کد خبر: ۶۱۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 30 May 2018

تباهگ (tabaheg) به عنوان غذای سنتی و مورد علاقه مردم شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان بویژه منطقه مکران، زینت بخش سفره های سحری ماه مبارک رمضان است.

تباهگ پلو به عنوان یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار قوم بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان است که معمولا در ماه مبارک رمضان طرفداران زیادی دارد.
تباهگ از غذای لذیذ و محبوب بلوچ هاست و در خارج از استان سیستان و بلوچستان و کشورهای همجوار عربی خلیج فارس نیز به عنوان سوغات ارسال و مورد استفاده قرار می گیرد.
در گذشته های نه چندان دور (حدود 40 تا 50 سال پیش) وقتی مردم منطقه بلوچستان گوسفندی قربانی می کردند به ویژه در اعیاد قربان و فطر به دلیل نبود برق و برای جلوگیری از هدر رفتن موادغذایی، گوشت مازاد بر مصرف این قربانی ها را به لایه های نازک و ورقه های ظریف برش داده و پس از آن مخلوطی از پودر انار ترش، آب لیمو و نمک را به وسیله خمیر بر روی لایه های گوشت مالیده و سپس گوشت ها را در فضای باز روی بند یا طنابی در مجاورت تابش مستقیم آفتاب آویزان می کردند.
برای جلوگیری از آلوده شدن گوشت ها و نفوذ گرد و غبار، روی آن را با تور یا پارچه های مخصوص می پوشاندند به شکلی که هوا و نور کافی به گوشت برسد، بعد از خشک شدن گوشت آنرا جمع آوری و در کیسه های پارچه ای قرار می دادند تا در طول ماه مبارک رمضان و یا سایر ایام سال آن را به تنهایی و یا همراه با برنج طبخ و مصرف کنند و به این نوع غذا «تباهگ» گفته می شود.
قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مردم بلوچ در نیمه اول ماه شعبان کار آماده سازی تباهگ را تدارک می بینند.
تباهگ پس از خشک شدن بدون استفاده از هیچگونه وسایل سرمایشی چندین ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری و استفاده می شود.
تباهگ را قبل از تناول به مدت نیم ساعت در محلول آب، نمک و فلفل می جوشانند سپس از آب جدا کرده و آن را برای طبخ برنج استفاده می کنند، تباهگ که در این حالت ملایم شده با روغن سرخ می شود اگر چه ذائقه برخی افراد تباهگ سرخ نشده را ترجیح می دهد زیرا برخی افراد اعتقاد دارند روغن سرخ شده طعم اصلی گوشت یا همان تباهگ را از بین می برد.
همچنین گاهی اوقات تباهگ را به برنج اضافه کرده و مانند استانبولی میل می کنند.
غذای تباهگ که به تنهایی یا همراه با برنج تناول می شود بیش از همه غذای مخصوص و مرسوم مردم منطقه مکران است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تباهگ یکی از لذیذ ترین خوراکی های سنتی مردم بلوچستان است که علاوه بر تناول در هنگام سحر ماه مبارک رمضان در میهمانی ها و مراسم عروسی نیز استفاده می شود.
عبدالحمید بلوچ زاده افزود: تهیه تباهگ از قرن های گذشته در بین مردم بلوچ رواج داشته و هنوز به دلیل خوش طعمی تناول می شود.
وی ادامه داد: برخی مواقع در جشنواره های غذاهای سنتی خانواده های زیادی تباهگ را با برنج تهیه و از میهانان پذیرایی می کنند.
وی تنورچه گوسفند و مرغ، کوتوک اناری، سیرک و گوَن، انباگ و تهیه انواع نان سنتی بلوچی نظیر تیموش، تنوری و روغنی را از جمله خوراکی های پرطرفدار در منطقه بلوچستان عنوان کرد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
من فکر کنم بهترین غذاها مال مردم کناردریاست.مثل شمالی ها و جنوبی ها.بقیه که همش قورمه سبزی و قیمه و کبابه.انصاف داشته باشیم ده تا غذای قابل نام بردن نداریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار