کد خبر: ۶۴۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 31 August 2018

در حالی که تجربیات جهانی نشان می دهد استفاده از ساز و کار نظارت مردمی و تشویق مردم به افشای فساد، یکی از موثرترین روش های کنترل فساد است، اخبار رسیده حکایت از موافقت دولت با تشویق افشاکنندگان فساد دارد. به این ترتیب که در صورت تایید صحت گزارش فساد یا اختلاس، فرد افشاگر درصدی از میزان مالی را که از سوی مجرم یا متخلف به دولت بازگردانده شده است، دریافت خواهد کرد.

به گزارش روزنامه خراسان، بر اساس تصمیمات گرفته شده طی جلسه روزهای گذشته تعدادی از مسئولان دولتی، مقرر شده چنان چه صحت ادعای گزارش کننده در خصوص وقوع فسادهایی چون اختلاس یا ارتشا احراز شود، 5 درصد از میزان مالی که از سوی مجرم یا متخلف به دولت بازگردانده یا از اتلاف آن به دلیل آن گزارش جلوگیری شده است، به عنوان پاداش از محل مزبور و پس از پیش بینی بودجه مد نظر در سال آینده، به وی پرداخت خواهد شد.

لایحه شفافیت در ویرایش نهایی در اواسط مردادماه به تایید کمیسیون مربوط رسیده و اکنون در حال رسیدگی در هیئت دولت است.گفتنی است در بسیاری از کشورهای دنیا، برای حمایت از افشاگران فساد و تشویق آن ها، قوانینی با عنوان حمایت از سوت زنان فساد وجود دارد که طبق بررسی ها، بهترین ساز و کار مقابله با فساد و اختلاس است. روزنامه خراسان پیش از این در گزارش ها، یادداشت ها و گفت وگوهایی، ضمن بررسی تجربیات کشورهای دنیا در حمایت از سوت زنان در مقابله با فساد، خواستار وضع قوانین جدید و حمایت از افشاگران شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار