کد خبر: ۵۸۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶ 19 March 2018

گل فشان روستای تنگ از توابع شهرستان ساحلی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ثبت لحظات خوش و به یاد ماندنی برای گردشگران داخلی و خارجی است.
فعالیت ناگهانی گل فشان در طول سال به ویژه نوروز در نوع خود بی نظیر است و پرتاب گل همراه با غرش مهیب و بوی خاک و بخار و جاری شدن گل مانند چشمه آب گرم از مهمترین شاخص های این اثر طبیعی است که سبب شگفتی مردم، مسافران و بازدید کنندگان خواهد شد.
گِل فشان روستای تنگ از توابع شهرستان ساحلی کنارک در سواحل مکران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی کودکان است.
گل فشان کنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان واقع شده و به ناپَگ (ناف زمین) موسوم است.
سواحل مکران علاوه بر گل فشان ها، جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب و به یادماندنی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محدوده این 2 شهرستان حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود 90 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندر صیادی تنگ و 30 کیلومتری روستای کهیر واقع شده است.
عبدالحمید بلوچزاده با بیان اینکه گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: گل حاصل از گل فشان حالت چسبندگی دارد و زود صفت می شود بر این اساس خیلی ها از آن برای تهیه کوزه، سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.
وی افزود: گل این پدیده به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود بیماری پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی بسیار موثر و مفید است و بیشتر گردشگران پس از بازدید با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند.
وی با بیان اینکه گل فشان بر اثر عوامل مهم مورفولوژیکی به وجود آمده و بیانگر فعالیت های تکنونیکی منطقه است، اظهار داشت: گل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
به گزارش ایرنا شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک در همجواری آب های اقیانوسی و به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران بیش از 420 جاذبه کم نظیر طبیعی، گردشگری و تاریخی دارند که برای هر گردشگر داخلی و خارجی جذاب و دیدنی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار