با ورود اولین محموله ویژه صنعت پتروشیمی به بندر شهید بهشتی چابهار، گامی جدی در جهت صنعتی شدن جنوب شرق کشور خصوصا استان سیستان و بلوچستان برداشته شد.
کد خبر: ۶۱۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲ 06 June 2018

 به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان اولین محموله ویژه پتروشیمی حاوی تجهیزات تخصصی پتروشیمی برای نصب در شهرک پتروشیمی مکران به عنوان سومین قطب پتروشیمی کشور بعد از ماهشهر و عسلویه، علاوه بر نزدیک شدن صنعت پتروشیمی کشور به اهداف صنعت پتروشیمی در افق 1404،  عملا ظرفیت های بندر شهید بهشتی که سال گذشته بخشی از طرح توسعه آن توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسید مورد استفاده قرار گرفت.
این محموله 2300 تنی، بزرگترین محموله صنعتی است که تاکنون وارد تنها بندر اقیانوسی کشور شده است.
ارزش این محموله 40 میلیون یورو است که توسط کمپانی هالدرتاپسوی دانمارک به عنوان یکی از معدود لایسنسورهای صنعت پتروشیمی در جهان ساخته و به چابهار ارسال گردید.
پس از امضای تفاهم نامه بین وزرای نفت و دفاع در اردیبهشت امسال برای انتقال گاز از ایرانشهر به جنوب استان سیستان با هدف اصلی تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی سومین قطب پتروشیمی کشور و هدف فرعی تامین سوخت نیروگاه و مجتمع های صنعتی جنوب استان سیستان و بلوچستان توسط وزارت دفاع و نیز عقد قرارداد سه جانبه بین کشور چین، پتروشیمی مکران و سازمان مطقه آزاد چابهاربرای احداث پارک پتروشیمی چین در شهرک پتروشیمی مکران این سومین رویداد جدی و امیدوارکننده در جهت راه اندازی سومین قطب پتروشیمی کشور در چابهار طی سال جاری می باشد.
گفتنی است احداث سومین قطب پتروشیمی در چابهار که مصوبه دولت است، علاوه بر استفاده از ظرفیت های بی نظیر چابهار مانند دسترسی مستقیم به اقیانوس، قرارگیری در یکی از 4 کریدور شمالی- جنوبی اصلی جهان و نیز نزدیکی به بازارهای هدف هند و چین، سببب ارتقای امنیت و رفاه به واسطه اشتغال زایی در این منطقه محروم می شود.
به طوری که سردار سرتیپ حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی احداث شهرک پتروشیمی مکران را مطابق دکترین دفاعی کشور بیان داشته و نیز امیر سرتیپ حاتمی در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مکران، احداث شهرک پتروشیمی مکران را مهمترین پروژه وزارت دفاع در سواحل مکران بیان داشت و گفت بنا به فرموده رهبری، همه توان دولت برای توسعه و آبادانی مکران صورت خواهد گرفت.
شهرک پتروشیمی مکران به وسعت 1280 هکتار در منطقه آزاد چابهار در حال احداث است که مراحل طراحی آن توسط مشاوران ژاپنی و فرانسوی صورت گرفته و در فاز نخست آن 7 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال با قابلیت اشتغال زایی مستقیم برای 6000 نفر احداث می شود.
نکته دیگر در مورد سومین قطب پتروشیمی کشور احداث  مجتمع های مدرن GTX در آن است که طی آن برای اولین بار در کشور مستقیما از گاز طبیعی محصولات پایین دستی الفین تولید خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
اینم یه خبر امید دار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار