در روزهای پایانی سال،بازار میوه و تره بار با جنب و جوش بیشتری همراه است و در برخی مواقع بهبود نسبی تقاضا،نوسانات قیمت را به همراه دارد.
کد خبر: ۵۵۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 31 January 2018

در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان سال، رفت و آمد در بازار میوه جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کند ، در این میان قیمت برخی اقلام با افزایش نسبی روبرو می شود.

همه ساله از نیمه آذر ذخیره سازی میوه شب عید به عنوان یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی آغاز می شود که امسال با توجه به فراوانی و کیفیت مناسب میوه مسئولان خبر از آرامش بازار می‌دهند.

اگرچه در بازار میوه شب عید؛ دلالان و گرانفروشان به بازار بدون متولی عادت کرده‌اند و در نظر دارند که بیشترین سود را از بازار هرج و مرج بدست آوردند، اما با وعده وعیدهای مسئولان مردم انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد.

چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های دولتی برای تامین کالای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال، گفت: دولت تمام تلاش خود برای تامین اقلام و کالای اساسی مردم در شب عید به کار گرفته است و مردم از این بابت نگران نباشند.

وی از دستگاه های دولتی خواست تا با هماهنگی یکدیگر و تامین ذخایر کالاهای اساسی مورد نیاز و نظارت بر قیمت، فضایی با ثبات و آرام در بازار ایجاد کند.

براین اساس علی اوسط هاشمی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری اخیر از توزیع 60 هزارتن پرتقال و سیب برای مصارف شب عید خبر داد و گفت: این اقلام از 20 اسفند در میادین میوه و تره بار، 3 هزار فروشگاه تعاون روستایی توزیع می شود.

به گفته وی؛ تا کنون 19 هزار و 222 تن سیب و 27 هزارتن پرتقال ذخیره سازی شده و مابقی به تدریج تا پایان ماه خریداری و به مراکز استان ها عرضه خواهد شد.

به گفته کریم ذوالفقاری، حدود 7 هزارتن سیب درختی و پرتقال ذخیره سازی با کیفیت در استان تهران توزیع خواهد شد.

دلاور حیدر پور رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در ذخیره سازی پرتقال شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: ذخیره سازی پرتقال از استان های شمالی و جنوبی برحسب میزان تولید در حال توزیع است، به طوریکه استان مازندران به سبب میزان بالای تولید پرتقال سهم بیشتری از ذخیره سازی میوه شب عید را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه میزان ذخیره سازی پرتقال شمال نسبت به جنوب بالاتر است، افزود: با توجه به آنکه در ذخیره سازی مرکبات شب عید مواردی از قبیل سردخانه، بسته بندی و نگهداری محصول مورد توجه قرارمی گیرد که به همین خاطر استان های شمالی به سبب دارابودن امکانات میزان بیشتری از ذخیره سازی را به خود اختصاص دادند.

حیدر پور با اشاره به اینکه با باغداران استان برای خرید 25 هزار تن پرتقال انعقاد قرارداد شده است، افزود: هم اکنون 20 هزارتن از این میزان در حال سورت و بارگیری به مراکز استان ها است که تا پایان ماه عرضه به استان ها پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پرتقال های ذخیره سازی شب عید از کیفیت مطلوبی برخوردار است، افزود: پرتقال شب عید در سایز190 تا 200 گرم با نرخ 2 هزار و 100 از باغداران خریداری شد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که پرتقال های ذخیره شده در شب عید با چه نرخی عرضه می شود، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار با احتساب هزینه های انبارداری، حمل و نقل و شرایط بازار نرخ مصوب را اعلام خواهد کرد.

به گفته حیدر پور؛ نگرانی از حیث تامین پرتقال شب عید وجود ندارد، چرا که به سبب وضعیت مساعد تولید، میزان ذخایر مازاد بر مصرف داخلی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 80 تا 90 هزار تن کیوی در سردخانه ها موجود است، تصریح کرد: اگرچه برنامه ای برای ذخیره سازی کیوی شب عید وجود ندارد، اما میزان ذخایر کنونی سردخانه جوابگوی نیاز داخل است.

تولید مرکبات به 5 میلیون و 75 هزارتن می رسد
ابوالقاسم حسن پور مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی تولید مرکبات امسال را 5 میلیون و 75 هزارتن اعلام کرد و گفت: تا کنون 4.5 میلیون تن از این میزان محقق شد و با برداشت پرتقال والنسیا، لیموی لیزمون و نارنج پیش بینی تولید تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال 2 میلیون و 900 هزارتن پرتقال تولید خواهد شد، افزود: یک میلیون و 700 هزارتن از این میزان تولید مربوط به استان های شمالی و مابقی استان های جنوبی است.

حسن پور با اشاره به اینکه در تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: دولت برای تنظیم بازار شب عید 60 هزارتن پرتقال و سیب ذخیره سازی کرده است که از 20 اسفند در بازار توزیع خواهد کرد.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد: باتوجه به وضعیت مناسب تولید و ذخیره سازی محصول، مشکلی برای تنظیم بازار شب عید نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امکان پیش بینی قیمت میوه شب عید وجود ندارد، تصریح کرد: قیمت سیب و پرتقال شب عید تابع نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است که با توجه به فراوانی تولید نوسان خاصی در بازار رخ نخواهد داد.

نوسان جزئی قیمت میوه شب عید، امری طبیعی است
مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه ذخایر سیب و پرتقال شب عید بیش از نیاز بازار است، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید و مازاد بر نیاز داخل، توجه به صادرات برای پیداکردن جایگاه واقعی محصولات امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه باغداران با چالش نبود بازار روبرو هستند، افزود: قیمت کنونی محصولات در بازار جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست که باغداران به سبب فراوانی تولید و قیمت های کنونی نگران بازار هستند.

شادلوبا اشاره به اینکه بخش کشاورزی تنظیم کننده بازار است،گفت: در شرایطی که بازار با مصرف مازاد بر نیازداخل روبروست ، صادرات تنها راهکار تعادل قیمت محصولات است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه نوسان جزئی قیمت میوه در بازار شب عید امری طبیعی است، تصریح کرد: با توجه به آغاز ذخیره سازی میوه شب عید از نیمه آذر ماه ، افت و ضایعات ناشی از نگهداری محصول و هزینه انبارداری ، قیمت محصولات تنها دستخوش نوسان جزئی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی؛ با توجه به فراوانی تولید، مشکل خاصی در بازار میوه شب عید رخ نخواهد داد و دولت به سبب جلوگیری از سودجویی دلالان باید بحث های نظارتی اعمال کند.

آرامش بر بازار میوه شب عید حاکم است
وحید رضا ابطحی مدیرعامل اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه میوه های ذخیره سازی شب عید از کیفیت مناسبی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مشکلی در تامین میوه شب عید نخواهیم داشت.

به گفته وی؛ کیفیت مرکبات و سیب شب عید برحسب استاندارهای مشخص شده اتحادیه باغداران، ذخیره سازی شده است.

ابطحی در خاتمه یادآور شد : با توجه به وضعیت مناسب تولید، بازار میوه شب عید آرام خواهد بود.

گزارش: آزاده محبی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار