کارپینو؛ سامانه‌ای ناموفق در پایتخت
کد خبر: ۶۳۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 19 July 2018
Image result for ‫کارپینو‬‎همشهری: برچسب سرخابی این روزها کمرنگ‌تر از گذشته روی شیشه تاکسی‌های تهران خودنمایی می‌کند. عددی در دست نیست اما با مشاهده میدانی می‌توان تاکسی‌هایی را دید که برچسب کارپینو را دارند و در اسنپ یا تپسی کار می‌کنند.

تا پایان سال 96، سه نرم افزار درخواست خودرو در موبایل همه پایتخت‌نشینان بود؛ اسنپ، تپسی و کارپینو اما طی ماه‌های اخیر بسیاری تصمیم گرفته‌اند کارپینو را از گوشی خود حذف کنند هم به خاطر اینکه از تعداد حضور خودروهایش در مناطق شهری کاسته شده، هم به واسطه گرما خودروهایش خدمات کمتری به مسافر می‌دهند و هم قیمتش در بیشتر نقاط شهر نسبت به 2رقیب نام آشنا بیشتر است.

کارپینو نخستین سامانه سفارش آن‌لاین تاکسی‌های رسمی تهران است که از اسفند۱۳۹۵ فعالیت خود را در شهر آغاز کرد. کارپینو در این مسیر توانست همه مجوزهای لازم برای فعالیت را از تاکسیرانی و شهرداری دریافت کند و برخلاف اسنپ و تپسی، مدیریت شهری هیچ شکایت و انتقادی از آن نکرد.

همین دریافت مجوز موجب شد تاکسی‌ها برای دریافت برچسب آن صف ببندند اما مشتریانش در برابر رانندگانی که برای اسنپ و تپسی کار می‌کردند، بسیار کم بودند. از این‌رو موضوع شکایت تاکسیرانی سابق و نهادهای شهری مطرح شد تا کارپینو بتواند از پله مجوزش بالا برود و خدماتش را گسترده کند. قیمت اما همه‌‌چیز بود.

  • بن بست قیمت

در ماه‌های اخیر نرم‌افزارهایی به گوشی‌های همراه راه یافته‌اند که برای یک مسیر مشخص، قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و کمترین را به شهروند پیشنهاد می‌دهند. در بیشتر مسیرهای شهری، اسنپ و تپسی قیمت بهتری دارند و کارپینو، نتوانسته قیمتش را به مخاطب بقبولاند.

  • در محدوده طرح چطور؟

یکی از نقاط قوت کارپینو از بدو تشکیل، حضور بدون مشکل در محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک بود. این سرویس از تاکسی‌ها استفاده می‌کرد و این وسایل برای حضور در همه نقاط شهر، هیچ مجوزی نیاز نداشتند اما رانندگان اسنپ و تپسی با خرید روزانه طرح و حتی گاه پرداخت جریمه‌ها، این خلأ را جبران کردند تا 2نرم افزار اصلی تردد در شهر همچنان بدون رقیب بمانند.

  • مدیریت متزلزل

مدیریت کارپینو طی سال اخیر 3بار تغییر کرده و آخرین نوبه آن مربوط به روزهای پایانی خرداد بوده که سهیل مهدیخانی، مدیرعامل سابق شرکت طی نامه‌ای بلند‌بالا استعفای خود را اعلام کرد و از این سمت کناره‌ گرفت. در متن استعفای وی به مشکلات عدیده این نرم افزار طی ماه‌های اخیر اشاره شد؛ رفع اشکالات اپلیکیشن، تبلیغات مؤثر و گسترده، به‌روزرسانی پرداخت‌ها، رفع مشکلات تأمین قطعات و تعمیر تاکسی‌ها، بیمه، افزایش درخواست‌ها، کرایه، نقشه و آدرس‌دهی.

  • مسافر چه می‌خواهد؟

آنچه سبب می‌شود مسافران برای سفرهای درون شهری خود، یک اپلیکیشن را نسبت به اپلیکیشن دیگری ترجیح دهند به عواملی چون کارایی و راحتی کار با اپلیکیشن، در دسترس بودن ماشین‌های متعدد، رعایت احترام به حقوق مسافر و از همه مهم‌تر قیمت مناسب، بستگی دارد. طبیعی است مسافرانی که از خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند به‌دنبال سرویسی با‌کیفیت‌تر و البته قیمت پایین‌تر باشند؛ از آن طرف اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی سعی می‌کنند قیمت خود را نسبت به رقبا پایین‌ نگه دارند تا مسافران بیشتری نصیبشان شود. شاید با برآوردن این نیاز ساده، کارپینو دوباره به چرخه برگردد.

  • ممنوعیت آستین‌کوتاه
    در تاکسی‌های قزوین!؟

شهردار قزوین ممنوعیت پیراهن آستین‌کوتاه برای رانندگان تاکسی این شهر را تأیید کرد؛ البته دستور فقط شامل رانندگانی‌ است که در شهرداری مشغول به‌کار هستند. دیروز نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که طی آن رئیس حراست شهرداری قزوین به معاونت اداری و مالی این شهرداری درباره اینکه رانندگان آژانس شئونات اسلامی را با پوشیدن لباس آستین‌کوتاه در محل کار رعایت نمی‌کنند،

نوشت: «برخی از رانندگان آژانس در مناطق و سازمان‌ها نسبت به رعایت شئونات اسلامی اقدام ننموده و با لباس آستین‌کوتاه در محل کار خود حاضر می‌شوند. مقتضی است دستور فرمایند نسبت به رعایت موارد مطروحه اقدام لازم را معمول داشته و در غیراینصورت از فعالیت آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد.» علی صفری شهردار قزوین در این‌باره گفت: این ممنوعیت تنها در مورد رانندگانی است که در شهرداری قزوین مشغول به‌کار هستند و اجازه هیچ برخورد سلیقه‌ای خارج از ضوابط اجرایی را نمی‌دهیم و این بخشنامه صرفا برای رانندگان در اختیار شهرداری قزوین صادر شده و ربطی به رانندگان تاکسی فعال در سطح شهر و یا رانندگان آژانس ندارد.

  • حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد 
    بعد از 4سال مطلوب اعلام شد

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با اشاره به حسابرسی انجام شده در صورت‌های مالی این شرکت در سال گذشته از مطلوب اعلام شدن عملکرد مالی توسط حسابرس مستقل خبر داد.

محمدحسین حجازی با اشاره به عملکرد مالی شرکت نوسازی در سالیان گذشته، به‌همشهری گفت: این موضوع در چند مورد توسط حسابرس مستقل و حسابرس شورای شهر با اعلام مردودی و عدم‌اظهارنظر مواجه شده بود که با اصلاح امور مالی، قراردادها، شفاف‌سازی‌ و ارتقای سلامت اقتصادی در تصمیم‌ها در سال96 توانسته مورد قبول حسابرس مستقل قرار بگیرد و مطلوب اعلام شود.

او درخصوص وضعیت اراضی عباس‌آباد تصریح کرد: این منطقه یک قطب فرهنگی و گردشگری در مقیاس ملی و منطقه‌ای است که با توجه به رویکرد جدید مدیریت شهری پایتخت و تأکید شهردار تهران شفاف‌سازی‌ مالی را در اولویت حوزه اقتصادی خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، یادآور شد: ابهامات مالی و نتایج غیرقابل‌قبول حسابرسی‌ها در سال‌های گذشته به وجهه منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد آسیب وارد کرده بود که امیدواریم با این شروع مطلوب، شاهد ارتقای جایگاه این مجموعه در افکار عمومی و نهاد‌های نظارتی باشیم. حجازی با تأکید بر نقش منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در پایتخت، افزود:

حرکت در مسیر مدیریت یکپارچه اراضی براساس مصوبات و قوانین اسناد بالادستی، بازپس‌گیری بخش‌ها و فضاهای جدا شده و اصلاح اسناد مالی در حوزه سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و پروژه‌ها کار ویژه این مجموعه است که با حمایت شورای شهر و شهرداری تهران به‌دنبال تحقق آن خواهیم بود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار