خبرگزاری فارس گفت و گویی را با سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد انجام داده است که در این گفت و گو موارد متعددی مطرح گردیده ،اما مهمترین نکته ای که در این گفت و گو به چشم میخورد اشاره میرکاظمی به جانبداری لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از وارد کنندگان بنزین بی کیفیت به کشور است در ادامه گزیده های مهمی از این گفت و گو را می خوانیم:
کد خبر: ۵۴۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 08 January 2018

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی سوال خبرگزاری فارس: ظاهرا مسئولان مرد شرایط سخت هم نیستند به عنوان مثال اگر آمریکایی‌ها بخواهند تحریم های بنزینی را ایجاد کنند و یا برای فروش نفت ایران مشکل ایجاد کنند، راهکارهایی برای برطرف کردنش از نظر اقتصاد مقاومتی ندارند.

 

میرکاظمی پاسخ می دهد: متاسفانه بله. در اینجا بحث بنزین مطرح شد. خوب است اشاره ای گذارا به آن داشته باشیم، یکی از موضوعاتی که در دوران همین تحریم ها می خواستند به ما فشار بیاورند تحریم بنزین بود و رسما غربی ها اعلام کردند که ما با تحریم بنزین ایران را پای میز مذاکره می آوریم.در آن موقع روزانه 44 میلیون لیتر تولید بنزین داخلی بود و 22 میلیون لیتر هم بنزین وارد می شد و این 66 میلیون لیتر مصرف کل بنزین کشور در روز بود. وقتی جوانان انقلابی و متخصص کشور توانستند این را مدیریت کنند و این مشکل را حل کنند، غربی‌ها و مزدوران داخلى آنها که امید زیادى بسته بودند، ضربه سنگینی خوردند و برخی از این آقایان که در فتنه بودند وقتی  در راس کار قرار گرفتند آن کار انقلابی را به یک کار ضد مقاومتی تبدیل کردند و مثل کسانى که عقده اى در دل داشتند گفتند بنزین آلوده است، در صورتی که جای تاسف دارد.

 

در کمیسیون انرژی، در کمیسیون اصل 90 و در کمیسیون بهداشت و درمان موضوع تولید بنزین پتروشیمی ها بررسی شد و هر سه کمیسیون به اتفاق نظر آقایان را رد کردند و در واقع این امر را در راستاى تخریب یک اقدام مقاومتى و نیز یک نوع بستر سازى مطرح کردند تا عده ای بنزین وارد کنند و سودش را ببرند.

و جای تاسف دارد که هیأت رییسه و بخصوص ریاست مجلس به شکل کاملا جانبدارانه از آنها حمایت کرد و اجازه نداد این گزارش ها در سطح مجلس پخش شود. امیدوارم روزی این گزارش‌ها در سطح کشور منتشر شود و مردم متوجه شوند کسانی که آن زمان زخم خورده بودند امروز که آمدند بر راس کار قرار گرفتند، با حمایت گسترده رسانه هاى صهیونیستى هم یک کار اقتصاد مقاومتی را زمین زدند و هم از طرف دیگر برای عده ای رانتی را ایجاد کردند که بتوانند بنزین های آلوده را به نام بنزین یورو 4 و یورو 5 وارد کشور کنند.در حالی که اگر واقعا دستگاه های بازرسی بروند و ببینند این بنزین ها چگونه در پاتیل هایی در دبی مخلوط می شود و به اسم یورو 4 و یورو 5 وارد کشور می شود، دیگر اجازه واردات بنزین را نخواهند داد.

 

آمریکا می خواهد فروش نفت ایران را بار دیگر تحریم کند

سوال خبرگزاری فارس: وقتی شرایط تحریم نفت ایران را بررسی می‌کنم به این نکته بر می خورم که قبل از تحریم آلارم هایی به ایران داده شده بود که آمریکا می خواهد نفت ایران تحریم کند و الان هم ظاهرا این آلارم ها دیده می شود، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

میرکاظمی پاسخ می دهد: نکته خوبی است و من نیز بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام . ببینید بالا رفتن و یا کاهش فروش نفت ایران نه ربطی به برجام دارد و نه به دولت زید و عمر که در راس کار است. این مستقیم باز می گردد به گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌کند. این اداره در وزارت انرژی آمریکا است و کارش همین است که بازار را رصد کرده و در دوره های سه یا 6 ماهه گزارش ها و تحلیل هایی را از تقاضا و عرضه جهانی منابع هیدروکربوری انجام داده، یک نسخه به کنگره داده می شود و یک نسخه هم به رئیس جمهورآمریکا، در آن گزارش مشخص می کند که تحریم نفت ایران تا چه حدی باشد و درجه تحریم نفت ایران را مشخص می‌کنند، به گونه ای که قیمت نفت درجهان بالا نرود.

 

یعنی در سنوات 91 تا همین اواخر تحریم یک میلیون بشکه را پیشنهاد داده بود یعنی اگر شما ایران را تا یک میلیون بشکه محدود کنید خللی به قیمت جهانی نفت وارد نمی شود ولی اگر بیشتر باشد، قیمت نفت بالا خواهد رفت و اینها علاقه مند به افزایش قیمت نفت نیستند. اروپایی ها و آمریکایی ها به شدت اقتصادشان آسیب پذیر است، اخیرا گزارش هایی که از وضعیت جهانی نفت شنیده می‌شود گویای این است که می توانند تحریم علیه ایران را تشدید کنند و اگر این مدت هم یک گشایشی شد علت آن را بایستى در گزارش اداره اطلاعات انرژى آمریکا جستجو کرد ونه در برجام. اگر گشایش فروش نفت به برجام  ربط داشت باید سؤال کرد چرا بعداز برجام پول نفت ایران همچنان بلوکه است؟

 

امروز می بینیم بعد از امضای برجام هنوز تحریم بانکی و نفتی پا برجاست، اگر تحریم نفتی برداشته شده چرا پول نفت وارد بازار نمی شود در صورتی که باید پول آن وارد بازار می شد. چرا پول گاز به ترکمنستان را ندادند که اگر در زمستان امسال مصرف بالا رود شاهد ناپایدارى فشار گاز دراستانهاى شمالى و یا قطع گاز باشیم، اینها و موارد دیگر همه سوالاتی هستند که باید جواب دهند و پاسخگو باشند.

 

فارس: پس آمریکا خود را برای تحریم های جدید نفتی ایران آماده می کند؟

میرکاظمی: این بحثی است که امروز مطرح می شود، اگر شما به آرشیو اخبارتان مراجعه کنید آقای ترامپ یکى دوماه پیش صحبتی کرد در مورد تحریم نفت ایران و گفت من تحریم را تشدید می کنم و در ادامه گفت گزارش های اداره اطلاعات انرژی را هم مطالعه کردم و آن تایید مطلب من است.

پس اینکه بعضی از آقایان آمدند و گفتند ما گشایشی کردیم در برجام این اصلا صحیح نیست،ممکن است آنها از یک عده ساده لوح داخلی برای مقاصدشان در برخی از مقاطع زمانی استفاده کنند؛ اما به شکل کلی در مقابل نظام هستند، دولت چپ و راست نمی شناسند، می خواهند نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند و دولت و حکومتى را که خودشان می خواهند بر راس کار بیاورند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اگر اجازه محدود کردن نفت ایران را بدهد شما شک نکنید که آمریکا این کار را خواهد کرد و انجام خواهد داد، اگر امروز گشایشی هست آن اداره اجازه نداده تا نفت ایران محدود شود به دلیل آنکه قیمت بالا می رود.

 

پول نفت ایران بلوکه می شود

فارس: نوسانات نرخ ارزی که الان هم وجود دارد ناشی از همین عدم گشایش در برجام  است؟

میرکاظمی: بله یک بخشی از آن ناشی از همین موضوع است. یک بخشی مربوط به عرضه وتقاضای ارز است .شما ببینید ارز پتروشیمی ها در چین دچار مشکل می شود، در بازار ارز داخلی مشکل ایجاد می‌کند، اگر درآمد نفتی ما به بازار نیاید این مشکل نوسانات ارز ایجاد می شود. سوالی که از دولت می شود این است که حجم نقدینگی چرا بالا رفته است و بالغ بر یک هزار و 400 هزار میلیارد تومان است در صورتی که شما با 470 هزار میلیارد تومان در مردادماه سال 92 دولت را تحویل گرفتید و این در سایت بانک مرکزی موجود است.

 

علت بخشی از نوسانات ارز همین است که پول نفت می رود بلوکه می شود و چون بانک مرکزى موظف است ریال متعهد در بودجه را به حساب دولت واریز کند با افزایش خالص دارایى هاى خود وبدون فروش دلارهاى نفتى در بازار( به دلیل تحریم) اقدام به خلق پول جدید کرده وبه افزایش حجم نقدینگى و تورم در بازار دامن مى زند.این به معناى کوچک کردن سفره اقشار ضعیف جامعه است.

 

فارس: اما مسئولان می گویند که پول نفت می آید ؟

میرکاظمی: بله این حرف درست است. ولی قسمت دوم را نمی گویند یعنی قبلا اگر نفتی را می فروختیم، بخشى از وجه آن در حساب شرکت کره ای یا هندى می ماند و بلوکه میشد اما این پول امروز به حساب بانک مرکزی ایران در کره، هند، چین می آید ولی متاسفانه در آنجا بلوکه است و عملا قسمت دوم مطرح نمى شود.

و باید این سوال را از آنها پرسید که تا کى مى شود برجام را بزک کرد؟ یک زمانى براى جا انداختن برجام مرتب آمریکا را بزک مى کردند حالا نوبت برجام رسیده. الان تراز تجاری ما از لحاظ کالایی با هم همخوانی دارد خب این دلار نفت اگر بیاید توی بازار قیمت دلار را در بازار پایین می آورد. پس این دلار کجا است و چرا وارد بازار نمی شود آقایان این را مطرح نمی کنند.

 

درصورتى که بایستى با مردم و فعالین اقتصادى مطرح و از آنها کمک خواسته شود که از ورود کالاهاى غیر ضرورى خودشان جلوگیرى کنند، ولى وقتى به عکس مطرح مى شود به تبع آن نتیجه مطلوب بدست نمى آید.

 

فارس: آیا تحریم علت مشکلات اقتصادی ایران بود و یا هست؟

میرکاظمی: همه عوامل مشکلات اقتصادی ایران تحریم نیست، گرچه عامل مهمی است، اینکه در دولت قبل در اوج تحریم بودیم، بعد از فتنه و قطعنامه 1929  سیستم ارز ما را بهم ریخت همه این آقایان می گفتند سؤ مدیریت است و اسمی از تحریم نمی بردند و رکودی که از 2008 در جهان شروع شده و هنوز هم ادامه دارد را اصلأ مطرح نمى کردند، اما به یکباره که خودشان سرکار آمدند همه مشکلات به تحریم گره خورد، باعث شد آدرس اشتباه در اقتصاد کشور بدهند و بدون توجه به عوامل اقتصادى واقعى ومبتنى برمبناى علمى به دنبال سراب برجام رفته وفرصت سوزى کردند.

 

مشکل این نوع تحلیل هایی است که منفعت حزبى را در بردارد ونه ملى . شاهد این موضوع به عنوان مثال امروز مشکلات اقتصادی کشور به نسبت دوران تشدید تحریم بیشتر شده و این درحالی است که برجام امضا شده و قول هایی داده شد که روزی 100 میلیون دلار درآمد ایجاد می شود، اما امروز به مراتب وضعیت اقتصادی بدتر از قبل برجام شده است. شاخص های کلان اقتصاد کشور موجود است و آقایان می توانند ببینند. امروز مردم از شرایط اقتصادی که برایشان ایجاد شده گله مند هستند و دولت به جای آنکه حل مشکلات را با مذاکره با کدخدا ببیند باید به دنبال حل مشکلات اقتصادی با استفاده از عوامل واقعى و امکانات داخلی باشد واقتصاد مقاومتى رانه در حرف لغلغه زبان بلکه با یقین ودر صحنه عمل تعقیب نماید که متاسفانه جهت گیرى مسئولان اقتصادی ومدیران اجرایى کشور اینگونه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار