نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با شروع فصل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی در سواحل جنوبی استان، برنامه های حفاظتی و تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: ۶۲۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 01 July 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان پورملائی افزود: همه ساله در راستای حمایت و حفاظت از فرآیند زادآوری لاک پشت های دریایی از اواخر بهار تا پایان پاییز برنامه های پایش میدانی شبانه روزی در سواحل ماسه ای و حفاظت از لانه های تخمگذاری شده لاک پشت های دریایی، توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار با همکاری جوامع محلی در سواحل منطقه انجام می شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: در پایش های میدانی انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار در سواحل منطقه از نیمه اول خرداد سال جاری، تعدادی لانه تخمگذاری شده توسط لاک پشت های دریایی در سواحل منطقه رمین مشاهده گردید که این موضوع بیانگر شروع شدن فصل تخمگذاری لاک پشت های دریایی منطقه چابهار در سال جاری می باشد.

دکتر پورملائی اضافه کرد: شهرستان چابهار از خلیج گواتر تا خور پارگ دارای سواحل ماسه ای و مناطق متعدد تخمگذاری و تغذیه لاک پشت های دریایی می باشد که سالانه تعداد زیادی از لاک پشت های ماده خصوصاً لاک پشت سبز این سواحل شنی بکر را جهت تخمگذاری انتخاب می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: فعالیت های حفاظتی قابل توجهی از قبیل : ( تهیه برنامه پایش، گشت میدانی شبانه بصورت همزمان در سواحل ماسه ای روستاهای مذکور ، ثبت اطلاعات تخمگذاری، بیومتری و تگ گذاری لاک پشت‌های ماده، احداث هچری سایت، مراقبت از تخم ها و لانه ها و رهاسازی نوزادان لاک پشت) توسط کارشناسان محیط زیست دریایی با مشارکت جوامع محلی در خصوص حفاظت از تخم های لاک پشتان تا رسیدن به مرحله نوزاد آوری در طول فصل تخمگذاری لاک پشتان در سواحل انجام می شود.

دکتر پورملائی افزود: با عنایت به طولی بودن سواحل و داشتن فاصله زیاد  بین سواحل ماسه ای مستعد تخمگذاری و همچنین عوامل تهدید کننده متعدد در منطقه جابهار برای اماکن تخم گذاری و زادآوری لاک پشت ها ، پایش همزمان سایت های زادآوری و حفاظت از محدوده های تخمگذاری این گونه های ارزشمند دریایی در چابهار بسیار دشوارتر از سواحل ماسه ای واقع شده در جزایر بوده و نیاز به تامین اعتبار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ، مشارکت بیشتر جوامع محلی و انجمن های مردم نهاد ، اجرای برنامه های آموزشی ، اجرای برنامه های پایش مشترک با کشورهای همسایه (عمان و پاکستان)، انجام اقدامات حفاظتی و اعمال برنامه های مدیریت زیست محیطی گسترده ای دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: لاک پشت سبز نوعی لاک پشت دریایی است که در آبهای گرمسیری دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کند. با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی از این دوزیستان خزنده و در معرض انقراض جهانی در محدوده آبهای ایران زیست می کنند اما زادآوری لاک پشت سبز در سواحل ایران بیشتر در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان علل الخصوص شهرستان های چابهار و کنارک صورت می گیرد.

دکتر پورملائی خاطر نشان کرد: اغلب تخمگذاری های لاک پشت سبز در سواحل ماسه ای مجاور روستاهای کچو ، پوشات، کیش دپ، کوپان سر، پسابندر و لیپار شهرستان چابهار صورت می‌گیرد. عوامل متعددی (روباه، سگ، شغال، تردد وسایط نقلیه در جاده ساحلی، احداث موج شکن، تورریزی صیادان، تاسیسات احداث شده در حریم دریا، تخریب لانه ها جهت برداشت تخم توسط افراد سود جو و...) در منطقه جابهار اماکن تخمگذاری و زادآوری لاک پشت ها را تهدید می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار