کد خبر: ۵۷۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 15 March 2018

 

هزار و 800 هکتار زمین های مستعد پرورش میگو در سایت‌های گواتر و رودیک شهرستان چابهار آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای کشت و تولید میگو است.

شهرستان چابهار به بهشت آبزی پروری به ویژه میگو و ماهی شهرت دارد و یکی از بهترین نقاط پرورش میگو در منطقه مرزی و ساحلی گواتر در 120 کیلومتری مرکز این شهرستان و در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان قرار دارد که از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل زیبای مکران است.
منطقه گواتر چابهار از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل مکران است و این منطقه با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، درجه حرارت آن مناسب برای پرورش میگو است.
چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بخاطر بادهای موسمی مونسون متعادل است و درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.
20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و 500 کیلومتر سواحل جنوب استان سیستان وبلوچستان شناسایی شده است.
سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد و به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است و هم اینک هزار و 850 هکتار از اراضی این محدوده به بهره برداری رسیده و آماده واگذاری است.
فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که در حال حاضر 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار راه اندازی است.
6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک 3 مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار و کنارک از مناطق مهم و مستعد برای پرورش میگو و فعالیت های شیلاتی محسوب می شوند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: تکثیر، توسعه و پرورش آبزیان از برنامه های اصلی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان به ویژه در محدوده چابهار و کنارک است.
وی بیان کرد: هر هکتار از مزارع پرورش میگو بصورت مستقیم برای حدود 2 نفر شغل ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است، خاطرنشان کرد: 47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکش و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر اجرا شده است.
وی ادامه داد: بدون سیستم هوا دهی در هر هکتار سه تن میگو در یک دوره برداشت می شود.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: تولید هفت هزار تن میگو و اشتغال 2 هزار و 300 نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و 600 نفر غیر مستقیم در سایت پرورش میگوی گواتر با بهره برداری کامل مساحت چهار هزار هکتاری پیش بینی شده است.
میرمرادزهی تصریح کرد: سایت پرورش میگو در رودیک واقع در مسیر ساحلی چابهار- گواتر نیز که در حال ساخت است برای هزار و 50 هکتار آن 3 هزار تن تولید میگو و هزار و 50 نفر اشتغال مستقیم و 2 هزار و 100 نفر بصورت غیر مستقیم در آینده پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر گواتر و رودیک در طول سواحل چابهار و کنارک 36 هزار هکتار با 60هزار تن تولید میگو و اشتغال 25 هزار نفر بطور مستقیم و 50 هزار نفر بصورت غیرمستقیم برای پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار