کد خبر: ۶۱۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 30 May 2018

طرح الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در نشست شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به تصویب رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: در این نشست وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار قم حضور داشتند.
عبدالرحیم کردی افزود: مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست پیشنهاداتی را برای تصویب مطرح کرد که پس از بحث و بررسی با برخی از این پیشنهادات موافقت شد.
وی ادامه داد: همچنین در این نشست طرح اصلاح محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که مقرر شد این موضوع در نشستی با حضور دبیرخانه شورا و وزارت راه و شهرسازی در چارچوب طرح جامع مکران مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن در نشست آتی شورا مطرح شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: توسعه محدوده این منطقه و الحاق بنادر و شهر چابهار به آن سبب توسعه جنوب شرق کشور و تحول اقتصادی منطقه می شود.
کردی افزود: در واقع از سالها پیش موضوع الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار مطرح بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه الحاق یا عدم الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار کار کارشناسی زیادی انجام شده و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: نگاه دولت در سالهای اخیر به توسعه همه جانبه سواحل مکران به ویژه شهر چابهار به عنوان اصلی ترین کانون فعالیتی این سواحل معطوف شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این مورد عنایت ویژه ای دارند.
کردی گفت: کار کارشناسی ویژه ای روی چابهار انجام شده و در مسیر خاصی دنبال می شود و نگاه و هدف حاکمیت و دولت بر رفع موانع و مشکلات این شهر است.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته پیگیری های زیادی انجام شده و خوشبختانه اواخر سال 96 به نتیجه خوبی رسید و امسال در دستور کار قرار دارد موضوع توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار است.
شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین در این نشست طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی جهرم و نصاب معاملات سازمان های مناطق آزاد تجاری - صنعتی برای سال 97 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسیدند.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن سال 1371 همزمان با کیش و قشم توسط مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت رسما افتتاح شد.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور در مجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است.
در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم، منطقه آزاد چابهار زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد پویا را در حد قابل قبولی فراهم کرده است.
این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقشی موثر داشته بلکه در استان سیستان و بلوچستان نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.
منطقه مکران نیز از شرق هرمزگان تا شرق سیستان و بلوچستان گسترده است و شهرستان های سیریک، جاسک، کنارک و چابهار را شامل می شود.
سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل ترین هوای جنوب کشور واقع شده است، این سواحل در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه گذاری های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه های منحصر بفردی برخوردار است.
از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار