محمدبن سلمان در گفتگو با «آتلانتیک»:
جفری گولدبرگ سردبیر نشریه از بن سلمان پرسید «منظور شما چیست که می گویید نمی دانید وهابیت چیست؟». بن سلمان در این حین دوباره پرسید «وهابیت چیست؟» گلدبرگ پاسخ داد: «شما ولیعهد عربستان هستید و می دانید وهابیت چیست.»
کد خبر: ۵۸۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 03 April 2018

چیزی به نام وهابیت در عربستان وجود ندارد

محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در گفتگو با نشریه «اتلانتیک» اتهامات تازه ای را علیه ایران ایراد کرد.

به گزارش انتخاب؛ ولیعهد سعودی در پاسخ به سئوالی در مورد وهابیت گفت: «لطفا وهابیت را برای من تعریف کنید. ما با آن آشنا نیستیم و چیزی در مورد آن نمی دانیم.»

جفری گولدبرگ سردبیر نشریه در ادامه از بن سلمان پرسید «منظور شما چیست که می گویید نمی دانید وهابیت چیست؟». بن سلمان در این حین دوباره پرسید «وهابیت چیست؟» گلدبرگ پاسخ داد: «شما ولیعهد عربستان هستید و می دانید وهابیت چیست.»

بن سلمان در پاسخ گفت: «هیچکس نمی تواند وهابیت را تعریف کند.» گولدبرگ اما در پاسخ گفت که «وهابیت جنبشی است که در قرن 18 توسط محمدبن عبدالوهاب شکل گرفت، جنبشی که بسیار بنیادگراست و تفسیری سلفی دارد.»

بن سلمان در پاسخ گفت: «هیچکس نمی تواند وهابیت را تعریف کند. وهابیتی وجود ندارد. ما معتقد نیستیم که وهابیت در عربستان وجود دارد. انچه به آن معتقدیم این است که در عربستان سنی و شیعه داریم.»

وی افزود: «کاملا مشخص است که قوانین ما مبتنی بر اسلام و قرآن است و ما چهار مکتب به نام حنبلی، حنفی، شافعی و مالکی داریم.»

ولیعهد عربستان در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به ایران، مدعی شد: «ما در حال مقابله با تحرکات ایران هستیم. ما این کار را در افریقا، اسیا، مالزی، سودان، عراق، یمن و لبنان انجام داده ایم. ما معتقدیم پس از اینکه این مقابله ها را انجام می دهیم، مشکلات به داخل ایران منتقل خواهد شد.... ما با سناریوی جنگ در خاورمیانه مواجه هستیم. این خیلی برای جهان خطرناک است و ما نمی توانیم ریسک کنیم. ما مجبوریم تصمیمات دردناک برای اجتناب از تصمیم دردناک دیگر در آینده بگیریم.»

ولیعهد عربستان همچنین در رابطه با مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «من معتقدم که هر مردمی در هر جا حق دارند که در میان ملت خود زندگی کنند. معتقدم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها حق دارند که سرزمین خودشان را داشته باشند اما برای آن، ما باید توافق صلحی در جهت حصول اطمینان بابت ثبات برای همه و همچنین داشتن رابطه عادی داشته باشیم.»

وی در بخش دیگری گفت: «اسرائیل در مقایسه با اندازه اش، اقتصاد بزرگی دارد و اقتصادش رو به رشد است و ما البته منافع زیادی با اسرائیل دارد و اگر صلح برقرار شود منافع زیادی بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و اردن و مصر وجود دارد.»

/انتخاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار