که باعث ایجاد عوارضی همچون بزرگی پستان و ناباروری در مردان می‌شود.

 

وی افزود: هورمون‌های حاصل از مکمل‌های ورزشی غیرمجاز همچنین عوارضی مانند کلفتی صدا، افزایش مو‌های زائد بدن، طاسی، آکنه و افزایش کلسترول در بدن زنان و مردان را به همراه دارد.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: تپش قلب، افزایش فشار خون و مشکلات مغزی مانند توهم، تشنج و خونریزی مغزی، از عوارض دیگر این مکمل‌هاست.
فاقعی افزود: گاهی ورزشکاران فکر می‌کنند مکمل‌های ویتامینی عوارض جانبی ندارند درحالی که با مصرف بی‌رویه‌شان، مقدار اضافی آن در چربی‌های بدن ذخیره و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم تأکید کرد: ورزشکاران بدون تجویز پزشک هیچ کدام از انواع مکمل‌ها را مصرف نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار