کد خبر: ۶۳۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ 31 July 2018

اعلام آمادگی قطر برای همکاری نظامی با عراق، پنج کشته و زخمی در اولین جنگ و نزاع آب در عراق، بازگشت بیش از یک میلیون آواره به سوریه، رایزنی روسای هیاتهای مذاکره کننده ایران و ترکیه در سوچی و کنترل ارتش سوریه بر آخرین پایگاه داعش در حومه درعا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره حضوری با روحانی بدون پیش شرط نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، هر زمان ایران بخواهد، آماده دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران است.

ترامپ به خبرنگاران گفته است: هر زمانی که آن ها (ایران) بخواهند، حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با روحانی دیدار کند.

اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره حضوری با روحانی بدون پیش شرط/پنج کشته و زخمی در اولین جنگ و نزاع آب در عراق/بازگشت بیش از یک میلیون آواره به سوریه/کنترل ارتش سوریه بر آخرین پایگاه داعش در حومه درعا

رئیس جمهور آمریکا افزود: «اگر آن ها بخواهند دیدار کنند، من دیدار خواهم کرد.»

اعلام آمادگی قطر برای همکاری نظامی با عراق

روز دوشنبه، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به سفر تاریخی خود به قطر که بنا به دعوت «غانم بن شاهین الغانم» همتای قطری وی صورت گرفت، پایان داد.

در این بیانیه اشاره شده که هیأت نظامی عراق در دیدار با مقامات قطری مسائل متعددی از جمله تقویت همکاری نظامی و آموزشی در زمینه‌های دریایی و هوایی را بررسی و قطر بر آمادگی و حمایت کامل از عراق در این زمینه‌ها تأکید کرد.

طبق گزارش شبکه «أخبار العراق»، در نشست مقامات نظامی دو طرف همچنین موضوع برگزاری رزمایش‌ها و تمرینات مشترک نیروهای دو کشور بررسی شد.

دو طرف ضمن تأکید بر روابط تاریخی گفتند، این سفر آغازی برای شراکت قوی و مستحکم در تمامی زمینه‌هاست.

بررسی دیدگاه طرفین درباره تشکیل کمیته‌های فرعی به منظور بررسی و پیگیری توافقات صورت گرفته و توسعه توان نظامی عراق و قطر، از دیگر محورهای گفت‌وگوی مقامات نظامی دو کشور بود.

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق نیز فوریه گذشته در سفری به دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

پنج کشته و زخمی در اولین جنگ و نزاع آب در عراق

همزمان با اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای عراق از جمله بر سر بحران آب و در اولین درگیری مسلحانه بین دو خانواده بر سر سهم آب شرب در شهر کرکوک (365 کیلومتری شمال بغداد) یک تن کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

منابع رسانه ای روز دوشنبه در کرکوک گفتند، درگیری بین دو همسایه در محله 'القادسیه' در شهر کرکوک هنگامی شروع شد که دو طرف بر سر میزان برداشت از تانکر توزیع آب شرب دچار اختلاف شدند و این اختلاف منجر به درگیری مسلحانه بین دو خانواده شد.

اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره حضوری با روحانی بدون پیش شرط/پنج کشته و زخمی در اولین جنگ و نزاع آب در عراق/بازگشت بیش از یک میلیون آواره به سوریه/کنترل ارتش سوریه بر آخرین پایگاه داعش در حومه درعا

بر اثر بالا گرفتن اختلافات لفظی بین دو خانواده بر سر تصاحب آب تانکر حمل آب شهری، دو طرف به سلاح متوسل شده و در نتیجه تیراندازی بین آنها، یک تن کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش های به دست آمده از این درگیری، مداخله اهالی محل برای آرام کردن دو خانواده، ره به جایی نبرد؛ امری که باعث شد تا در نهایت نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع ناچار به مداخله شوند.

سایت خبری «کرکوک ناو» در این خصوص نوشته است، یکی از خانواده ها که سرپرستش از افسران امنیتی است، این تانکر حمل آب را به محل آورد تا بین اهالی و خانواده خود توزیع کند، ولی همسایه او خواستار سهم بیشتری از آب شد؛ امری که منجر به اختلاف و در نتیجه درگیری مسلحانه بین دو طرف شد.

کاهش شدید بارندگی ها در سال های اخیر و پایین آمدن سطح رودخانه دجله و رودهای مجاور شهر کرکوک باعث شده است که خانواده ها در این استان و دیگر استان های عراق، متکی به تانکرهای توزیع آب شرب شهری شوند.

طبق اعلام رسانه های عراق، این اولین درگیری در نوع خود بر سر تصاحب آب است که در این کشور در نتیجه کم آبی در این کشور اتفاق می افتد.

بازگشت بیش از یک میلیون آواره به سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره سوری از زمان آغاز عملیات روسیه در سوریه در سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون به کشور خود بازگشته اند.

روسیه از سی ام سپتامبر ۲۰۱۵ عملیات خود را علیه گروه تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه بنا به درخواست دمشق آغاز کرد.

این در حالی است که عملیات نیروهای ارتش سوریه برای خارج کردن عناصر مسلح از شمال این کشور ادامه دارد و هزاران عنصر مسلح از غوطه شرقی و قلمون شرقی و هم چنین حومه حمص به ادلب منتقل شده اند.

رایزنی رؤسای هیأت های مذاکره کننده ایران و ترکیه در سوچی

حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه، روز دوشنبه هشتم مرداد ماه 97 در چهارچوب مشورت های دوجانبه با شرکت کنندگان در اجلاس دهم روند آستانه در سوچی، با سدات اونال معاون وزارت خارجه ترکیه و رئیس هیأت این کشور در مذاکرات دیدار و گفت وگو کرد.

جابری انصاری و اونال در این دیدار، ضمن بررسی آخرین تحولات سوریه، در خصوص کمیته قانون اساسی، بازگشت آوارگان و تبادل بازداشت شدگان و ربوده شدگان و بیانیه پایانی دهمین کنفرانس بین المللی صلح سوریه که در سوچی در حال برگزاری است، رایزنی و تبادل نظر کردند.

جابری انصاری پیش از این با لاورنتیف، نماینده روسیه، دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و بشار الجعفری نماینده سوریه به گفت وگو پرداخته بود.

کنترل ارتش سوریه بر آخرین پایگاه داعش در حومه درعا

یگان‌های ارتش سوریه روستای الشجره، آخرین پایگاه داعش در حومه درعا را تحت کنترل خود درآوردند.

به گزارش اسپوتنیک، یگان‌های ارتش سوریه توانستند روستای الشجره که آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در حومه درعا به حساب می‌آمد، در کنترل خود درآورند.

یک منبع میدانی سوری نیز گفت: یگان‌های ارتش سوریه عملیات پاکسازی این روستا از مین‌ها و بمب‌های کار گذاشته شده توسط داعش را آغاز کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار