ذخیره گاه زیست کره و چرای شتران
دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل یک گله 2000 نفری از شتران را از تالاب هامون بیرون راند.
کد خبر: ۵۸۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 14 April 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر پورملائی افزود: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل با توجه به وسعت بسیار زیاد مجموعه تالابهای هامون، در گشت زنی های شبانه روزی خود یک گله 2000 نفری از شتران را در داخل تالاب شناسایی و به بیرون از تالاب هدایت کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: چرای بی رویه در داخل تالاب هامون موجب نابودی پوشش گیاهی مناسب داخل تالاب می شود و وجود پدیده گردوغبار را با توجه به بادهای منطقه سیستان تشدید می کند، از اینرو یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل با تمام قوا و بصورت شبانه روزی در تالاب هامون برای جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی تالاب توسط چرای بی رویه، در حال گشت زنی و مراقبت هستند.

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است.

دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌ و از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافت.

گفتنی است دریاچه هامون مدت‌هاست با بحران بی‌آبی روبه‌روست و خشک‌شدن بخش‌های وسیعی از آن موجب به‌وجود آمدن مشکلات مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح منطقه شده‌است.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و با جاری‌شدن سیلاب از افغانستان، دریاچه هامون پس از ۱۵ سال آب‌گیری شد. با این‌حال کارشناسان محیط زیست در سیستان و بلوچستان هشدار می‌دهند احیای دریاچه هامون موقتی است و خطر خشک‌شدن، هم‌چنان این تالاب بین‌المللی را تهدید می‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی ساکی
|
Hungary
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
کاش مانند دریاچه ارومیه، ستادی در دولت برای نجات هامون عزیز تشکیل شود.اگر هامون کامل خشک شود مناطق زیادی از شرق کشور درگیر ریزگرد میشوند و باید از سکنه تخلیه کرد
ابن الرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
میرجاوه فرار آب به پاکستان دارد آب زاهدان را از میرجاوه تامین کنید وآب زابل را برای سیستانی ها نگهدارید چرا لجبازی می کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار