کد خبر: ۵۷۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲ 15 March 2018

تین‌نیوز |

یک کارشناس دریایی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل عدم احداث و توسعه بنادر در مقیاس کوچک و بزرگ در طول سواحل مکران «پدیده غیر قابل کنترل رسوب‌گذاری» در آنهاست.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» در توضیح این موضوع نوشت: با بررسی وضعیت بنادر موجود در سواحل مکران شامل بنادر شیلاتی(پسا بندر، پزم، بریس، رمین، زرآباد و... که عموم آنها پس از ساخت ناگزیر به اضافه کردن دستک رسوب‌گیر شدند) ،نظامی(بندر ولایت جاسک) و موج‌شکن‌های احداثی سازمان مشاهده می‌شود، غالب این بنادر در بهره‌برداری با پدیده ترسیب مواجه بوده و علی‌رغم ایجاد دستک‌های رسوب‌گیر در اکثریت آنها باز هم نرخ رسوب‌گذاری در این بنادر به‌شدت بالاست.

وی خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که اگر شرایط ایجاد بندر در طول این سواحل میسر می‌بود، چه بسا به‌جای بنادر تجاری شهید رجایی و امام و ...، حتی بنادر هاب منطقه خیلی قبل‌تر در طول این سواحل به‌دلیل پتانسیل‌های لجستیکی بنادر تجاری احداث می‌شد.

این کارشناس با تاکید بر این‌که این بیان این موضوع از تجربه بازدیدهای مکرر او از بنادر موجود در طول این سواحل و صرفاً هشداری به برنامه‌ریزان اقتصاد دریا پایه در سواحل مکران است گفت: نرخ رسوب‌گذاری بالا، تهدید جدی در بهره‌برداری و توسعه بنادر چابهار علیرغم قرارگیری در موقعیت نعل اسبی آن‌هاست که باعث ایجاد هزینه هنگفت در نگه‌داری آنها خواهد شد.

مرادی تاکید کرد: از این روی باید برای این تهدید جدی که تقریبا با علم و تجربیات امروز دریایی کشور غیرقابل پیش‌بینی و کنترل است، لااقل در ساخت سازه‌های دریایی در این سواحل به‌جد تمهیدات لازم پیش‌بینی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار