کد خبر: ۵۸۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 09 April 2018

شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرد فرودگاه نظامی در التیفور سوریه به احتمال زیاد هدف حمله موشکی آمریکا قرار گرفته است. البته برخی اخبار نیز از دست داشتن اسرائیل حکایت دارد. ترامپ پس از حمله شیمیایی دو روز قبل به منطقه دوما در غوطه شرقی، بدون ارائه دلیل، دولت سوریه را مقصر دانست و گفت که بشار اسد هزینه سنگینی به خاطر این کار خواهد داد.

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، تلویزیون سوریه بامداد شنبه از حمله به پایگاه هوایی «التیفور» در حومه حمص خبر داد. تلویزیون سوریه گزارش داد چندین موشک، احتمالاً توسط آمریکایی‌ها به سمت پایگاه هوایی «التیفور» در حومه حمص شلیک شده است.

علی‌رغم این خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های پنتاگون حمله موشکی آمریکا به فرودگاه «التیفور» را تکذیب کرد.

تلویزیون سوریه گزارش داد سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۸ فروند موشک شلیک‌شده به سمت فرودگاه التیفور را منهدم کرده‌اند. تلویزیون سوریه می‌گوید در حمله به فرودگاه «التیفور» چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

فرودگاه نظامی التیفور (T4) در استان حمص سوریه در غرب شهر تدمر و 100 کیلومتری شرق شهر حمص قراردارد. این فرودگاه دارای 54 آشیانه برای انواع جنگنده ها و بالگردهای نظامی و دو باند پرواز است که طول یکی از آن ها به سه کیلومتر می رسد. این فرودگاه در 25 کیلومتری میدان گازی شاعر قراردارد و در نوامبر سال 2014 پس از اشغال میدان های نفتی و گازی شاعر، جحار، جزل و المهر به محاصره گروه تروریستی داعش درآمد. این فرودگاه نظامی 21 بهمن ماه 96 نیز مورد حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.

بازی شیمیایی در دومای سوریه

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق، بامداد یکشنبه، 19 فروردین‌ماه (8 آوریل) منابع محلی از وقوع حمله شیمیایی به این منطقه خبر دادند. ترامپ پیشتر در حساب کاربری‌اش در توئیتر ضمن متهم کردن دولت سوریه به انجام حمله شیمیایی یاد شده از عبارتی موهن برای تهدید «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه استفاده کرده بود.

با آنکه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته هنوز قادر به تایید گزارش‌های رسانه‌‌ای درباره حمله «دوما» نیست ترامپ دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کرد.

این اتهام در شرایطی مطرح شده است که چندی قبل سوریه در خصوص تلاش تروریست ها برای طرح سناریوی حمله شیمیایی به غوطه شرقی هشدار داده بود.پیش از این نیز کشورهای غربی با طرح ادعای واهی حمله شیمیایی نیروهای دولتی سوریه در 15فروردین ماه سال 96 به شهروندان و غیرنظامیان شهرک خان شیخون در استان ادلب، دولت سوریه را محکوم کردند و ارتش آمریکا پیش از تحقیق در باره این حادثه و مشخص شدن عامل آن، پایگاه هوایی الشعیرات را هدف حملات موشکی قرار داد.

در پی حادثه خان شیخون، آمریکا با قطعیت و بدون ارائه مدارک معتبر و قابل قبول، دولت سوریه را عامل این حمله اعلام و روز 18 فروردین ماه (مصادف با هفتم ماه آوریل) به دستور «ترامپ» و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا، با شلیک 59 موشک، پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان «حمص» را هدف قرار داد.

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است.

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

به گزارش اندیشکده تبیین،به نظر می‌رسد این بازی شیمیایی با اهداف زیر طراحی شده است؛

برانگیختن افکار عمومی؛ تعداد بالای کشته‌ها در این چارچوب قابل توجه است.

ایجاد بهانه برای واکنش نظامی غرب؛ سال گذشته دقیقا در همین روزها، ترامپ دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را صادر کرد. ترامپ معتقد بود ارتش سوریه در خان شیخون در استان ادلب، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

نجات‌یافتن از بن‌بست دوما؛ جیش الاسلام در صورت خروج از دوما، گزینه‌های زیادی ندارد و عمده گزینه‌ها هم مناطق تحت نفوذ ترکیه است. لذا افزایش فشار بر دولت سوریه و متحدانش برای پایان متفاوت محاصره دوما، به نظر هدفی مهم است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اصلی‌ترین مهره عربستان در میدان سوریه، جیش الاسلام است، امکان فشار و نفوذ ریاض بر غربی‌ها جهت تشدید فشارها بر سوریه در چارچوب این بازی شیمیایی وجود دارد.

تهدید ترامپ درباره سوریه واقعیت ندارد/ تغییر موازنه نظامی در سوریه دشوار است

نشریه نیویورکر در تحلیلی بامداد دوشنبه تهدید «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحمیل هزینه گزاف به دولت سوریه به بهانه حمله شیمیایی در شهر «دوما» را غیرواقعی دانست.

نیویورکر با اشاره به این تهدید ترامپ و گزارش‌ها درباره آماده شدن آمریکا برای حمله به مواضعی در سوریه نوشت: «مواضع انگشت‌شماری در سوریه هستند که روسیه و ایران [بعد از حمله آمریکا] با حضور گسترده‌ترشان در آنجا نتوانند آنها را بازسازی کنند.»

رسانه آمریکایی یادآوری کرده چند روز بعد از حملات مشکی دولت ترامپ به پایگاه هوایی الشعیرات در سال گذشته یک فرماندار محلی از آغاز مجدد پروازها از آن پایگاه خبر داده بود.

نیویورکر نوشته است: «حقیقت این است کارهای اندکی وجود دارند که بتوانند در موازنه نظامی میدانی در سوریه یا نتایج جنگ در این کشور تغییرات محسوس ایجاد کنند. دولت اسد با کمک نیروی هوایی روسیه و نیروی انسانی ایران و حزب‌الله بخش زیادی از سرزمین‌های سوریه، از جمله اکثر شهرهای اصلی این کشور را پس گرفته است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار