اگر شما به هر کدام از این نشانه ها برخوردید ولی همواره تیروئید شما عادی به نظر میرسید، به دکتر برای درمان کم کاری تیروئید مراجعه کنید.
کد خبر: ۶۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳ 19 July 2018

۱۰ خطر پنهان تیروئید

بیماری کم کاری تیروئید چیست؟

تا بحال شما در مورد کم کاری یا پر کاری تیروئید شنیده اید. زمانی تیروئید شما درست عمل نمیکند که سطح هورمون های محرک تیروئید (TCH) و T4 بیشتر از سطح عادی باشد و به خوبی نشان داده شود. با این حال حتی ممکن است تیروئید شما عادی به نظر بیاید. بیماری کم کار تیروئید بر روی ۲ تا ۱۵ درصد مردم تاثیر میگذارد که بیشتر آنها کم کاری تیروئید است. گزارش های آزمایشگاه نشان داده است که سطح هورمون های محرک تیروئید بالای ۴ و پایین تر از ۱۰ میلی متر است در حالی که سطح T4 ثابت و عادی است. ما آن را بیماری پنهان و غیر قابل تشخیص مینامیم زیرا با توجه به این یافته ها بیشتر مردم نشانه ی آشکاری از این بیماری ندارند که بتوانند با صبر و حوصله در مرکز تیروئید به دنبال درمان آن باشند. کریستین نصر رئیس پزشکی مرکز تیروئید در اُهیو میگوید: با تمام این یافته ها مردم نمیتوانند نشانه های مشخصی که در انتظارش را دارند پیدا کنند.

نشانه های مشخصی که ممکن است مشکل تیروئید باشد:

آیا کم کاری تیروئید به ورم گلو مربوط میشود

متخصصان راه درست درمان بیماری تیروئید را مطرح کردند. جامعه پزشکی قبول دارد که بیماری کم کاری تیروئید باید درمان شود بنابراین درمان فردی هورمون های محرک تیروئید با راه های یکسان همیشه نتیجه خوبی را به همراه نداشته است.

ممکن است به نوع دوم دیابت مربوط شود

آنهایی که مبتلا به دیابت هستند نشانه ی دیابت نوع دوم قند خون بالا بیشتر از حد عادی است. و هورمون های محرک تیروئید برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند خطرناک است. یک مطالعه کامل توسط محققان در مرکز درمانی هلند اخیرا انجام شده است آنها دریافتند که داشتن تیروئید کم کار خطر ریسک دیابت نوع دوم را برای کسانی که حتی در معرض دیابت هستند ۱۳ درصد افزابیش میدهد.

ممکن است بر روی قلب و متابولیسم تاثیر بگذارد

مطالعات بیشتری برای فهمیدن قطعی مورد نیاز است. اما مشکلات قلبی و اختلالات متابولیک میتواند با هورمون محرک تیروئید مرتبط باشد. بعضی از مطالعات میتواند واضح تراز بقیه باشند. دکتر نصر گفت: رمز و راز های متابولیک را پیدا کنید و به راحتی از کنارش نگذرید.

بر روی مغز تاثیر میگذارد

محققان ایتالیایی ۱۳ مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند کسانی که زیر ۷۵ سال و مبتلا به تیروئید هستند این بیماری میتواند ۵۶ درصد خطر ریسک عملکرد شناختی و ۸۱ درصد خطر مبتلا به جنون را افزایش دهد. هر چقدر تیروئید کم کار طولانی تر باشد هر چند خفیف غده ی تیروئید (غده ی پروانه ای شکل که در گلو وجود دارد) تحریک میشود و هورمون های بیشتری ترشح میکند و باعث میشود تیروئید بزرگ تر شود که گواتر نامیده میشود و منجربه بیماری های شناختی مانند آلزایمر، فراموشی و افسردگی میشود.

میتواند روی بارداری تاثیر بگذارد

در روزنامه بارداری تحقیقات نشان داده است که یک خانم با بیماری تیروئید مشکلات بیشتری برای باردار شدن دارد و بچه های کمتری در مقایسه با دیگران به دنیا میاورد. میزان هورمون های کم میتواند روی تخمک گذاری تاثیر بگذارد که باعث بارداری سخت تری میشود . این هم میتواند نشانه ی دیگر ناباروری باشد.

ممکن است احساس خستگی کنید

دکتر نصر گفت: بعضی از افراد ممکن است با ترشح غده های تیروئید انرژی کمتری داشته باشند. یعنی بدون هیچ دلیلی ( نه بیماری و نه عوض شدن برنامه روزانه) بیشتر از انجام کار روزانه احساس خستگی میکنید.

افزایش وزن دیگر نشانه های تیروئد کم کار است

افزایش مهم وزن میتواند نشانه مرموز تیروئید کم کار باشد. هورمون های متعادل سرعت متابولیسم را کند میکند حتی زمانی که عادت غذایی و یا نوع ورزش را عوض نکرده اید باعث میشود وزن به تدریج افزایش پیدا کند.

ممکن است همیشه احساس سرما کنید

اگر‌دیگر‌نمیتوانید سرما را تحمل کنید و صرف نظر از آب و هوا همیشه احساس سرما میکنید این میتواند نشانه ی تیروئید کم کار باشد.

ممکن است از یبوست رنج ببرید

هورمون های تیروئید به منظم کردن سیستم گوارش کمک میکند و با یک وعده کم غذایی کم میتواند باعث یبوست شود.

 

مترجم الهام شیخی
دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی
دانشگاه علوم تحقیقات تهران

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
مطلب خوب و مفیدی بود. لطف کنید تحقیق در خصوص نمک های به ظاهر ید دار موجود در بازار و نحوه تهیه و نوع و افزودن ید به نمک را به جد و از منابع غیر دولتی و وزارتی پیگیری کنید شاید علت افزایش بیش از حد این بیماری ریشه در نوع ید غیر استاندارد و غیر مناسب به کار رفته در تهیه این نمکها داشته باشد. نتیجه را بدون ملاحظه کاری و سانسور به مردم گزارش کنید ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار