کد خبر: ۶۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 22 June 2018

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 500 حلقه چاهک کشاورزی این شهرستان برای آبدهی بهتر لایروبی و بهسازی شد.

غلامحسین بامبری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای انجام این کار سه دستگاه بیل مکانیکی بکارگیری و در مجموع 600 میلیون تومان هزینه شده است.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های متوالی بویژه در حوزه پایین دست سد پیشین و به منظور جلوگیری از خسارت به باغات میوه گرمسیری و تولید حداقلی محصولات زراعی و باغی این اقدام مهم انجام شده است.
وی ادامه داد: لایروبی چاهک های کشاورزی در فصل کشت می تواند به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران کمک کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار گفت: این پروژه از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و مشارکت بهره برداران اجرا شده است.
بامبری تصریح کرد: عملیات اجرایی لایروبی چاهک ها در حوزه پایین دست سد پیشین حدفاصل سد پیشین تا بند انحرافی شیرگواز از ابتدای فصل زراعی شروع شده است و تعداد 500 حلقه چاهک که با مشکل تأمین آب مواجه بودند لایروبی و علاوه بر آن تعداد 180 حلقه چاهک نیز به منظور جلوگیری از ریزش چاهک های لایروبی شده با مشارکت کشاورزان سنگ چینی شده است.
وی گفت: در سال آبی و تامین آب با زیرکشت رفتن 13 هزار هکتار زمین کشاورزی باغی و زراعی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی این شهرستان مشغول بکار می شوند.
وی برداشت 900 تن محصولات زراعی، سبزی، صیفی جات فصلی و خارج از فصل و افزون بر 80 هزار تن انواع محصولات پر ارزش و متنوع باغی را بخشی از ظرفیت های کشاورزی چابهار عنوان کرد.
وی تداوم خشکسالی را از مهمترین مشکلات در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی شهرستان چابهار براثر خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی و زیر کشت نرفتن زمین های کشاورزی با خسارت 263 میلیارد تومانی رو به رو شده و کشاورزان نیازمند پیگیری لازم برای جبران خسارت و کمک های بلاعوض هستند.
وی ادامه داد: شهرستان ساحلی چابهار همجوار با آب های اقیانوسی دریای عمان و سواحل مکران استعدادهای خارق العاده در بخش کشاورزی بویژه کاشت و تولید انواع میوه گرمسیری پرکالری نظیر موز، مرکبات، چیکو، انبه، نارگیل، گواوا، کنار، پاپایا، تمرهندی و خرما دارد.
وی تصریح کرد: تولید محصولات زراعی به روش نیمه دیم از طریق روان آبهای فصلی نیز در شهرستان چابهار به ویژه منطقه دشتیاری مرسوم است و در سال هایی که بارندگی و آب وجود داشته باشد حبوبات بویژه ماش کشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: توسعه صنایع بخش کشاورزی از زمینه های مهم کارآفرینی، تولید صنایع جانبی، عمل آوری، فرآوری و بسته بندی محصولات و ایجاد ارزش افزوده است که درصورت توجه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ضمن فراهم کردن بخشی از نیاز بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بیش از پیش منطقه را رقم خواهد زد.
بامبری ساخت سدهای میانی و تاخیری در پایین دست سدپیشین و بندانحرافی شیرگواز را از نیازهای مهم و اساسی توسعه بخش کشاورزی شهرستان چابهار بیان کرد، و افزود: این مهم به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: کشاورزی پایدار در گرو تامین و مدیریت صحیح و کارآمد آب و منابع تأمین کننده آن است و هرگونه توسعه و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش منهای تأمین آب مطمئن به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mojtaba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
کشت گلخانه ای را توسعه دهید که بهترین راه برای صرفه جویی در مصرف آب با همان مقدار تولید است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار