کد خبر: ۶۰۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 20 May 2018

یک روزنامه آلمانی مدعی شده است که دیپلمات‌های اروپا، چین و روسیه در حال بحث بر سر توافقی برای پیشنهاد به ایران هستند تا در ازای کمک‌های مالی، ایران «برنامه موشک‌های بالستیک و مداخله در منطقه» را محدود کند تا به این ترتیب راه برای حفظ برجام باز شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» این خبر را در شماره امروز یکشنبه خود منتشر کرده و به نقل از مقامات ارشد اروپایی مدعی شده که دیپلمات‌های چین، روسیه و اروپا در هفته‌های آتی، در جلساتی به ریاست هلگا اشمید گام‌های بعدی خود پس از تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از برجام را مورد بحث قرار خواهند داد.

بنا به ادعای این روزنامه آلمانی در این جلسات نمایندگان آمریکا حضور نخواهند داشت ولی هنوز روشن نیست که ایران که تاکنون مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود را رد کرده، در این جلسه حضور خواهد داشت یا خیر.

عدم توجه به مسائل منطقه‌ای و همچنین بی‌توجهی به برنامه موشکی ایران، از جمله انتقادات اصلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بوده است. روزنامه آلمانی به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی مدعی شده که رسیدن به توافقی که در آن زمان حفظ برجام به مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران پرداخته شده باشد، می‌تواند به اقناع ترامپ برای ادامه لغو تحریم‌های ایران کمک کند.

وزارت خارجه آلمان، تاکنون به درخواست اطلاعات بیشتر خبرگزاری رویترز درباره صحت ادعای منتشر شده، پاسخ نداده است.

روز شنبه، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در تهران به نمایندگی از 28 کشور اروپایی به ایران اطمینان داد که این اتحادیه به حفظ برجام و گسترش تجارت با ایران متعهد است. مقامات اروپایی و از جمله آلمانی‌ها در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که از بین رفتن برجام، عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

در مدت اجرای برجام، باقی ماندن تحریم‌های غیرهسته‌ای و از جمله تحریم‌های موشکی سبب شده است که ایران به منافع اقتصادی مورد نظر خود از برجام دسترسی کامل پیدا نکند.

به نوشته رویترز، گفته می‌شود که توافق جدید پیشنهادی به ایران شامل چندین میلیارد دلار کمک اقتصادی به ایران خواهد بود و مشابه توافقی است که بر اساس آن، اروپا میلیاردها دلار در اختیار ترکیه قرار داد تا مرزهای خود را به روی سیل مهاجرین به سوی اروپا ببندد. آن توافق به پایان بحران مهاجرین در سال 2015 کمک کرد.

صرف نظر از میزان اعتیار ادعای روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ»، ایران و اروپا در هفته گذشته مذاکراتی را برای حفظ برجام آغاز کردند که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، آن را مثبت ارزیابی کرده ولی تاکید کرده است که باید منتظر ماند تا روشن شود در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار