کد خبر: ۵۶۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 18 February 2018

نوسانات نرخ ارز در فصل زمستان و سال جدید میلادی به دلیل افزایش تقاضا برای تسویه حساب شرکت ها با طرف و شرکای تجاری، امری پذیرفته است؛ اما امسال تغییرات نرخ ارز از روند معمول و پذیرفته شده فاصله گرفته و در مواردی کنترل ناشدنی به نظر می رسد!

به گزارش «تابناک»؛ در همین حال، برخی کارشناسان بر این باورند، دخالت تعمدی دولت در بازار ارز، عواملی چون کاهش نرخ سود بانکی و روانه شدن نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز بر روند افزایشی نرخ ارز تأثیر بسیاری داشته است.

علی اکبر کریمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ارز کالایی است که پارامترهای مختلف روی قیمت آن اثر می گذارد؛ اما آنچه امروز ما با آن مواجه هستیم، این است که حجم تقاضا بیشتر از عرضه است که باید به نوعی مدیریت شود.

این نماینده مجلس گفت: بخشی از این تقاضا البته متأثر از بورس بازی و سفته بازی برخی سودجویان است و افراد فکر می کنند که می توانند از این راه سودی به دست آورند. اینها تقاضای ارز را در بازار بالا برده اند که البته این تقاضا واقعی نیست؛ بنابراین، باید دولت سعی کند اینها را از صحنه معاملات ارزی بیرون کند.

وی افزود: برخی از این مشکلات هم تابع شرایط روانی است. چون بازار در هیجان و تب و تاب است، این افراد احساس می کنند می توانند با ورودشان سودی کسب کنند، ولی دولت با اقداماتی که انجام داد ـ به ویژه گواهی سپرده که با نرخ 20 درصد بود ـ باعث شد، بخشی از نقدینگی به سمت بانک ها هدایت شود.

این نماینده در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر، مقابله انتظامی و امنیتی با سوداگران نیز باعث شد تا اوضاع کمی آرام گیرد، ولی به نظر من، اکنون مهم ترین کار، مدیریت بر تقاضای واقعی ارز است که توسط فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، تجار و این قبیل افراد انجام می گیرد و دولت می تواند با متناسب سازی عرضه و تقاضا، تعادل را در بازار برقرار کند.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند در اوضاع کنونی راهگشا باشد، ایجاد مرکز مبادلات ارزی است که بانک مرکزی باید روی آن کار کند. البته گویا اقداماتی هم شده و مرکز مبادلات ارزی برای این منظور در حال سازماندهی است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا پشت پرده ای بین افزایش نرخ سود سپرده و افزایش قیمت دلار وجود دارد، گفت: گمانه هایی مانند این وجود دارد که برخی نهادهای اقتصادی با سفته بازی قیمت را افزایش داده و دولت را به سمت افزایش سود بانکی سوق داده اند؛ البته اینها در حد فرض و گمان است و نمی شود قضاوت درستی در این باره کرد، ولی باید در این باره دقت نمود تا به نتیجه مشخصی رسید و همه این موارد را نیز در تحقیقات این موضوع در نظر گرفت.

همچنین رمضانعلی سبحانی فر، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: عوامل مختلفی در افزایش قیمت دلار نقش داشتند که البته نکات دیگری نیز بوده که اولین عامل این افزایش ها، رسیدن به پایان سال و آستانه آغاز سال جدید است.

نکته دوم؛ ارزش افزوده ای بود که برخی کشورهای همسایه بر نرخ ارز زدند و نکته سوم بر حسب اطلاعاتی که به ما داده اند، این است که عده ای سودجو در بازار تلاش داشتند دلار را خریداری کنند و به کشورهای منطقه ببرند.

وی گفت: دلیل این کار هنوز مشخص نیست و معلوم نیست این افراد از کجا خط گرفته اند و قصدشان از جمع آوری ارز در بازار چه بوده است؛ اما به هر حال این کار به صورت وسعیی صورت گرفته و دلارها بعد از جمع آوری به یکی از کشورهای همسایه ارسال می شده است که از این کار هم در دستگیری های اخیر تا حدود زیادی جلوگیری شده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که مقصد دلارها کدام کشور بود، گفت: یکی از کشورهای همسایه عربی بود و این کار را برای گروهک هایی که در منطقه غرب کشور فعالند، انجام داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار