کد خبر: ۶۰۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 15 May 2018

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان به همراه سرهنگ علی عارف نژاد فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان ، سرهنگ ابراهیم ملاشاهی رئیس پلیس آگاهی و سرهنگ رضا عامری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان با حضور در دفتر روزنامه طلوع زاهدان با مدیر مسئول، خبرنگاران و کارکنان این روزنامه دیدار کردند.

خبرنگاران روزنامه طلوع زاهدان در این دیدار یک ساعته ، بدون تعارف با فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان به گفتگو نشستند.سردار محمد قنبری که اصالتا اهل اسلام آباد غرب از استان کرمانشاه است خدمت در سیستان و بلوچستان را یکی از بهترین خاطرات دوران کاری اش می داند و می گوید: مردم شیعه و سنی این استان مردمانی غیرتمند، مرزدار و دوستدار نظام هستند که در همه حال وفاداریشان را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان داده اند.
مرداد سال گذشته بود که بر حسب حکم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، سردار محمد قنبری به عنوان فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان منصوب شد. هر چند از حضور وی در سیستان و بلوچستان یک سال هم نمی گذرد اما طی همین مدت نیروی انتظامی موفقیتها و افتخارات بیشماری را در حوزه های مختلف از جمله کشف مواد مخدر ، کاهش جرائم خشن، سرقتها و ... در سیستان و بلوچستان داشته است.
سردار قنبری در این نشست صمیمی ، همکاری و تعامل مردم و رسانه ها با نیروی انتظامی را عامل اصلی موفقیت و افتخارات این نیرو در استان دانست و گفت: سیستان و بلوچستان هم اینک جزء امن ترین استانهای کشور است.
مشروح گفت و گوی طلوع زاهدان با فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از نظر خوانندگان می گذرد.
معمولا بیوگرافی فرماندهان نیروهای مسلح کمتر در رسانه ها منعکس می گردد، برای آشنایی بیشتر خوانندگان از خودتان بگویید؟
محمد قنبری هستم متولد 1345در اسلام آباد غرب از استان کرمانشاه و چهار فرزند هم دارم.
تحصیلاتم را در مقطع دیپلم علوم تجربی در کرمانشاه به پایان رسانده ام و بلافاصله چهار سال دوره کارشناسی علوم پایه انتظامی را در پلیس تهران سپری کرده ام، پس از آن شش ماه در دوره مقدماتی رسته ای و در سال 63 به دانشکده ورود پیدا کرده و در سال 67 فارغ التحصیل و وارد خدمت شده ام.
دوره کارشناسی ارشد را در سال 1383 تا 85 در رشته فرماندهی و مدیریت انتظامی گذرانده ام و اکنون دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی هستم که مرحله پیش دفاع پایان نامه را در حال گذراندن دارم.
از اینکه در استان سیستان و بلوچستان خدمت می کنید چه احساسی دارید؟
حضور ما افراد نظامی همیشه بر اساس وظیفه است چرا که ما سرباز حضرت آقا بوده و در تابعیت سازمان هستیم و هر جا سازمان تکلیف کند سمعا و طاعتا همه میرویم و به این مساله عادت کرده ایم. 
بنده دو مقطع آن هم خیلی کوتاه در استان خودم بوده و بقیه خدمت را بر حسب تکلیف در استانهای دیگر و خارج از زادگاهم بوده ام.
(با خنده) هیچ زمان ما در منزلمان پرده اندازه پنجره خانه مان نداشتیم آن هم بدلیل اینکه همیشه در حال انتقال بوده ایم و اسباب و اثاثیه منزل نیز هیچ زمان متناسب با فیزیک آن خانه نبود. البته خانواده هم عادت کرده اند و خودمان هم افتخار میکنیم که سرباز ولایت هستیم. 
احساس من از سیستان وبلوچستان احساس خوبی است احساسی است که آدم خودش را اینجا بیشتر وقف خدمت میکند اینجا بیشتر میتواند به مردم و نظام خدمت کند. برای ما افراد نظامی هر چه خدمت سخت تر باشد ، بیشتر تلاش می کند و این برای ما شیرین و با ارزش تر است و من نسبت به مردم اینجا احساس بسیار خوبی دارم، هم فرهنگ وهم غیرتشان و هم شجاعتشان و هم وفاداری شان نسبت به نظام جمهوری اسلامی برای من حقیقتا قابل توجه بوده و احساس بسیار خوبی به این استان دارم .
همین مدت حدود یک سال جز شیرین ترین سالهای خدمتم بوده و انشاالله هم در آینده هم اینگونه خواهد بود و یقینا تا زمانیکه تکلیف بدانند ما در خدمت مردم عزیز سیستان و بلوچستان هستیم.
رسانه ها به چه میزان می توانند با پلیس همکاری و تعامل داشته باشند؟
پلیس و رسانه در موضوع امنیت و انتقال موضوعات امنیتی، انتظامی و احساس امنیت در جامعه به عنوان یک همکار میتوانند با هم همکاری و تعامل خوبی داشته باشند. 
پلیس موضوعات را بدرستی و شفاف و بی پرده تا آنجا که مقررات اجازه می دهد اعلام میکند و رسانه هم در اینجا امانت داری می کند و این خودش بهترین نوع همکاری است. 
قریب به یک سالی که در استان  حضور دارم و به شکر خدا اصحاب رسانه استان را اصحاب امانت دار و دلسوزی نسبت به موضوعات استان می دانم.
همیشه این را عرض کرده ام ، اینجا هم میگویم و آن این است که استان سیستان وبلوچستان با توجه به جمعیت، وسعت و نوع جغرافیا و مشکلات مرزی بودن، به همت مردمانش و با تلاشی که مجموعه مسئولان و بخصوص نیروهای مسلح و امنیتی دارند انجام می دهند یک استان امن در کشور است.
بر خلاف تصوراتی که خارج استان در مورد سیستان و بلوچستان می شود ما میتوانیم بگوییم که این استان مستعد سرمایه گذاری برای توسعه اقتصادی است و ما میتوانیم این پیام را از طریق رسانه ها به نوعی به مردم منتقل کنیم و به سرمایه گذاران این اطمینان را بدهیم که اینجا امنیت بر قرار است.
افزایش احساس امنیت در استان از موضوعات مهمی است که رسانه های می توانند کمک شایانی بکنند و در کنار نیروی انتظامی کمک کنند تا راه سرمایه گذاری در بخش های مختلف باز شود.
نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان به همت و تلاش همکاران و تعامل خوب مردم، در حوزه های مختلف فعالیتها و عملکرد چشمگیری داشته است بطوریکه کاهش سرقتها در سال 96 نسبت به سال 95 از رشد قابل توجه کاهش 12 درصدی برخوردار است.
از لحاظ سرقت به عنف نیز در سیستان و بلوچستان 233 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم و این رقم خیلی خوب و قابل توجه است.
طی دو ماه نخست سال 97 ، 23 درصد سرقت مسلحانه کاهش و در کشف سرقت مسلحانه نیز نزدیک به 40 درصد افزایش داشته ایم.
افزایش مسافران نوروزی در سال 97 به سه میلیون نفر نیز نشان دهنده افزایش امنیت در سیستان و بلوچستان است که این خود نوید بخش آینده ای روشن برای این استان است.
 این پیام بسیار خوبی میتواند برای استان سیستان و بلوچستان باشد چرا که مردم هم در این افزایش امنیت سهیم هستند و نمی توانیم نقش مردم را نادیده بگیریم.
رسانه ها میتوانند به مردم آرامش و امنیت بدهند چرا که آرامش زمینه ساز توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است .
البته طی این یک سال هیچ گلایه ای از اصحاب رسانه نداشته ام ولی گلایه ما از برخی فضاهای غیر مجاز است که مسایل را واقعا غیر واقعی در موضوعات امنیتی وحوزه های انتظامی منعکس میکنند و تا کذب بودنش توسط خود رسانه ها اعلام شود مقداری روی فضای ذهنی مردم جو نا مناسبی ایجاد میکند.
اهل سیاست هم هستید؟ 
ما نمی توانیم اهل سیاست باشیم از لحاظ نیروهای مسلح به نابه فرمایش حضرت امام و مقام عظمای ولایت که فرمانده ما هستند ورود نیروهای مسلح در تشکیلات، اهداف، جناح ها و مسایل سیاسی ممنوع است ولی اطلاعات سیاسی را داریم 
عقیدتی سیاسی یکی از وظایفش این است که به تمامی کارکنان آگاهی لازم را بدهد 
این را عرض کنم که مستقیما این اجازه را نداریم و خودمان را ملزم میکنیم هیچ وقت وارد سیاست نشویم.
نظرتان در مورد ترامپ و قضایای اخیر که با دروغ و ایران را تهدید کرده است؟
فرمانده ما در نیروی انتظامی مطلب را گفتند ما هم تکرار میکنیم ایشان خروج ترامپ از برجام را تبریک گفتند.
در اظهار نظر مردم دیدیم که آنها خیلی سنجیده عمل میکنند خیلی آگاه هستند گفتند مگر ترامپ وارد برجام شده بود که خارج شود.
ما هیچ دستاوردی از آمریکا و ترامپ نداشتیم، فقط صرفا اسمش بود 1 + 5 بود و الان یکی حذف شده است هیچ تاثیری خروجی ندارد.
ملت ایران این را می داند که هر زمان آمریکا علیه ما اعلام تحریم کرده ما پیشرفت داشته ایم 40سال تمام همین بوده و این ها تغییری در رویه شان ندارند.
روز به روز ما قویتر شده ایم، قدرت نظامی ما افزایش پیدا کرده، محبوبیت سیاسی ما افزایش یافته، توان اقتصادی افزایش یافته است.
ترامپ رئیس جمهور معلوم الحال دیگری هست که برای ملت خودش هم قابل اعتماد نیست و این باعث شد که خود آمریکا در جهان منزوی شود.
این ها به فرمایش مقام معظم رهبری با بنیان نظام جمهوری اسلامی و اسلامیت نظام مشکل دارند که تمام منافع آنها را به خطر انداخته است چرا که زمانی بر این مملکت اربابی کرده اند.
بهترین جواب مردم ایران به ترامپ همان جمله حضرت آقا بود که از طرف ملت فرمودند 'ما به ترامپ میگوییم شما هیچ غلطی نمی توانی بکنی '
وحدت شیعه و سنی را دراستان سیستان و بلوچستان چگونه می بینید؟
یکی از الگوهایی که در دنیا می شود اشاره کرد استان سیستان و بلوچستان است که شیعه و سنی بصورت مسالمت آمیز و با اتحاد و دوستی کنار یکدیگر زندگی می کنند و هیچ مشکلی با همدیگر ندارند.
به اعتقادات همدیگر احترام میگذارند، برای سنت های همدیگر احترام قایل هستند، هر کدام آزادانه اعتقادات و سنتهای خودشان را در استان پیاده میکنند و دشمن خیلی وقت هست که می خواهد این تفرقه را در بین شیعه و سنی ایجاد کند ولی به شکر خدا نتوانست.
به عنوان مسئول انتظامی اعلام میکنم موضوع خاصی که برای ما دغدغه باشد و ما را به زحمت بیاندازند از لحاظ انتظامی و امنیتی در بین قومیتها در استان وجود ندارد.
بهترین خاطره و بدترین خاطره تان در مدت حضورتان تاکنون ؟
شناختی که از مردم استان سیستان و بلوچستان پیدا کرده ام، غیرتشان، شهامتشان، مهمان نوازی شان و وفاداری شان نسبت به نظام جمهوری اسلامی بهترین خاطره برای خودم است و اینکه مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان عاشق ولایت و نظام هستند.
بدترین خاطره ام زمانی است که این گروهکهای از خدا بی خبر و دست نشانده ضد انقلاب فرزندی از فرزندان این مرز وبوم را به شهادت میرسانند چرا که آمده به این مردم خدمت کند.
اقدامتی که برای افزایش رفاه کارکنان نیروی انتظامی انجام شده و در حال انجام است ؟
حقوق همه همکاران افزایش پیدا کرده ،باعث خوشحالی همه است خیلی از همکاران که قصد انتقال از استان را داشته اند بواسطه افزایش رفاه و توجهی که می شود ماندگار شده اند.
سعی ما و تلاش فرمانده ناجا بر این است که مامورانتظامی به جایگاهی برسد که جز خدمت به مردم دغدغه ای نداشته باشد .
آیا دغدغه ای هم در حوزه کاری دارید؟
دغدغه خاصی ندارم روال امنیت استان یک روال طبیعی را طی میکند و برنامه ها بر اساس روال جاری پیش میرود یکی از کارهایی که از بدو ورودم به استان انجام داده ام تدوین برنامه سه ساله بود که به سه قسمت کوتاه، میان و تمام مدت تقسیم کرده ام.
الحمد لله به اهدافمان رسیده ایم، بر اساس راهبردهایی که ترسیم کرده ایم الان برای میان مدت تا پایان سال 97 چشم اندازها تعیین شده است و بر اساس اهداف راهبردها را هم مشخص کرده ایم هر ماه راهبردها را اندازه گیری میکنیم تا الان که اینجا هستیم از چشم انداز در اکثر حوزه ها جلوتر هستیم.
دغدغه یک پلیس چه فرمانده پاسگاه یا رئیس کلانتری وچه فرمانده شهرستان باشد زمانی است که ظلمی به کسی روا می شود و ما تمام دغدغه ما این است که ظالم را بگیریم وهمین بنده خدا ومال باخته را بتوانیم به حقش برسانیم.
پلیس استان در بین استانهای دیگر در چه رتبه و جایگاهی است؟
در سطح کشور رتبه و جایگاه خوبی داریم به عنوان مثال در حوزه اطلاع رسانی در کشور در رتبه دوم هستیم.
رتبه چهارم در حوزه کشف جرم در سال گذشته، در حوزه پیشگیری از جرم جز 15 استان هستیم، در حوزه مواد مخدر اگر بخواهیم حساب کنیم رتبه اول را داریم بطوریکه سال قبل بیش از 125 تن انواع مواد مخدر کشف شده که در نوع خودش نسبت به سال قبل از آن بی نظیر بوده است.
نظرتان در مورد فیلترینگ تلگرام؟
ما نمی توانیم بگوییم مردم سراغ پیام رسان های داخلی نمی روند آمارهای ارایه شده نشان می دهد که الان میلیون ها نفر از تلگرام خارج شده و به سراغ پیام رسان های داخلی رفته اند. 
تلگرام فضایی است که مجرم پرور است و به راحتی علیه افراد جرم اتفاق می افتد 
در هیچ جای دنیا اینطور نیست که ما بیاییم اطلاعات افراد و سازمانها و خانواده هایمان را در بستری منتقل کنیم که مورد بهره برداری دشمنان ما قرار بگیرد و خود ما هیچ کنترلی بر این فضا نداشته باشیم. 
و این حکم قانون است و لازم الاجرا است و ما خودمان ضابط قانون هستیم همیشه هر چه قانون میگوید آن را لازم الاجرا می دانیم و این تشخیصی بوده که بر اساس جرایم اتفاق افتاده از سوی مقام قضایی داده شده است.
البته باید تسهیلات را در پیام رسان های بومی افزایش دهیم چرا که مردم هم استقبال می کنند.
تعاملتان با نیروهای مسحلح چه نیروهای امنیتی و ...؟
تعامل خوب و عالی بر قرار است، در این زمینه سیستان و بلوچستان می تواند یک الگو باشد، الحمدلله تعامل بی نظیر و قابل وصفی بین نیروهای مسلح، دستگاههای امنیتی، نظامی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی تحت امر ولی فقیه وجود دارد.
اهل ورزش و تفریح هم هستید؟
ما نظامی ها بدون ورزش نمی توانیم باشیم و ورزش مورد علاقه ام شنا و پیاده روی است.
اهل فوتبال هستم اما نه پرسپولیس و نه استقلال بلکه فقط تیم ملی.
البته در طی هفته فوتبال داخل سالن هم بازی می کنم.
مطاله چطور؟
مطالعه را خیلی دوست دارم معمولا ساعتهای پایانی شب مطالعه میکنم.
پیامتان به مردم و همچنین پیام به گروهای معاند و شرور؟
به مردم میگویم که دوستشان داریم و تشکر میکنیم از همکاری شان و اطمینان می دهیم که تمام توانمان را برای آرامش آنها بکار خواهیم بست و از هیچ تلاشی به اندازه وسعمان فروگذار نیستیم. 
البته حساب افراد شرور را از مردم جدا می دانیم آنهایی که گول قدرتها و گروهکها و مزدوران را خورده اند بیایند به آغوش ملت بر گردند و دست از شرارت بردارند وکسیکه دنبال شرارت و جرم برود نهایتا از دروازه قانون باید عبور کند 
آیا در زمینه برخورد با حجاب و عفاف در حق ناجا اجحاف می شود؟
به نظرم جو علیه ناجا نیست علیه قانون است، ناجا بازوی قانون و ضابط اجرای قانون است کاری ندارد که حالا حجاب باشد یا غیر حجاب. موظف است در راستای اجرای قانون عمل کند. بی حجابی جرم است و ما به عنوان مامورنیروی انتظامی مکلف به ورود به این قضیه هستیم. 
در قانون آیین دادرسی کیفری تصریح شده که در جرایم مشهود مامورین موظف هستند راسا ورود کنند اینجا بی حجابی جرم مشهود است پلیس هم باید ورود کند مردم هم برخورد پلیس را بازوی قانون دیده اند.
اگرجو  درست می شود، علیه قانون درست می شود وکسانی که دنبال این هستند که جو علیه پلیس درست کنند من فکرمیکنم با مردم اصلی جامعه فرق دارند.
جو سازی کاری از پیش طراحی شده توسط دشمنان است و یکی از اهداف دشمن این است که بخواهد نظام ما را به هر حال از آن اصول و اعتقاد اولیه اش دورکند ولی به لطف خدای متعال توطئه ها خنثی می شود .
هر بار هم دشمنان خواسته اند جوی علیه ناجا ایجاد کنند به لطف خدا حقانیت ناجا کمک کرده و ورق طوری برگشته که جو به سمت آنها برگشته و حقانیت روشن شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
گوهرام زهی از سراوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
خداود ایشان را محفوظ دارد و نیز یادی کنیم از رشادت های سردار شهید حاج خداکرم فرمانده نیروی انتظامی سیستان‌وبلوچستان، سردار شهید نورعلی شوشتری از سپاه و سردار رهام بخش حبیبی فرمانده عزیز قبلی مرزبانی که با ما جوشید انچنان که بزرگان با مردم میجوشیدند
از پرسنل هنگ مرزی جکیگور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
خدمت در این استان را عبادت میدانم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار