مدير عامل شركت آب منطقه‌اي يزد با بيان اين كه عمده آب اين استان شور است، گفت: کیفیت منابع آب و شوري چاه‌های آب شرب استان هر سال بدتر از سال قبل می‌شود.
کد خبر: ۶۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 18 July 2018

 «محمدمهدي جواديان زاده» در دومين نشست مشترك شوراي حفاظت از منابع آب استان در سال جاري و كارگروه استاني سازگاري با كم آبي كه به منظور بررسي چالش‌هاي زيست محيطي منابع آبي استان برگزار شد، اظهار كرد: کیفیت منابع آب و شوري چاه‌های آب شرب استان هر سال بدتر از سال قبل می‌شود و برای اين که حداقل کاهش کیفیت را بتوانیم تحت کنترل درآوریم، پهنه‌بندی‌های کیفی توسط كارگروه اجرايي نظام مديريت كيفيت منابع آب انجام شده است.

وي افزود: بخش کمی از استان يزد دارای آب شرب مناسب بوده و عمده بخش‌های استان دارای آب شور است.

جواديان زاده اقدامات انجام گرفته براي جلوگيري از آلودگي منابع آب توسط واحدهاي آلاينده را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد هفت كارخانه به سيستم فاضلاب شهرك صنعتي يزد، 18 واحد موجود در شهرك صنعتي ميبد به تصفيه خانه فاضلاب و 12 واحد شهرك صنعتي مهريز به شبكه جمع‌آوري فاضلاب وصل شدند و يك واحد كشتارگاه هم كه باعث آلايندگي محيط شده بود، رفع نقص سيستم تصفيه فاضلاب شده است.

خطر استقرار دامداري‌ها در حريم چاه‌هاي آب شرب

اين مسئول همچنين با توجه به عدم رعايت حريم كيفي چاه‌هاي آب شرب استان، اظهار كرد: استقرار گلخانه، زمين كشاورزي و واحدهاي آلاينده از جمله دامداري‌ها در مجاورت چاه‌های آب شرب و بالادست، براي چاه‌هاي آب آشاميدني بسيار خطرناك است.

جواديان زاده به تشريح برنامه ايمني آب پرداخت و بيان كرد: برنامه ايمني آب، یک برنامه ملی است كه طي آن از محل توليد تا مصرف آب، طی 10 گام تمام جنبه‌هاي مختلف از لحاظ ايمني چك مي‌شود و خطر آلودگي آب را پايين
مي‌آورد كه اجراي اين برنامه براي شهر يزد به طور كامل انجام شده و ساير شهرستان‌ها نيز بر اساس جدول پيشنهادي در شرف انجام است.

وي ضمن ابراز خرسندي از اين كه سال گذشته استان يزد در حوزه مديريت كيفيت منابع آب رتبه دوم كشوري را اخذ كرد و از وزير نيرو لوح تقدير گرفت، عنوان كرد: اين موفقيتي بود كه با همكاري ساير اعضا از جمله شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، اداره كل محيط زيست و دانشگاه علوم پزشكي استان بدست آمد و اميدواريم منابع آب را از طريق همين كارگروه مديريت كيفيت، بهتر پاس داشته و نگذاريم آلوده شود.

برخورد با تهديدكنندگان منابع آب زيرزميني

«محسن صادقيان» معاون امور عمراني استاندار نيز با اشاره به بحث آلاينده‌ها و پسماندهاي تهديدكننده منابع آب زيرزميني گفت: همه دستگاه هاي ذيربط وارد كار شوند و با جلسه‌هاي متعدد و بازديدهاي محلي اين معضل را كنترل و با متخلفين برخورد كنند.

وي با خطاب قرار دادن شركت آب منطقه‌اي يزد، تأكيد كرد: هرگونه واحد آلاينده‌اي كه در محدوده آب شرب قرار داشته و يا قرار است ايجاد شود، شركت آب منطقه اي به ما اعلام كند تا در جلسات مربوطه نسبت به جلوگيري از فعاليت يا واگذاري واحد آلاينده جديد در آن محدوده جلوگيري شود.

اين مسئول مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي را متذكر شد و خاطرنشان كرد: براي سازمان جهادكشاورزي، آب منطقه‌اي و آب و فاضلاب شهري در مورد مديريت مصرف آب كشاورزي هدف‌گذاري كرديم و جهاد‌كشاورزي موظف شد تا سال 1400، 426 ميليون مترمكعب برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني را كاهش دهد، همچنين1600 چاه را بايد به كنتور هوشمند مجهز كنيم كه لااقل تا پايان امسال بايستي يكهزار چاه به اين كنتور مجهز شوند و سازمان جهادكشاورزي گزارش كاهش مصرف آب را تا پايان سال ارائه كند.

استفاده از پساب صنايع در فضاي سبز

«مسعود عظيمي» مدير عامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان يزد در اين جلسه با تشريح اقدامات انجام گرفته در بخش مديريت مصرف آب و معضلات موجود در صنعت، اعلام كرد: فضاي سبز ما، فضاي سبز مطمئني است و صد درصد با آبياري نوين است و با اين روش به مديريت مصرف آب كمك شد.

وي عنوان كرد: چندين شهرك صنعتي مجهز به سيستم تصفيه فاضلاب شدند و برخي ديگر هم در حال آماده‌سازي به اين سيستم هستند.

اين مسئول افزود: تمامي پساب اين شهرك‌ها براي فضاي سبز استفاده مي‌شود.

عظيمي يادآور شد: با اتصال واحدهاي صنعتي به تصفيه خانه و نسبت ميزان آب مصرفي و آب خروجي بيشتر مي‌توانيم روي بحث مديريت آب و چاه‌هاي غيرمجاز كنترل داشته باشيم.

آبياري نوين 24500 هكتار از اراضي كشاورزي

«سيدجمال سجادي پور» رييس سازمان جهادكشاورزي استان نيز تصريح كرد: در مجموع 24 هزار و 500 هكتار از سطوح زيركشت استان تحت پوشش شبكه آبياري نوين قرار دارد و در سال 96 و ابتداي سال جاري 3500 هكتار تحت پوشش اين شبكه قرار گرفت.

وي نصب كنتور حجمي براي طرح‌هايي كه جديد اجرا شده را راحت‌تر دانست و ابراز اميدواري كرد: با اجراي اين طرح‌ها، 16 ميليون مترمكعب آب كه معادل 500 ليتر در ثانيه است صرفه‌جويي مي‌شود.

سجادي‌پور خاطرنشان كرد: با اجراي اين روشها بهره وري بالا مي رود و طبق بازديدي كه در شهرستانها داشتيم بسياري از كشاورزان اعلام كردند كه 35 تا 40 درصد افزايش بهره وري داشتند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار