کد خبر: ۵۹۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶ 15 April 2018

ایرنا نوشت: پس از التهابات بوجود آمده هفته گذشته در بازار ارز، تیم اقتصادی دولت دوشنبه شب با اخذ تصمیم ضربتی، از تک نرخی شدن دلار با قیمت 4200 تومان خبر داد. در همین راستا بانک مرکزی با صدور اطلاعیه های پی در پی به شفاف سازی و ارائه نقشه راه پرداخت. در همین زمینه امروز بانک مرکزی اطلاعیه های جدید صادر کرد.

اطلاعیه های منتشر شده بانک مرکزی به شرح زیر است:

مقررات تامین ارز برای 33 مورد به شبکه بانکی ابلاغ شد
بانک مرکزی در راستای اجرای مصوبه 22 فروردین ماه جاری هیات وزیران، مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی، در اطلاعیه شماره هفت خود اعلام کرد که مقررات مربوط به شرایط و چگونگی تامین ارز برای 33 مورد تنظیم و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.
براین اساس، این مقررات شامل ارزهای اختصاص یافته برای مسافرت، درمان، ماموریت، دانشجویی، فرصت های مطالعاتی و هزینه های درمانی اعضای هیات علمی، حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی و هزینه شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور است.
همچنین هزینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی، حق الوکاله در دعاوی خارجی، اصل و سود سرمایه گذاری خارجی، کارمزدهای اعتبارات اسنادی، حواله ها و ضمانت نامه های ارزی، هزینه دفاتر خارج از کشور، هزینه اجاره و اشتراک شبکه های اطلاعاتی، هزینه انجام آزمایش های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی های بین المللی، از دیگر مواردی است که از سوی بانک مرکزی تامین ارز می شود.
براساس این اطلاعیه، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت ماهواره ای و ارتباطی، هزینه شرکت های بیمه ایرانی، فروش ارز به شرکت های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات، هزینه شرکت در آزمون های بین المللی، هزینه ثبت نام در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (دولتی و خصوصی)، فاینانس غیرخودگردان، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، هزینه های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ و حقوق خدمه خارجی شرکت های هواپیمایی، هزینه حق بیمه هواپیماها، حقوق و مزایای کارکنان خارجی در داخل، هزینه انتقال ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه های خارجی، هزینه انتقال درآمد ریالی شرکت های هواپیمایی خارجی، هزینه مطالبه ارز ضمانت نامه های خارجی، هزینه رانندگان حمل و نقل بین المللی، هزینه فرصت های مطالعاتی، هزینه حق عضویت و ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی، هزینه انتقال جسد از خارج و هزینه های وابسته، هزینه های ارزی راه آهن و شرکت های ریلی و هزینه های تبدیل موجودی ریالی حساب های ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از جمله موارد مشمول دریافت ارز اعلام شد.
براساس این گزارش، جزئیات مربوط به میزان ارز قابل تامین برای هر یک از موارد یادشده و ترتیبات و مدارک لازم برای تامین آن، براساس بخشنامه های ابلاغی این بانک به شبکه بانکی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سه شنبه گذشته (21 فروردین) پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز، نرخ دلار را 42 هزار ریال اعلام کرد و گفت: نرخ‌های غیر رسمی دیگر قاچاق محسوب می‌شوند.

جزئیات تامین ارز برای واردات کالا به بانکها عامل ابلاغ شد
بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور را به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رساند: تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفاً پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان پذیر می­ باشد.
انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی­ های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.
جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات، طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است.

بانک مرکزی بازپرداخت و سود سپرده‌های ارزی را تضمین می‌کند
بانک مرکزی در اطلاعیه ای دیگر اعلام کرد: در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله ضوابط فعالیت صرافی­ ها به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رسد.
عملیات مجاز صرافی‌ها به شرح زیر است:
انتقال ارز به دستور هر یک از بانکهای دارای مجوز ارزی
خرید و فروش ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی صادرکنندگان
فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی
تمام صرافی ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانکها انجام خواهد شد.
تمام دارندگان ارز به صورت اسکناس می توانند نسبت به سپرده گذاری آن نزد بانکها اقدام کنند و بازپرداخت سپرده های مزبور و سود آنها توسط بانک مرکزی تضمین می شود.

کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی
در راستای اجرای تصویب­ نامه شماره 4353/ت/55300 مورخ 1397/1/22 هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را به شرح زیر به اطلاع عموم می ­رساند:
واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول بخش اول مجموعه مقررات ارزی می­ باشد.
رفع تعهد ارزی وارد کنندگان کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی منوط به ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا و یا اصل صورت حساب ­های قطعی انجام کار و ارائه تأییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است.
چنانچه سررسید اعتبارات اسنادی / بروات اسنادی مدت دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گشایش /ثبت شده­اند بعد از تاریخ1397/1/21 باشد، تأمین ارز آنها پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکان ­پذیر خواهد بود.
جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، طی بخشنامه به بانک­ های عامل ابلاغ شده است.

تامین ارز برای حواله ­ها و اعتبارات اسنادی
در راستای اجرای تصویب­ نامه شماره 4353/ت/55300 مورخ 1397/1/22 هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله نحوه تأمین ارز برای حواله ­ها و اعتبارات اسنادی مربوط به قبل از تاریخ 1397/1/21 به اطلاع عموم می ­رسد:
در مواردی که ارز حواله قبل از تاریخ 1397/1/21 توسط بانک مرکزی تأمین و حواله صادر شده و اسناد حمل در مهلت مقرر به بانک عامل ارائه شود، نرخ ارز تسویه همان نرخ ارز تأمین شده است.
در صورتی که اسناد مزبور پس از مهلت مقرر واصل شود، پذیرش اسناد ارائه شده منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز از زمان صدور حواله تا تاریخ تحویل اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.
در مواردی که ارز مربوطه به نرخ مبادله ­ای توسط بانک مرکزی تأمین، لیکن حواله صادر نشده باشد، حداکثر شش ماه از تاریخ تأمین ارز می ­بایستی اسناد حمل به بانک عامل ارائه شود و در این صورت، نرخ ارز تأمین شده ملاک تسویه خواهد بود.
در صورت انجام حواله و عدم ارائه اسناد حمل ظرف مهلت مزبور، پذیرش اسناد منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز زمان تأمین ارز تا تاریخ ارائه اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.
در صورت عدم انجام حواله ظرف مهلت مذکور، بانک عامل موظف است ارز مربوطه را به بانک مرکزی برگشت دهد.
تأمین ارز بابت باقیمانده تمام اعتبارات اسنادی گشایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از تاریخ 1397/1/21 به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی می ­باشد.
جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای نحوه تأمین ارز برای حواله­ ها و اعتبارات اسنادی طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار