کد خبر: ۵۹۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 28 April 2018

«نفت و گازوئیل به بالاترین قیمت بازار خریداریم در منزل شما، قیمت توافقی»، «نفت شما را به قیمت عمده در زاهدان خریدارم»، «نفت و گازوئیل می خرم به قیمت 300 هزار تومان» و ... این ها نمونه هایی از آگهی های خرید و فروش سوخت در یکی از سایت های تبلیغاتی در فضای مجازی است. دنیای مجازی فرصت مناسبی را برای تجارت، تبلیغات و ... فراهم کرده است که قاچاقچیان نیز از گستردگی این فضا برای رسیدن به اهداف خود استفاده و کالاهای قاچاق را خریداری می کنند یا به فروش می رسانند تا در مدت زمان کم بتوانند به اهداف خود برسند.

آگهی های خرید سوخت در فضای مجازی
در یکی از سایت ها، تبلیغات زاهدان را جست و جو کردیم که در بازه زمانی ساعت یک بامداد تا 15 اول اردیبهشت ماه 30 مورد آگهی درباره سوخت به ثبت رسیده بود و همه آن مربوط به خرید نفت سفید و گازوئیل بود. همچنین در بررسی انجام شده در بازه زمانی 10:30 تا 11:30 روز گذشته هم 13 آگهی مربوط به خرید نفت سفید و گازوئیل در این سایت ثبت شده بود که نشان دهنده تعدد آگهی های ثبت شده در زمینه سوخت است. در بیشتر این آگهی ها قیمت ذکر نشده و قیمت توافقی اعلام شده بود و این که خریداران سوخت برای خرید به در منزل افراد متقاضی مراجعه می کنند.

خرید مجازی نفت و گازوئیل با قیمت های بالا
خبرنگار ما با تعدادی از این خریداران که آگهی های خود را ثبت کرده بودند به صورت تلفنی ارتباط برقرار کرد. یکی از آن ها گفت که هر بشکه نفت سفید را به قیمت 300 هزار تومان و هر گالن را 29 هزار تومان خریدار است. فرد دیگری در پاسخ گفت: هر بشکه نفت سفید 295 هزار تومان و هر گالن هم 29 هزار و 500 تومان خریداری می شود و یکی دیگر از خریداران هم اعلام کرد که نفت و گازوئیل را به یک قیمت می خرد.این در حالی است که در گزارش 14 اسفند ماه 96 روزنامه سیستان و بلوچستان در بازدید میدانی خبرنگار ما از خیابان شهید میرحسینی زاهدان که خریداران نفت حضور داشتند، هر گالن 20 لیتری نفت حدود 17 تا 18 هزار تومان خریداری می‌شد و در فاصله حدود یک و نیم ماه از این گزارش، قیمت هر گالن 20 لیتری با افزایش چشمگیری به 30 هزار تومان رسید. به گفته شهروندان هر گالن 20 لیتری نفت سفید سه هزار و 500 تومان به صورت یارانه ای و از طریق کالابرگ و مراکز توزیع به مردم واگذار می شود.

برخورد با عاملان قاچاق سوخت در فضای مجازی
خبرنگار ما در این باره با دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تلفنی گفت و گو کرد که «محمد شریف خالقی» گفت: این نوع خرید سوخت مصداق قاچاق در فضای مجازی محسوب می شود و قابلیت پیگیری دارد.
وی درباره افزایش ناگهانی قیمت خرید نفت و گازوئیل هم اظهار کرد: تقاضای سوخت در کشور مقابل روزانه بیش از پنج هزار لیتر است در حالی که فروش در کشور ما زیاد نشده است اما به دلیل نوسانات قیمت دلار در هفته های اخیر و افزایش آن تا شش هزار تومان، ارزش پول مان کاهش پیدا کرد.

وی بیان می کند: مشکل این جاست که وقتی ارزش پول ما کم شد، قیمت آن سوی مرز تغییری نکرد، بنابراین قاچاقچیان راحت تر می توانند سوخت را به فروش برسانند و از لحاظ ریالی قیمت بالاتری را از خریداران آن سوی مرز دریافت کنند به همین دلیل قیمت خرید آن از مردم هم بیشتر شده است.وی اضافه می کند: تلاش می شود در سال جدید فروش قانونمند سوخت توسط مرزنشینان افزایش یابد تا این موارد کاهش پیدا کند. درباره قاچاق در سطح عرضه هم این موضوع پیگیری می شود نیروی انتظامی فضای مجازی را رصد می کند و به طور قطع با این افراد برخورد خواهد کرد، زیرا کالای یارانه ای را به صورت قاچاق به فروش می رسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار