کد خبر: ۵۸۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 20 March 2018

سیستان و بلوچستان با وجود دارا بودن بالاترین آمار تالاسمی در کشور به دلیل کاهش ذخایر خونی هم اینک مهتاج مهر سرخ رنگ رگ های مردم خیر و نوعدوست به منظور تامین فراورده های خونی بیماران و مجروحان حوادث رانندگی در ابتدای سال نو است.

به گزارش ایرنا، فرایند اهدا و تزریق خون به دریافت کنندگان، «انتقال خون» نام دارد و هنگامی رخ می دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه کند،خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.
بیماران مبتلا به تالاسمی که از جمله بیماری ‌های ژنتیکی محسوب می شود از دریافت کننده های اصلی خون هستند.
در این نوع بیماران، هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و پدیده تولید هموگلوبین غیر موثر در بدن ایجاد می‌شود، در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست پس در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش می یابد.
اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلولهای خونی بطور کامل شکل نمی‌گیرند و توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارند و در نتیجه یک نوع کم خونی بوجود می آید که در طفولیت آغاز می‌شود و تا پایان عمر به طول می‌ انجامد، هر چند تالاسمی یک اختلال منفرد نیست، اما یک گروه اختلالات از طرق مشابه بدن انسان را درگیر می‌کند.
سیستان و بلوچستان با دارا بودن بالاترین آمار تالاسمی بیشترین نیاز خونی را دارد.

**60 درصد فراورده های خونی سیستان و بلوچستان به بیماران تالاسمی اختصاص می یابد
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماران تالاسمی در این استان از 2 هزار و 800 تا سه هزار نفر متغیرند و حدود 200 نفر آنان مهاجران کشورهای همجوار هستند که برای دریافت خون به این استان مراجعه می کنند.
سهیلا خسروی ادامه داد: حدود 60 درصد فرآورده های خونی این استان برای استفاده بیماران تالاسمی مصرف می شود.
وی افزود: شاخص اهدای خون در این استان 25 واحد به ازای هر هزار نفر است که از شاخص میانگین کشوری با 27 واحد به ازای هر هزار نفر، مقدار کمی فاصله دارد.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمام نیازهای خونی از درون استان تامین نمی شود تصریح کرد: سال قبل با وجود اهدای 71 هزار واحد خون در استان مجبور به دریافت 21 هزار واحد خون از سایر نقاط کشور شدیم.
خسروی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به رشد زیاد جمعیت در سیستان و بلوچستان نیاز خونی حوزه زنان و زایمان نیز افزایش یافته است.
وی بیان کرد: توسعه خدمات پزشکی از جمله انجام عمل های جراحی قلب باز، شیمی درمانی و سایر عمل ها در استان نیاز خونی را افزایش داده است.
وی ادامه داد: مرکز جامع انتقال خون که علاوه بر اهدای خون به صورت عادی، جداسازی فرآورده های خونی و پلاکت ها را نیز انجام می دهد در زاهدان راه اندازی شده است.
وی افزود: در این مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی برای بیماران سرطانی نیز انجام می شود که از اهدا کنندگان نمونه گیری شده و در بانک اطلاعات کشور نگهداری و درصورت نیاز بیماران به پیوند سلول های بنیادی از این اطلاعات استفاده خواهد شد.

**نیاز مبرم به اهدای خون در آستانه سال نو
نیاز به خون در سیستان و بلوچستان با توجه به وجود بیماران تالاسمی همواره زیاد است اما اینک در آستانه سال نو این نیاز به دلایل مختلف افزایش می یابد و از آنجائیکه تمام استان ها به منظور آمادگی برای شرایط بحرانی و بخصوص تصادف ها قصد ذخیره خون و فراورده های خونی را دارند شرایط برای سیستان و بلوچستان دشوار شده است.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 64 هزار و 299 هزار مورد خونگیری در 11 ماه نخست سالجاری در این استان انجام شده است.
سهیلا خسروی ادامه داد: تعداد افراد مراجعه کننده به منظور اهدای خون از ابتدای سال تا کنون 82 هزار و 919 نفر بوده که به دلایل مختلف خون برخی از آنان استفاده نشده است.
وی افزود: 41 هزار و 265 اهدا کننده مستمر خون در سال 96 در سیستان و بلوچستان وجود داشته اند.
وی با اشاره به نیاز زیاد خون در این استان تصریح کرد: با توجه به بالا بودن فراوانی ژن تالاسمی مینور و ازدواج بیماران مبتلا به این ژن در سیستان و بلوچستان میزان بیماران تالاسمی ماژور در این استان رو به افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: شیوع تالاسمی در برخی مناطق این استان تا 12 درصد است.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک سه هزار و 110 بیمار تالاسمی نیازمند به دریافت خون در این استان وجود دارد که رتبه نخست این بیماری را در کشور به خود اختصاص داده اند.
خسروی اظهار داشت: هم چنین در این استان حدود هزار بیمار دیالیزی وجود دارد.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص سال نو نیاز به خون نه تنها برای بیماران بلکه به منظور مقابله با مشکلات مختلف از جمله تصادفات افزایش می یابد.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی ذخیره خون در سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک ذخایر خون در این استان تنها برای 2 روز کافی است در حالی که بر اساس استاندارد باید این ذخایر تا هفت روز جوابگوی نیازهای درون استان باشد.
وی تصریح کرد: معمولا در شرایط بحرانی می توان خون را از سایر نقاط کشور دریافت کرد اما از آنجائیکه در ایام تعطیلات نوروزی آمار تصادفات افزایش می یابد استانهای دیگر نیز به دنبال ذخیره خون هستند.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی نیز که قصد سفر نوروزی دارند معمولا بیش از یک واحد خون نیاز دارند.
خسروی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود مردم استان باید برای تامین خون بیماران و نیز سایر نیاز های خونی همت کرده و بار دیگر حساب انسانیت خود را پر کنند.
اینک که در آستانه فصل نو از شکفتن هستی و ابتدای تازه شدن همه چیز قرار گرفته ایم چه خوب است دستی در جیب سخاوت برده و از نیروی سلامتی کمی به بیماران ببخشیم و سال نو را با گذشت آغاز کنیم تا چشمان منتظر بیماران نیز از این شادی بدرخشد و دعای آنان بدرقه راه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار