کد خبر: ۵۸۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 20 March 2018

اسفند که می رسد بساط فروش ماهی های قرمز سفره هفت سین هم در گوشه و کنار بر پا می شود و آکواریوم های کوچک و بزرگ مملو از ماهی های قرمز چشم نوازی می کند. بساط هفت سین نوروزی و تنگ های ماهی جدید هم خودنمایی می کند. کودکان مشتاقانه به حرکت ماهی ها در آکواریوم نگاه می کنند و با اصرار از پدر و مادر خود می خواهند برایشان ماهی بخرند. یکی آبمیوه فروشی دارد و دیگری لوازم تحریر و... اما در کنار فعالیت صنفی خود آکواریومی آورده و کاسبی دیگری به راه انداخته است. در خیابان مصطفی خمینی زاهدان هم خرید و فروش ماهی قرمز حال و هوای دیگری دارد. قسمتی از پیاده رو داربست زده شده و بساط آکواریوم های کوچک و بزرگ برپاست.
«حمیده. الف» به خبرنگار ما می گوید: برای دو فرزندم ماهی قرمز خریدم که یکی از آن ها مرد و حالا کودکم دوباره اصرار دارد برایش ماهی قرمز بخرم. پسرم دلش می خواهد ماهی را لمس کند و آن را در دست بگیرد، در حالی که توصیه می شود به ماهی دست زده نشود چون امکان آلودگی و انتقال آن وجود دارد.
«مهرداد. ب» هم می گوید: برای دختر یک و نیم ساله ام ماهی قرمز خریدم و او علاقه دارد دستش را در تنگ ماهی کند و از این کار لذت می برد و گاهی همان دستش را در دهان می کند یا به چشم می مالد! همسرم با این کار مخالف است و می گوید نباید ماهی می خریدم، زیرا ممکن است به دلیل تماس ماهی با دست، فرزندم بیمار شود.
ناقلان بیماری های مشترک
مدیرکل دامپزشکی به خبرنگار ما می گوید: ماهیان آکواریومی و زینتی جانوران خانگی محسوب می شوند و علاوه بر توصیه های مختلف مبنی بر استفاده و ترویج آن می توانند از منظر علمی نیز مورد توجه قرار گیرند. برخی از متخصصان بهداشت روان انسانی، بهره گیری و استفاده بصری از ماهیان زینتی را یکی از راهکارهای درمان بیماری روحی بشر معاصر می دانند ولی باید به این نکته توجه داشت که در کنار آداب و سنن و ترویج مسائل نوین، اهمیت بهداشت فردی و به ویژه، جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک مورد توجه قرار گیرد.
دکتر «مهدی حسینی» می افزاید: هر سال با شروع فعالیت های نوروزی ماهیان قرمز زیادی هم به فروش می رسد که با برنامه ریزی بهداشتی در این زمینه می توان سبب استفاده بهینه از ماهیان زینتی و در عین حال مانع بروز مخاطرات بهداشتی انسانی شد.
وی اظهار می کند: با وجود مزایای بسیار فراوان آبزیان زینتی از لحاظ روحی و روانی، این مهمانان کوچک می توانند در شرایط خاص و در صورت رعایت نکردن بهداشت، از ناقلان بیماری های مشترکی چون انواع گاسترو آنتریت ها، سل های پوستی، بیماری های گوارشی و ... باشند.
وی تصریح می کند: ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکواریومی است که توسط بشر نگهداری می شود و خاستگاه اولیه آن چین است و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است. اغلب آن ها در اندازه های کوچک رشد می کنند و در آکواریوم نگهداری می شوند. در شرایط مناسب ماهی قرمز ممکن است بیش از 20 سال عمر کند ولی بیشتر ماهیان قرمز خانگی به دلیل شرایط نگهداری بیشتر از شش تا هشت سال زنده نمی مانند.
توصیه های نگهداری
وی بیان می کند: باید توجه داشت که ماهی قرمز از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه شود. از خرید ماهی قرمز از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامساعد بهداشتی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می کنند، خودداری شود.
وی اظهار می کند: ماهی قرمز دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که باله های آن به صورت تاخورده و جمع شده درآمده باشد، در اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند مشاهده شود، روی سطح بدن زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده شود یا آن که بدن رنگ پریده و لکه لکه شده باشد، لبه باله ها خورده و ساییده شده باشد، ماهی بی قرار بوده و بدون آن که در یک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد، چشم ها به صورت یک طرفه یا دو طرفه بیرون زده باشد یا پولک های (فلس ها) ماهی ریخته شده باشد خودداری شود.
وی می گوید: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز به عنوان مثال در خانه و کنار سفره های هفت سین، مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی اندازه حداقل یک لیتر است و یک تا دو بار در هفته آب آن ها عوض شود و از شن و ماسه رنگی و تیز برای تزیین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده نشود. شست و شوی دوره ای آکواریوم ها و ضد عفونی و گندزدایی آن با محلول های نمک طعام، ترکیبات آمونیوم لازم است.
وی بیان می کند: استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است. بعد از هر بار تماس دست با محتویات آکواریوم دست ها ضد عفونی و از تماس دست آلوده با چشم، صورت و دهان خودداری شود. غذاهای ماهیان آکواریومی ضمن رعایت تاریخ مصرف، در محل خنک، تاریک و خشک نگهداری شود.
حسینی، اظهار می کند: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود. غذادهی یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک یا دو دقیقه مصرف شود.
برای ماهیان جدید دوره قرنطینه به مدت دو هفته در یک آکواریوم جداگانه لازم است. ماهیان دارای هرگونه اختلال و بیماری از دیگر ماهیان جدا شود و در صورت بروز هر نوع علایم غیر عادی در ماهیان آکواریومی به دامپزشک مراجعه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار