کد خبر: ۵۸۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 17 March 2018

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی قیمت نفت با واکنش بازار به افزایش کلی تولید، حجم مبادلات ایران و چین به ۳۷ میلیارد دلار رسید، فروکش هیجان در معاملات مسکن، تنش ها در دولت ترامپ قیمت طلا را بالا برد، خود زنی بریتانیا در صورت کاهش واردات گاز از روسیه و چین بزرگترین وارد کننده کالا به ایران را در بر دارد.

پیش بینی ۴۵ میلیارد دلار صادرات در سال ۹۶

رئیس کنفدراسیون صادرات به ارزیابی وضعیت کلی صادرات در سال ۱۳۹۶ پرداخت و تصریح کرد که از ارقامی که در هدف‌گذاری صادراتی تعیین شده بود عقب هستیم. محمد لاهوتی در این رابطه اظهار کرد: ارزیابی در مورد وضعیت صادرات در سال جاری باید برمبنای اهداف صورت بگیرد. هدف گذاری در سال ۱۳۹۶ رشد حدود ۲۲ درصدی صادرات و رسیدن به مبلغ ۵۰ میلیارد دلاری بوده است. وی ادامه داد: این آمار در ۱۱ ماهه امسال به حدود ۴۱.۵ میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر اسفند ماه یعنی در ۱۲ ماهه این عدد به حدود ۴۵ میلیارد دلار برسد. پس بنابراین از هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم گرچه در آمار ۱۱ ماهه جبران ماه‌های قبل که صادرات با رشد منفی روبرو شده بود انجام شد به طوری که در ۱۱ ماه صادرات ۵ درصد مثبت شد. قطعا این رشد مثبت در پایان سال هم باقی خواهد ماند اما به اعداد و ارقامی که هدف گذاری شده نرسیده‌ایم. جزئیات بیشتر

کاهش نسبی قیمت نفت با واکنش بازار به افزایش کلی تولید

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۷ سنتی ۶۵.۰۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه آپریل با ۳ سنت (۰.۱ درصد) کاهش بشکه ای ۶۱.۱۶ دلار صورت گرفت. پیش بینی ها حاکی از آن است که در هفته ی آینده قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱.۴ درصدی مواجه خواهد شد. بنابر گزارش های منتشر شده، واکنش بازار به اخبار مربوط به افزایش میزان تولید جهانی نفت از دلایل کاهش نسبی قیمت این محصول در روز گذشته بوده است. در این خصوص، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که در ماه فوریه ی سال جاری میزان عرضه ی جهانی نفت در مقایسه با بازه ی زمانی مشابه در سال گذشته ۷۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به مجموع ۹۷.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

حجم مبادلات ایران و چین به ۳۷ میلیارد دلار رسید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و چین در سال 2017 میلادی به 37 میلیارد دلار رسید گفت: این تراز بر خلاف سال های قبل 200 میلیون دلار به نفع ایران بود. به گزارش ایرنا علی اصغر خاجی روز جمعه در انتخابات هیات مدیره اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین در پکن گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی از نظر وزنی هم 69 میلیون و 700 هزار تن بود. او افزود: این میزان نسبت به سال 2016 میلادی از نظر وزنی هفت میلیون و 300 هزار تن و از نظر ارزش نیز چهار میلیارد دلار برابر با 20.4 درصد رشد داشته است. به گفته وی روابط ایران با چین در بخش اقتصادی، صادرات و واردات نفتی و غیر نفتی در سال 2017 میلادی روند خوبی را سپری کرد. او گفت: میزان صادرات ایران به چین در سال 2017 میلادی 60 میلیون تن به ارزش 18 میلیارد و 570 میلیون دلار بود که از نظر وزنی نسبت به سال 2016 میلادی 12.56 درصد و از نظر ارزش نیز حدود 25.2 درصد رشد داشت. وی اظهار کرد: در سال 2016 چین با یک میلیارد و 700 میلیون دلار حجم تجاری، توازن را به نفع خود تمام کرد اما در سال 2017 ایران این توازن را با 200 میلیون دلار برتری، به نفع خود تغییر داد.

فروکش هیجان در معاملات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 911 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا قیمت «تسه»ها را از ابتدای اسفند در میانگین 66 هزار و 750 تومان قرار داده است. با کاهش تقاضای «تسه»ها در هفته اخیر افت 30 درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات رقم خورد. آمار معاملات مسکن تهران در ۲۰ روز اول اسفند نیز افت ۳۰ درصدی تعداد معاملات و کاهش ۲درصدی رشد قیمت مسکن (افزایش ۳ درصدی در اسفند نسبت به رشد ماهانه ۱/ ۵ درصدی در بهمن نسبت به دی) را نسبت به ۲۰ روز اول بهمن بر فروکش هیجانات بازار مسکن اشاره دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، پیش‌تر نشانه‌ها از ورود تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عامل تشدید هیجانات مسکن بود. امری که با بازگشت نرخ سود بدون ریسک به بالاتر از ۲۰درصد تا حدی فروکش هیجانات را در بازارها را رقم زد.

تنش ها در دولت ترامپ قیمت طلا را بالا برد

قیمت طلا روز جمعه با تضعیف دلار و جذاب شدن این فلز گران بها برای سرمایه گذاران به علت نگرانی های سیاسی در آمریکا و همچنین تنش ها میان انگلیس و روسیه بالا رفت. با این حال، انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سیاست گذاری بانک مرکزی این کشور در هفته آینده، مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. به نقل از فارس، هر اونس طلا با 4.56 دلار افزایش 1320.66 دلار فروخته شد. بی ثباتی های سیاسی فزاینده آمریکا به دنبال جدا شدن دو مقام کلیدی یعنی رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق و گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی از دولت این کشور، سرمایه گذاران را نگران کرده است. ارزش دلار در برابر ین روز جمعه کاهش یافت و انتشار گزارشی مبنی بر اینکه ترامپ مشاور امنیت ملی خود را نیز اخراج خواهد کرد بر نگرانی ها در مورد تغییرات در کاخ سفید افزوده است.

خود زنی بریتانیا در صورت کاهش واردات گاز از روسیه!

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، پیشنهاد ترزا می مبنی بر کاهش میزان خرید گاز از روسیه مبتنی بر سیاسی کاری است و این سیاسی کاری برای اصول رقابت تجاری بد است. به نقل از Russia Today، ترزا می نخست وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود که این پادشاهی متحده در نظر دارد تا راه هایی جایگزین را به جای صادرات گاز از طریق روسیه برای تامین گاز خود در نظر بگیرد. دلیل این صحبت ترزا می اعتقاد دولت بریتانیا مبنی بر دست داشتن دولت روسیه در ترور نافرجام اسکریپال جاسوس سابق این کشور در خاک بریتانیا عنوان شده است. جزئیات بیشتر

چین بزرگترین وارد کننده کالا به ایران
آخرین آمار منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که واردات کشور در این مدت با افزایش ۱۲.۸۸ درصدی در وزن به رقم ۳۳.۹۳۳ هزار تن رسید. در این مدت ارزش واردات به ۴۷.۶۵۷ میلیون دلار رسید که حاکی از رشد ۲۳.۶۱ درصدی در ارزش دلاری است. در این میان اقلام عمده وارداتی در یازده ماهه سال ۱۳۹۶، شامل «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» به ارزش ۵۷۳. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۰. ۳ درصد، «ذرت دامی» به ارزش ۴۳۴. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۱. ۳ درصد، «برنج» به ارزش ۰۲۶. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵. ۲ درصد، «لوبیای سویا» به ارزش ۸۳۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۶. ۱ درصد و «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی بجز آمبولانس و هیبریدی» به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۱. ۱ درصد، بوده است. لازم به ذکر است که در یازده ماهه سال 96، عمده واردات به ایران به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان بوده که در این میان چین با سهم 24 درصدی در صدر کشورها قرار دارد. گفتنی است متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۴۰۴. ۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۳. ۹ درصد افزایش در ارزش دلاری داشته است. /میزان

واکنش سرمایه‌گذاران آمریکایی به عرضه سهام آرامکو
عربستان سعودی دلایل زیادی برای تاخیر در عرضه اولیه سهام آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) تا سال ۲۰۱۹ دارد، با این حال یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای این تاخیر به آن اشاره می‌شود، علاقه‌مند نبودن سرمایه‌گذاران آمریکایی برای ورود به این پروژه است. آنطور که منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند، مقامات آرامکو و برخی مقامات دولتی عربستان در چند هفته گذشته بر این موضوع تمرکز کرده‌اند که بدانند نظر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های پوشش ریسک آمریکایی درباره بزرگترین فروش سهام دنیا چیست. به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش، در شام‌های غیررسمی و جلساتی که در رابطه با این موضوع در نیویورک، هیوستون و واشنگتن برگزار شده است؛ سرمایه‌گذاران با برخی از ابعاد این معامله موافق نبوده‌اند. در میان مسائل مطرح شده، ارزش‌گذاری آرامکو یکی از بحث‌های اصلی بوده است. در واقع عربستان سعودی به دنبال این است که ارزش بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت دنیا را ۲ هزار میلیارد دلارتعیین کند. قیمتی که از سوی عربستان برای آرامکو اعلام شده، بسیار بیشتر از تخمین‌هایی است که کارشناسان درباره ارزش آن مطرح می‌کنند. بحث دیگر، میزان سودی است که آرامکو باید در آینده بپردازد. سرمایه‌گذاران آمریکایی عقیده دارند آرامکو باید سودی بالاتر از حد میانگین پرداخت کند. در حال‌حاضر شرکت‌هایی که سهام آنها عرضه عمومی شده است مانند اکسون موبیل یا شل، به ترتیب ۱/ ۴ و ۲/ ۶ درصد سود پرداخت می‌کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار