عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور:
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با تبیین ظرفیت های بخش کشاورزی خوزستان بیان کرد: با توجه به نزدیکی این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق ، ظرفیت بالایی در زمینه صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی و باغی دارد.
کد خبر: ۶۴۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 15 August 2018

محمدرضا اورانی درنشست دست اندرکاران تشکل های تعاونی و کشاورزی خوزستان در سرسرای اداری تعاون روستایی خوزستان افزود: هم اکنون هشت استان از 31 استان کشور بالغ بر 65 درصد حجم محصولات کشاورزی کشور را تولید می کنند که خوزستان با تولید سالانه حدود 16میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی ، در صدر قرار دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان برای توسعه بخش کشاورزی و بالا بردن اشتغال در این بخش به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد گفت: فقدان زنجیره غذایی و نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی مناسب که دارای ارزش افزوده بالایی در کشاورزی هستند از ضعف های بخش کشاورزی خوزستان است.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از مدیران کشاورزی شهرستان های خوزستان و نیز تشکل های تعاونی که دارای نقدیگی مناسب و درخور توجه هستند خواست زنجیره صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی را در خوزستان به نتیجه برسانند زیرا تنها 15 درصد ارزش محصولات کشاورزی ، از تولید بدست می آید و 85 درصد پس از تولید (فرآوری و صنایع تکمیلی) که شامل ارزش افزوده است خلق می شود.

اورانی با بیان اینکه کشاورزان نمی توانند به تنهایی در این زمینه (راه اندازی صنایع تبدیلی)به نتیجه مطلوب برسند افزود: تشکل های تعاونی و کشاورزی باید در زمینه راه اندازی صنایع تکمیلی و فرآوری پیشقدم شوند تا ارزش تولیدات کشاورزی در استان ، چند برابر افزایش یابد و سرمایه گذاری جدید در بخش کشاورزی شکل گیرد.

ضرورت به کارگیری نیروهای جوان در تعاونی های روستایی

اورانی با تاکید بر اینکه به کارگیری نیروهای جوان و تعامل با متخصصان و مدیران کشاورزی موفقیت در تشکل های تعاونی روستایی را هموار خواهد کرد گفت: وجود نیروهای جوان در تعاونی های روستایی و کشاورزی ، آینده خوبی را برای خوزستان که رتبه اول تولیدات اول کشاورزی در کشور را دارد رقم خواهد زد.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه افزود: از ظرفیت هایی که می تواند باعث موفقیت

در بخش های مختلف تعاون روستایی شود بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی است که دولت توجه خوبی به این بخش دارد زیرا هم اکنون 2 نوع تسهیلات برای ایجاد زیرساخت ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی طرح های کشاورزی ارایه می شود و این از ظرفیت هایی است که تشکل های تعاونی می توانند در حوزه زیرساخت ورود کنند.
وی ادامه داد: نباید در حوزه کشاورزی و توسعه آن تنها به یک نسخه بسنده کنیم زیرا ظرفیت ها و استعدادهای کشاورزی در همه استان ها یکسان نیست.

اورانی در ادامه ، تفاوت قیمت محصولات کشاورزی را از مزرعه تا بازار از مشکلات فعلی کشور بیان کرد و افزود: اکنون مصرف کننده با قیمت بالا می خرد و تولید کننده (کشاورز) با قیمت پایین می فروشد و باید تشکل های کشاورزان با توجه به نکته مهم 'مزرعه تا سفره ' و قطع دست واسطه ها و دلالان به این میدان ورود کنند.

نظام خرده مالکی در خوزستان باید اصلاح شود

اورانی ، نظام خرده مالکی در بخش کشاورزی و قطعه کردن زمین های کشاورزی را به ضرر بخش کشاورزی خوزستان و کشور توصیف کرد و گفت: یکپارچه سازی زمین ها به سود کشاورز و توسعه کشور است زیرا موجب افزایش بهره وری ، افزایش درآمد کشاورزان ، و امکان استفاده بهتر از ماشین آلات کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: نظام های بهره برداری درطرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان ، باید به سمت و سویی حرکت کند که از قطعه شدن زمین ها جلوگیری کند تا این طرح عظیم به اهداف نهایی خود که افزایش 9 میلیون تنی محصولات کشاورزی و باغی خوزستان است برسد.

گفتنی است با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب که قرار است گام دوم و نهایی آن تا سال 1400به سرانجام برسد ، تولیدات سالانه محصولات کشاورزی ، باغی و آبزی خوزستان از 16میلیون تن فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید و 300هزار فرصت شغلی جدید شکل می گیرد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار