عضو کمیسیون صنایع مجلس:
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بانک جهانی سال گذشته اعلام کرد که 27 میلیارد دلار از کشور خارج‌شده است، اگر می‌خواستیم این روند ادامه یابد قطعاً ضررهای جبران‌ناپذیری برای منابع ارزی دولت ایجاد می‌شد.
کد خبر: ۵۹۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 23 April 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ حمید گرمابی با اشاره به وضعیت ارز و تثبیت قیمت آن توسط دخالت دولت اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور تنها راه کنترل قیمت همین راهی بود که دولت انتخاب کرد. کشور حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی به دلیل فروش نفت، پتروشیمی و سایر موارد دارد و مصرف ما بیش از 50 میلیارد دلار نیست، دلیلی نداشت که قیمت ارز به این صورت افزایش یابد.

وی تصریح کرد: به دلیل جو روانی و عدم اعتماد مردم، تلاش برای تبدیل سرمایه‌ها به دلار شروع شد و دولت نمی‌توانست اجازه دهد این روند ادامه یابد و این بهترین راه‌ حل بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: با این روش یک نرخ مشخص داریم که به‌عنوان نرخ شناور کنترل‌شده شناخته می‌شود و با این نرخ می‌توانیم تمام نیازهای کشور را برطرف کنیم، خارج از راه‌های دولت دیگر مردم دسترسی به دلار ندارند و این اشکال کار است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد سرمایه‌اش را منتقل کند خارج از این حالت ممکن نیست، گفت: بانک جهانی سال پیش اعلام کرد که 27 میلیارد دلار از کشور خارج‌شده است که این عدد بسیار زیادی است، اگر می‌خواستیم این روند ادامه یابد قطعاً ضررهای جبران‌ناپذیری برای منابع ارزی دولت ایجاد می‌شد.

گرمابی بیان داشت: باید قبول کنیم که این طرح قطعی نیست چون نیاز بازار و مردم دیده نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: نباید این نرخ ثابت باشد، در گذشته به بانک مرکزی گفته بودیم که باید اختلاف تورم خارجی و داخلی بر قیمت ارز تأثیر بگذارد ولی این امر را اجرا نکرده بودند ولی امروز پذیرفته‌اند که نرخ دلار بر این اساس افزایش یابد.

گرمابی ادامه داد: امیدواریم با این روش در آینده آماده جوابگویی دیگر نیازهای مردم هم شویم ولی در حال حاضر این طرح بهترین راه‌حل است.

نماینده نیشابور با ضمن تأیید انتقادها مبنی بر دخالت دولت در اقتصاد با این طرح بیان داشت: پیشنهاد متخصصین این است که نمی‌توانند دیگر نیازهای مردم را نادیده بگیرند، باید به‌تدریج نرخ ارز با توجه به تفاوت تورم داخلی و خارجی افزایش یابد تا به قیمتی که پاسخگوی نیاز مردم باشد برسد.

وی تأکید کرد: دولت زیاد مایل به این کار نبود، این طرح مخالف اقتصاد آزاد است ولی در شرایط فعلی تنها راه چاره است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تأثیر این عملکرد دولت بر رکود خاطرنشان کرد: چون کارخانه‌ها هر کالایی بخواهند می‌توانند وارد کنند و از طرف چون دیگر نرخ ثابت است، دغدغه ندارند، اوضاع ثابت خواهد شد، بازار به‌تدریج متوجه می‌شود که اوضاع به ثبات رسیده و فروش در فروشگاه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه ادامه داد: مجلس هنوز به این موضوع وارد نکرده و قرار است جزئیات ارز را بررسی کند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار