کد خبر: ۵۷۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹ 15 March 2018

فصل اقتصاد - شهر جدید "تیس" که پیش از این با هدف مسکونی طراحی و طرح جامع آن ابلاغ شده بود، قرار است با رویکرد تجاری- گردشگری مورد بازنگری قرار گیرد.

طرح جامع شهر جدید تیس در سواحل مکران 28 تیرماه 1395 تصویب شد. در روز 4 بهمن ماه 1395 نیز رونمایی طرح جامع این شهر با جمعیت‌پذیری 150 هزار نفر و مساحت 4300 هکتار توسط جهانگیری ـ معاون اول رییس‌جمهور و آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت. طرح جامع تیس اما مجددا در شورای عالی معماری و شهرسازی به دلایلی همچون مشکل ایجاد شده در تقسیمات کشوری مورد بازبینی قرار گرفته است.
روز گذشته هجدهمین جلسه شورای جلسه شهرداری و معماری ایران در سال 1396 به ریاست عباس آخوندی با سه دستور جلسه ادامه بررسی طرح جامع شهر جدید تیس، مغایرت اساسی شهر جدید گلبهار و تعیین کاربری اراضی 120 هکتاری موقوفات ملک- وابسته به آستان قدس رضوی ارجاعی از کمیته فنی 1، گزارش امکان‌سنجی پارک‌های لجستیکی به دبیری محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضای اصلی و همچنین مسئولان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در دستور جلسه نخست که به ادامه بررسی طرح جامع شهر جدید تیس اختصاص داشت، وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث طرح جامع شهر تیس و بازنگری آن از سال 69 تاکنون و مدت هاست که در دست بررسی قرار دارد که با توجه به تحولات آن مناطق ضرورت دارد تا این طرح تصویب شود و کار در آن منطقه مهم، آغاز شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به نظر می‌رسد که طرح در موضوعاتی همچون تقسیمات کشوری با اشکالاتی مواجه است که برای تسریع در روند آن موضوع فوق فعلا از طرح خارج شود. زیرا امکان بازنگری در آینده فراهم است.
آخوندی با اشاره به این مطلب که بحث طرح منطقه مکران نیز در حال تصویب قرار دارد، گفت: اگر طرح اثراتی داشت و نیاز به بازنگری داشت حتما بازنگری در مورد آن انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: تصورم بر این است که حتما باید در شهر جدید تیس علاوه بر گردشگری به کارکردهای اقتصادی توجه ویژه شود و گردشگری اقتصادی در آنجا رخ بدهد. بدین معنا، منطقه تنها نباید متکی بر گردشگری باشد بلکه تجارت و گردشگری باید توامان انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با توجه به اهمیتی که بنادر دارند حتما باید در شهر جدید تیس به سمت تجارت برویم. آنجا باید بتواند خدمات تجاری و بانکی طراز اول را در منطقه ارایه کند و این کارکاردهایی است که از اجرای طرح مورد انتظار است.
حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تغییرات سریعی در منطقه در جریان است و ضرورت دارد که طرح جامع شهر تیس تصویب شود، گفت: در منطقه جنوب تحولات سریعی در دست جریان است و قطعا برخورد منفعلانه نتیجه اش جز عسلویه نخواهد بود. قاعدتا با این طرح باید به صورت برنامه ریزی شده برخورد کنیم.
وی ادامه داد: شهر جدید تیس در قالب طرح جامع منطقه مکران تهیه شده است و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز یکبار رسیده است. تحولاتی که هم اکنون در قالب بندر چابهار در جنوب کشور در حال رخ دادن است و همچنین استقرار صنایعی که مدنظر است، همچنین ظرفیت هایی گردشگری که خود شهر دارد باعث می شود که تحولات سریعی در آنجا رخ دهد. و اگر به صورت برنامه ریزی شده در این طرح حرکت نکنیم با معضل روبه رو می شویم.
مدیرعامل شرکت شهرهای جدید یادآور شد: این طرح در جلسه پیشین که در رابطه با تیس تشکیل شده، تمامی مراحل استانی و محلی را طی کرده بود. شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ملاحظاتی داشت و تشخیص موضوع را برعهده دبیرخانه و دبیر شورای‌عالی نهاده بود که ما در شرکت عمران شهرهای جدید طرح را مجدد به شورای عالی آورده ایم و ملاحظاتی را که شورا عالی در جلسه پیشین بر روی آن تاکید داشت را نیز در طرح اعمال کرده ایم.
طاهرخانی تصریح کرد: اصلی ترین نکته ای که مدنظر شورای عالی بوده این بوده که از ظرفیت گردشگری به نحو مناسبی استفاده شود که در این رابطه نیز شرکت عمران شهرهای جدید و مشاور طرح، ملاحظات لازم را مدنظر قرار داد.
وی گفت: در بازنگری که انجام شده نیز مشخص است که شهر جدید تیس به شهر متفاوتی از سایر شهرهایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تبدیل خواهد شد به این دلیل که تنها 16 درصد آن بخش مسکونی خواهد بود و استقرار اقشار متنوع اجتماعی و همچنین پشتیبان صنعت گردشگری که در تیس شکل گرفته و خواهد گرفت یکی از اهداف اصلی خواهد بود.
به گفته طاهرخانی، بخش عمده اراضی عموما متعلق به فضاهای تفریحی، گردشگری و سبز خواهد بود که مدنظر شورا بوده است. سعی شده است در طراحی شهر، الگوهای زیست محیطی، پدافند غیرعامل، موضوعاتی همچون مسیل و رودخانه ها و توجه به آنها مدنظر قرار گیرد.
طاهرخانی تاکید کرد: شهر تداخلی نیز با منطقه ازاد ندارد، اصلاح تقسیمات کشوری بین شهرستان کنارک و شهرستان چابهار وجود دارد که تنها 20 درصد شهر، در شهرستان چابهار است که استاندار محترم ارجاع به وزارت کشور داده اند و هم اکنون در مرحله بررسی و تصویب در وزارت کشور قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم شروع عملیات اجرایی را از مجموعه کنارک آغاز کنیم. توجه به گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است. در فرآیند مطالعه، بررسی و تصویب، توجه به جامعه محلی و اقشار مختلف اجتماعی مدنظر بوده است. تاکنون 3 کارگاه در چابهار برگزار کردیم و از مسئولان محلی چابهار و کنارک دعوت کردیم تا دیدگاه های خود را بیان کنند. مسئولان استانی اذعان داشتند که توجه به گردشگری باید مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت های گردشگری منطقه به بهترین شیوه بهره گرفته شود.
طاهرخانی تصریح کرد: قطعا ساکنان محلی از این طرح منتفع خواهند شد.
نیکخواه دبیر کمیته فنی یک شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نیز در جلسه فوق، گفت: آنچه سبب شد تا جلسه شورا به اصلاح طرح جامع تیس منجر شود بند یک مصوبه پیشین شورا بود که در آن تاکید شده بد که رویکرد و ایده طرح باید از سکونت متداول به شهر گردشگری تقلیل یابد.
به گفته مشاور طرح، طرح بازنگری شده تیس 16.8 درصد سکونی است و فضای تفریحی و سبز آن نیز 26.8 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین گفته می‌شود سرانه تفریحی و فضای سبز در شهر جدید تیس 38 متر یعنی 19 برابر مصوبه پیشین شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران است.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در جلسه فوق تاکید کرد که شهر جدیدتیس و طرح آن نیاز به بررسی طرح باستان شناسی دریا دارد که بهتر است مشاور آن را در دستور کار خود قرار دهد. طالبیان همچنین از آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای آنکه همکاری با بررسی طرح باستان شناسی دریایی شهر جدید تیس را در دستور کار قرار دهد خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار