کد خبر: ۶۰۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 23 May 2018

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: مصرف زیاد زولبیا و بامیه به دلیل تولید انرژی بالا سبب افزایش وزن و تبدیل موادقندی به چربی می شود و اگر پراکسید روغن مصرفی در پخت بالا رفته باشد سلامتی را تهدید می کند.
مسعود فیروزکوهی اظهار داشت: در تهیه زولبیا از گرد نشاسته، ماست چکیده، آب، شکر، آرد سفید، روغن، زعفران، گلاب و آبلیمو معمولا استفاده می شود این در حالیست که برخی بجای زعفران متاسفانه از رنگ استفاده می کنند.
وی ادامه داد: در تهیه بامیه نیز علاوه بر مواد مورد استفاده در زولبیا از تخم مرغ، وانیل شکری و گلوکز (برای براق شدن) و آبلیمو یا جوهر لیمو و نمک هم استفاده می شود.
وی تصریح کرد: معمولا یک عدد زولبیا یا 2 عدد بامیه برای افطار کفایت می کند، مصرف زیاد این محصول به دلیل تولید انرژی بالا سبب افزایش وزن می شود و تبدیل مواد قندی به چربی را بدنبال دارد و معمولا خوردن آن فقط برای وعده افطار مقبول است و برای سحر به هیچ وجه توصیه نمی شود.
این کارشناس تغذیه افزود: مصرف زولبیا و بامیه در سحر از طرفی موجب بالا رفتن قند خون، ایجاد سیری کاذب و کاهش تمایل به مصرف به اندازه غذا می شود و از سوی دیگر ساعتی پس از مصرف به دلیل افزایش ترشح انسولین و مصرف قند ساده موجود در آن احساس گرسنگی و حتی لرز در فرد ایجاد می کند.
فیروزکوهی در رابطه با وجود احتمال تقلب در تولید زولبیا و بامیه گفت: چند تقلب در تولید این محصول دیده شده است از جمله آن مصرف چند باره و بیش از حد روغن برای پخت به طوری که پراکسید روغن بالا رفته و مزه تند و تیز یافته، غلیظ شده و تغییر رنگ و بو می دهد و همچنین استفاده کردن از شربت آلومینیوم ام جی در روغنی که غلیظ شده و تغییر رنگ و بو داده برای لخته شدن عوامل کدورت و غلظت و ایجاد روغنی با ظاهر شفاف برای استفاده مجدد در سرخ کردن که بر سمّیت آن می افزاید.
وی ادامه داد: استفاده از رنگ که برخی از آنها سرطان زاست برای خوش رنگ تر کردن محصول بجای زعفران، استفاده از مواد اولیه کم کیفیت یا تاریخ منقضی برای کاهش قیمت تمام شده و سود بیشتر و بکاربردن جعبه های نامناسب و بازیافت برای بسته بندی محصول از دیگر تخلفات در تولید این خوراکی است.
وی اظهار داشت: شهروندان برای خرید زولبیا و بامیه باید دقت کنند که قنادی های معتبر و خوش نام بهترین مکان های تولید این محصول هستند لذا لبنیاتی ها، سوپرمارکت ها و نان فانتزی ها مکان های مورد تایید برای تهیه و عرضه این خوراکی نیستند و همچنین به هیچ وجه از دستفروش ها، خودروهای سیار و افراد ناشناس و متفرقه این محصول را نخرند.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: زولبیا و بامیه باید دارای پخت سالم، رنگ روشن و فاقد ذرات سوخته چسبیده ناشی از پخت زولبیاهای قبلی همراه با طعم و بوی مقبول باشد.
وی توصیه کرد: بهتر است شهروندان حداکثر برای 2 روز زولبیا و بامیه تهیه کنند زیرا کیفیت، تردی و تازگی این محصول در اثر ماندن کاهش می یابد و حتما این خوراکی را در منزل در جای خنک و خشک مثل یخچال نگه دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار