مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت کشور ما روی کمربند خشک زمین واقع شده است و بحران آب مسئله شماره یک محیط زیست کشور است و کاهش نزولات آسمانی بویژه در استان، تغییرات اقلیمی، خشک شدن بیش از 70 درصد از تالاب‌های کشور و افزایش گردو غبار در استان از مسائل مورد توجه در مقوله محیط زیست است.
کد خبر: ۶۱۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴ 17 June 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر پورملائی بیان کرد: مسئله پسماندها و هزینه هایی که برای محیط زیست کشور ایجاد نموده از مسائل مهم محیط زیست میباشد، با آموزش در این خصوص می توانستیم، پسماند بسیار کمتری در مبدا تولید کنیم و هزینه های کمتری را برای حمل و بازیافت یا نگهداری آن متحمل شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسئله تالاب هامون یکی از اصلی ترین دغدغه های محیط زیست کشور و استان است، تالاب هامون با وسعتی بالغ بر 5700 کیلومتر مربع می باشد که وسعت 3800 کیلومتر مربع آن در خاک ایران است، و حوزه آب ریز آن در خاک افغانستان قرار دارد و هرگونه تغییر در آن اعم از پرآبی یا خشکسالی کاملا متاثر از آن حوزه آبریز است، در دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی وضعیت تالاب را بحرانی نموده و این مسئله پدیده گرد و غبار را تشدید نموده است.

دکتر پورملائی اشاره کرد: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه داشته و بسیاری از مشاغل در شما استان از قبیل: کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و ... وابسته به آن می باشد و مسئله حق آبه در خصوص تالاب هامون کاملا حیاتی می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نیاز آبی تالاب هامون بمنظورر احیا بالغ بر 10 میلیارد مترمکعب آب می باشد و حدود یک سوم این مقدار آب می بایست بصورت سالانه وارد تالاب گردد.

دکتر پورملائی گفت: ثبت تالاب بین المللی هامون بعنوان ذخیرگاه زیستکره یکی دیگر از برنامه انجام شده برای جلب مشارکت های بین المللی در خصوص برنامه ی احیای تالاب هامون می باشد و از دیگر برنامه ها می توان به بازگشایی دایک مرزی درون تالاب هامون از طول 80 متر به بیش از 5 تا 7 کلیومتر اشاره کرد؛ تا ورود آب از مسیرهای منتهی به تالاب هامون تسهیل گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: خشکی بستر تالاب هامون موجب به وجود آمدن کانون های جدید گردوغبار در داخل تالاب گردیده و این کانون ها علاوه بر کانون های گردوغبار در خارج از تالاب موجب افزایش گرد و غبار در منطقه شده که تا کنون مطالعات بسیاری در خصوص محل ایجاد کانون های گردوغبار، مسیرهای گردو غبار و محل های نشست این پدیده انجام شده و برنامه ها و پیشنهادهای مرتبط در این خصوص ارائه گردیده است؛ همچنین از جامعه دانشگاهی و متخصص در خصوص ارائه پیشنهادها و راه حل های مرتبط با مسائل محیط زیست استان بویژه تالاب هامون که با تغییر شرایط نیازمند تغییر نگاه و تغییر در روشهای و برنامه میباشد، تقاضای همکاری می گردد

دکتر پورملائی اشاره کرد: در خصوص حفاظت از گونه های حیات وحش و بخصوص گونه های جانوری شاخص استان از قبیل: خرس سیاه آسیایی، پلنگ، تمساح پوزه کوتاه و ... برنامه های حفاظتی ویژه ای در دست اقدام داریم، برای حفظ گونه های جانوری و جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز و کنترل بهتر مناطق استان از شبکه همیاران محیط زیست استفاده می کنیم که این همیاران پس از گزینش های مرتبط و آموزش های لازم، شروع به همکاری در خصوص اطلاع رسانی به یگانهای حفاظت محیط زیست می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: از جمله برنامه های حفاظتی و مراقبتی این اداره کل از گونه های حیات وحش استان در مواقع خشکسالی و باتوجه به کمبود منابع آبی و تنش محیطی می توان به: توزیع علوفه و دان در مناطق؛ آبرسانی به آب انبارها، تغذیه دستی، تعمیر و راه اندازی تلمبه بادی ها، برنامه های گشت و کنترل شبانه روزی یگان حفاظت، ایجاد گشت های ثابت و سیار و استفاده از شبکه همیاران محیط زیستی نام برد، همچنین سرشماری و پایش تمساح پوزه کوتاه مردابی، سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان، سرشماری پستانداران شاخص استان، تدقیق مرز مناطق حفاظت شده استان و تهیه نقشه های بازنگری، بازسازی و تهیه تابلوهای هشداردهنده مناطق حفاظت شده در سراسر استان، تکمیل و تجهیز شبکه بیسیم و .. از دیگر برنامه های انجام شده این اداره کل می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: از جمله اقدامات این اداره کل در سال های 96 و 97 در جهت حفاظت از حیات وحش استان، بهسازی و تعمیر سایت تحقیقاتی پرورش تمساح پوزه کوتاه تالابی ریکوکش و اجرای طرح بوم گردی در راستای توسعه سایت می باشد، همچنین گشت و کنترل مداوم مناطق بالاخص مناطق تالابی به منظور کاهش و کنترل و پایش شیوع آنفولانزای فوق حاد طیور در استان با همکاری دامپزشکی استان در طرح واکسیناسیون نشخوارکنندگان کوچک در روستاهای مناطف حفاظت شده، اجرای طرح توانمدسازی جوامع محلی میزبانان گاندو با مشارکت خیرین، تشکیل نشستهای تخصصی برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه تمساح مردابی پوزه کوتاه و تهیه طرح ساماندهی روستاهای میزبان گاندو، تشکیل نشست های تخصصی همکاری و هماهنگی سازمانهای مرتبط با گروه غارشناسی استان و تهیه اطلس غارهای استان اشاره کرد.

دکتر پورملائی افزود: اهم اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای احیای تالاب های بین المللی هامون به شرح ذیل می باشد:

امضاء و مبادله تفاهم نامه حفاظت و مدیریت پایدار تالاب هامون با حضور مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران و 15 دستگاه نظارتی و اجرایی مرتبط در استان

با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه و وزارت نیرو به منظور هدفمند پیش رفتن کمیسیون مشترک ایران و افغانستان 4 کارگروه تخصصی (هیرمند، هامون، هریررود و کارگروه همکاری در حوزه آب) تشکیل گردیده است.

آغاز طرح کاشت نهال در 300 هکتار از بستر تالاب هامون برای اولین بار توسط محیط زیست در راستای مهار و کنترل کانون های گرد و غبار بستر تالاب

بازگشایی مبادی ورودی آب در دایک مرزی در محل برجک 7 طلائی به حدود 7-5 کیلومتر برای اولین بار با همکاری فرماندهی مرزبانی استان

بازگشایی،لایروبی،تعریض و اصلاح شیب مسیرهای ورود آب به تالاب هامون – این موضوع هر ساله در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

احداث دایک در نقاط مختلف تالاب هامون (دشت سنگل) با هدف نگهداشت بیشتر آب -برآیند این اقدامات موجب نگهداشت بیشتر آب در محل های مذکور گردیده که نتایجی از قبیل صید و صیادی به مدت طولانی تر و حفظ اکوسیستم جانوری و گیاهی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

اخذ و رهاسازی حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از منابع آبی چاه نیمه های سیستان - در طی سال های 94 و 95 و 96 کل حق آبه داخلی تالاب هامون که به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال می باشد؛ رهاسازی شده است.

تشکیل کمیته های شهرستانی تالاب هامون به صورت منظم و ارسال اولویت های کمیته های شهرستانی به کارگروه استانی تالاب هامون

برگزاری 12 کارگروه استانی تالاب هامون به ریاست استاندار محترم و دبیری اداره کل محیط زیست استان و ارسال موارد به شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور تصویب و تخصیص اعتبار .

برگزاری نشست مشترک بزرگان و معتمدان منطقه سیستان و ولایت نیمروز افغانستان به مناسبت روز جهانی تالاب ها

مطالعه طرح بررسی نیاز آبی تالاب بین المللی هامون در سناریوهای مختلف آبی

مطالعه احیای بخش هایی از تالاب بین المللی هامون (گودی های طبیعی).

مطالعات پایه تالاب هامون

اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت، مدیریت و بهره برداری از تالاب هامون

تجهیز مرکز بازدیدکنندگان کوه خواجه با هدف ایجاد نمایشگاه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی هامون در راستای احیای کارکردهای بوم گردی و گردشگری تالاب. (40 درصد پیشرفت فیزیکی)

خرید تجهیزات قابل حمل اطفاء حریق با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی در تالاب.

اجرای مانور آموزشی اطفای حریق در راستای اهداف حفاظتی در محل تالاب هامون در هفته محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: با توجه به خشکی بستر تالاب هامون و افزایش احتمال وقوع آتش سوزی؛ با تجهیز یگانهای حفاظت محیط زیست شهرستانی حوزه تالاب هامون به تجهیزات اطفای حریق محیطی، اولین و بزرگترین مانور تمرینی-آموزشی اطفای حریق با همکاری سازمانهای همیار در تالاب هامون برگزار گردید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار