مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری می باشد
کد خبر: ۶۴۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ 22 August 2018

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری می باشد که از شاخصه های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود. در همین راستا فعال سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود. واگذاری این پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی می تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر؛ بعنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.

بهروز آقایی اظهار داشت: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 8 و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت های پیش نیاز توسعه سواحل مکران، لذا ضرورت بهره مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی می بایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل گردد که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه)؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم بهره مندترین استان شرقی، منجمله فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

آقایی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه 20 درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصي و تكميل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه های ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهاي حاصل از انتقال محموله هاي كالاي اساسي و بارهاي انتقالي در اين محور، امکان پذیر خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار