کد خبر: ۶۱۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 29 May 2018

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال آبی 96-97 کم بارش ترین استان کشور معرفی شد به طوری که 100 درصد گستره آن تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است.

رضا آزادمنش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: داده های هواشناسی نشان می دهد که سیستان و بلوچستان با دریافت 28.6میلیمتر بارش از آغاز سال زراعی جاری تاکنون با کاهش کم سابقه 70.6 درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت همچنان کم بارش ترین استان کشور محسوب می شود.
وی بیان کرد: براساس نقشه های پیش بینی فصلی، امسال بارش های مونسونی شبه قاره هند در آغاز مونسون بیش از نرمال در سیستان و بلوچستان برآورد می شود.
وی افزود: در این راستا بارش به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان در آغاز فعالیت مونسون (خرداد تا نیمه تیر) نرمال تا قدری بیش از نرمال پیش بینی می شود و احتمال وقوع بارش های ناگهانی وجود دارد.
وی ادامه داد: مونسون امسال در سیستان و بلوچستان در اواخر تابستان تضعیف می شود.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به کم بارشی انباشته از ابتدای سال زراعی جاری، پیش بینی افزایش دما نسبت به بلند مدت و عدم جبران کامل کمبود بارش در باقیمانده سال زراعی رعایت و اجرای برنامه های کنترل مصرف بهینه آب و برق ضروری است.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار