طی تماس هایی با دفتر استاندار اعلام شد که مسئول عالی این استان، باید در چنین وضعیتی، فضا را آرام کرده و با اعلام اخبار صحیح، از انتشار شایعات در فضای مجازی جلوگیری و فرصت را نیز از فرصت طلبان و رسانه های خارجی سلب کند؛ اما اعلام شد که استاندار در جلسه هستند و بهتر است در این خصوص با مرعشی معاون انتظامی و امنیتی صحبت شود، ولی باز هم اتفاقی نیفتاد تا همچنان رسانه‌های خارجی میدان‌دار حوادث در کشور ما باشند!
کد خبر: ۶۲۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ 18 June 2018

جمعه گذشته «مولوی طیب» امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر، خبر ناگواری از حادث شدن موضوع مذموم تجاوز در این شهر خبر داد و گفت: بنا به اعترافاتی که یکی از متهمان دستگیر شده در این خصوص داشته، تاکنون این افراد به ۴۱ دختر در این شهرستان تجاوز کرده اند؛ موضوعی که انتظار می رفت مسئولان عالی استان سیستان و بلوچستان در خصوص آن شفاف و کامل اظهارنظر کرده و علاوه بر رفع نگرانی ها، جامعه را آرام کنند.

به گزارش «تابناک»؛ از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان، همچون بسیاری از استان های کشورمان دارای تعصبات خاص مذهبی است، صحبت کردن از این مسأله خیلی آسان نبوده است؛ اما سرانجام امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در جمع مسئولان این شهر از جمله فرماندار، از رخ دادن چنین اتفاقات شومی خبر داد و خواستار برخورد قاطع، جدی و هرچه سریع تر با عوامل این اتفاق شد.

یا متهمان را اعدام کنید یا خودمان مجازاتشان می کنیم

پس از اعلام این موضوع بود که بسیاری از مردم شهرستان ایرانشهر خشمگین شده و امروز با حضور در مقابل برخی نهادها از جمله فرمانداری این شهر، خواستار برخورد قاطع و جدی با متهمان این پرونده شدند. تجمع کنندگان که زن و مرد بودند از فرماندار ایرانشهر، مسئولان امنیتی و قضایی استان سیستان و بلوچستان خواستند تا متهمان و متجاوزان را در اسرع وقت دستگیر کنند و به مجازات برسانند.

 
 

یکی از نکات مهم تجمع امروز ایرانشهری ها در قبال مسأله، تجاوز در این شهر این بود که اگر تا پنج روز آینده برخورد محکم و جدی با عوامل ایجاد این اتفاق در این شهرستان صورت گرفت، مردم راضی خواهند بود و آرام خواهند شد؛ اما اگر برخورد صورت نگیرد، مردم خود سلاح به دست خواهند گرفت و عوامل ایجاد ناامنی در این شهر و متهمان این پرونده را مجازات کرده و به سزای اعمالشان خواهند رساند؛ رویه ای که توصیه می کنیم به علت رواج بی قانونی هیچ گاه مردم دست به آن نزنند.

البته معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر با حضور در جمع معترضان گفت: با تلاش دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی سرنخ هایی به دست آمده است و عوامل مورد نظر تحت تعقیب هستند. «نبی بخش داودی» افزود: یک نفر در این رابطه دستگیر شده و مطمئن باشید با عوامل این ناامنی بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

فوری: دستور وزیر کشور به استاندار سیستان و بلوچستان

به دنبال انتشار برخی اخبار با موضوع تعرض به تعدادی از بانوان هموطن در ایرانشهر، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور به «سید دانیال محبی» استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس شورای تأمین استان، دستور داد، به موازات اقدامات و پیگیری‌های مرجع قضائی ـ که برابر روند قانونی در جریان است ـ ضمن بررسی مضاعف و همه جانبه موضوع از طریق شورای تأمین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه شده و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان به ویژه هموطنان شهرستان ایرانشهر رسانده شود.

تجاوز به 41 زن و دختر تکذیب شد

البته دادستان زاهدان گفته که «تجاوز به ۴۱ دختر و زن در شهرستان ایرانشهر تا این لحظه تکذیب می‌شود، زیرا تاکنون تنها سه شاکی خصوصی برای این موضوع به دادسرا مراجعه کرده‌اند. حجت الاسلام علی موحدی راد اظهار کرد: دادستانی قبل از اینکه این موضوع در نمازجمعه اهل سنت مطرح شود به آن ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده دستور شناسایی و دستگیری متهمان صادر و یک متهم روز پنجشنبه دستگیر شده بود.

وی افزود: فعلا سه نفر تحت عنوان آدم ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده اند که اتهامات مطرح از سوی آنان مربوط به یکی دو روز اخیر نبود و یکی از خانم ها مدعی شد، دی ماه پارسال، یکی دیگر اردیبهشت و دیگری خردادماه مورد تجاوز قرار گرفتند. این در حالی است که از سه شاکی، تنها یک تن حاضر به انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: متهمان بر اساس اظهارات شکات، چهار نفر هستند که یکی از آنان که مالک خودرو و جزو عوامل اصلی بوده دستگیر و 3 نفر دیگر نیز شناسایی و دستور دستگیری آنان صادر شده است. همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم.

تلاش بیهوده برای کسب اطلاع از مسئولان سیستان و بلوچستان

خبرنگار «تابناک» از زمان اعلام این موضوع به ویژه طی روز جاری تلاش زیادی برای برقراری ارتباطات با مسئولان استان سیستان و بلوچستان انجام داد تا اخبار رسمی و درستی را از کانال های مرتبط دریافت کرده و از طریق این پایگاه خبری به اطلاع مردم برساند، اما متاسفانه هیچ یک از مسئولان امر حاضر به صحبت کردن در این خصوص نشدند تا همچنان شایعات و اخبار غیر موثق در این فضای هیجانی حرف اول را بزند.

یکی از نمونه های بسیار خوب اطلاع رسانی از یک حادثه، رویه و رویکردی بود که مسئولان وقت استان اصفهان در خصوص موضوع اسیدپاشی به صورت برخی دختران این شهر در پیش گرفتند و تلاش کردند علاوه بر اطلاع رسانی شفاف و جلوگیری از دامن زده شدن به شایعات، آموزش های لازم را به شهروندان برای شناسایی و مقابله احتمالی با متهمان و مهاجمان ارائه کرده و فضای شهر را به سمت آرامش سوق دهند.

در مقابل این رویه اما رویکردی است که مسئولان استان سیستان و بلوچستان برای اطلاع رسانی از موضوع تجاوز در شهرستان ایرانشهر در پیش گرفته اند. خبرنگار «تابناک» امروز طی تماس های جداگانه با مسئولان این استان از جمله محبی استاندار، مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استان، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و بسیاری دیگر تلاش کرد تا فضا را به سمتی ببرد که اطلاعات مردم از طریق رسانه های داخلی در خصوص این موضوع اسفبار اخذ شود، اما متأسفانه پاسخی دریافت نشد.

طی تماس هایی با دفتر استاندار اعلام شد که مسئول عالی این استان باید در چنین شرایطی فضا را آرام کرده و با اعلام اخبار صحیح از انتشار شایعات در فضای مجازی جلوگیری کرده و فرصت را نیز از فرصت طلبان و رسانه های خارجی سلب کند، اما اعلام شد که استاندار در جلسه هستند و بهتر است در این خصوص با مرعشی معاون انتظامی و امنیتی صحبت شود.

چرا رسانه‌های خارجی میدان‌دار حادثه‌ها در ایران می‌شوند

در تماس با دفتر معاون انتظامی و امنیتی نیز پس از صحبت با اشخاص مختلف، مسئولان دفتر معاون مربوطه شماره تماس های خبرنگار و سایت تابناک را برای برقراری تماس و انجام گفت و گو در خصوص این مسأله از سوی مرعشی اخذ کردند، اما نه تنها تماسی برای اعلام اخبار درست در خصوص این اتفاق گرفته نشد، بلکه تماس های مکرر خبرنگار ما برای انجام این گفت و گو بی پاسخ ماند.

در شرایطی که کشور درگیر مسائل و موضوعات اقتصادی است و در حوزه سیاست خارجی مناقشات با آمریکایی ها، فضای پرتنشی را در مقابل ما قرار داده است و البته در حوزه سیاست داخلی هم مردم به دلیل فشارهایی که متحمل شده اند حال و روز خوبی ندارند، مسئولان باید به گونه ای عمل کنند که حداقل با اطلاع رسانی شفاف و بموقع امنیت و آرامش را در کشور حاکم کنند؛ اما متأسفانه برخی مسئولان با عملکرد نامناسبی که در این حوزه دارند، مردم را به سمت دریافت اخبار و اطلاعات از رسانه های معاند و رسانه های خارجی سوق می دهند که این خود افزون کردن معضلی بر مشکلات کشور و مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار