کد خبر: ۶۲۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 02 July 2018

مجله اقتصاد نوشت: حیرت ملی از مفاسد دلار ۴۲۰۰اقتصاددانان بلافاصله پس از تصمیم غیرکارشناسی «تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه متقاضیان» هشدار دادند که این تصمیم می‌تواند مفسده‌های غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد اما به حرف اقتصاددانان بی‌اعتنایی شد تا امروز ابعاد این مفسده‌ها بر همگان آشکار شود.

امروز با شفاف‌سازی نیم‌بند واردات یک ماهه اخیر، شرکت‌های عجیب و غریبی در فهرست دریافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی قابل مشاهده هستند که به نظر می‌رسد صرفا به دلیل اینکه دارای روابط خاص برای دریافت دلار ارزان بودند وارد حوزه واردات شده‌اند تا از سود هیجان‌انگیز «خرید با دلار ۴۲۰۰ و فروش با دلار ۸۲۰۰» استفاده کنند.

ضمن اینکه مشخص شده است یک شرکت خودرویی با دلار ۴۲۰۰ چای وارد کرده یا یک شرکت فعال در حوزه کشاورزی، کاغذ روزنامه وارد کرده یا یک شرکت دارویی بخارشور وارد کرده و قس علی هذا! ظاهرا واردکنندگان هم بر مبنای دلار آزاد، کالاهای وارداتی خود را فروخته‌اند،

مفسده دیگر ظاهرا این بوده که شرکت‌های خریدار ارز از پتروشیمی‌ها مجبور شده‌اند مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ با دلار آزاد را به حساب کارچاق‌کن‌ها واریز کنند تا دلار مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دستور رییس‌جمهور برای شفاف‌سازی حتی اگر به راه‌حلی هم نرسد این حسن را دارد که مردم را متقاعد خواهد کرد دلار ارزان نه تنها هیچ فایده‌ای در کاهش قیمت‌ها نداشته بلکه منابع متعلق به عموم را به جیب عده‌ای خاص منتقل کرده است و این آگاهی تنها راه قطع رانت‌هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار