کد خبر: ۶۴۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 30 August 2018

دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر با ورود مستقیم به عرصه ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور عزم خود را برای شکوفایی استعدادها و بهبود زیر ساخت های ورزشی این استان جزم کرده به طوری که اینک شاهد اوج گیری این حوزه هستیم.

به گزارش ایرنا، امروزه کارشناسان باور دارند که ورزش می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی باشد زیرا افراد با حضور در میادین ورزشی و انجام فعالیت های گروهی از افسردگی خارج و دارای روحیه شاداب و با نشاط می شوند.
دامنه فعالیت و کارآیی تربیت بدنی و علوم ورزشی بسیار گسترده است و تمام گروه های سنی را شامل می شود.
متنوع بودن اقلیم سیستان و بلوچستان سبب شده بسیاری از رشته های ورزشی در آن قابل اجرا و مهد پرورش قهرمانان و پهلوانان باشد به طوری که شمال آن به عنوان سرزمین اسطوره ها و افسانه های ملی نظیر رستم و سهراب در رشته کشتی و کبدی، مرکز استان با برخورداری از جاذبه های طبیعی همچون کوه تفتان رشته های کوه نوردی و استقامتی و جنوب استان نیز با داشتن جوانان مستعد و برومند در رشته دو و میدانی و وجود تنها بندر اقیانوسی ایران در حوزه ورزش های دریایی و ساحلی از ظرفیت بالایی ملی و جهانی بهره مند است.
با وجود این همه ظرفیت و توانمندی از منظر کارشناسان پیش از دولت یازدهم توجه زیادی به این بخش نمی شد اما در چند سال اخیر با عنایت دولتمردان در آستانه اوج گیری قرار گرفته است.
افزایش سمن ها، راه اندازی خانه های ورزش روستایی، حضور گسترده ورزشکاران سیستان و بلوچستان در میادین ملی و بین المللی، گسترش فعالیت های عمرانی با توجه به نیاز هر منطقه و تاکید بر تکمیل طرح های نیمه تمام، میزبانی از رقابت های ملی و بین المللی، توجه ویژه به استعداد های ورزشی هر منطقه از استان و توسعه ورزش بانوان از جمله فعالیت های چند سال اخیر دولت در این استان بوده است که نوید آینده روشن در این حوزه را می دهد.

** رشد تعداد سمن ها از 6 سمن سال 92 به 85 سمن
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای اخیر با عنایت دولت تعداد سمن های جوانان استان از 6 مورد در سال 92 هم اینک به 85 سمن در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، هنری، محیط زیست و گردشگری ارتقا یافته است.
محمودرضا امیاری افزود: همچنین با عنایت به این بخش 210 سمن نیز در حال سیر مراحل اداری برای اخذ مجوز هستند.
وی تاکید کرد: با برون سپاری و تفویض امور به سمن ها بستری برای فعالیت های اجرایی و مدیریتی ایجاد می شود که در توانمند سازی حوزه جوانان نقش موثری دارد.

** توجه ویژه دولت به زیرساخت های ورزشی سیستان و بلوچستان
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: توجه ویژه وزارت ورزش و جوانان به زیر ساخت های این استان بخصوص در روستاها سبب شده در چند سال اخیر 81 طرح ورزشی در این استان راه اندازی شود که 70 درصد این طرح ها در مناطق روستایی ساخته شده است.
وی افزایش تعداد اماکن ورزشی سیستان و بلوچستان از 253 مورد سال 92 به 306 مکان با گستره یک میلیون و 102 هزار و 390 متر مربع در سال 96 را از جمله توفیقات در حوزه گسترش فضاهای ورزشی این استان ذکر کرد.
امیاری افزود: 15 طرح نیز در هفته دولت امسال با اعتبار افزون بر 400 میلیون ریال در حال بهره برداری است.
وی بیان کرد: عنایت وزارت ورزش و جوانان به این استان ویژه است به طوری که با اختصاص اعتبارات استانی و ملی تمام طرح های ورزشی استان فعال و 35 طرح نیمه تمام و جدید نیز با در اولویت قرار گرفتن درحال تکمیل برای راه اندازی در دهه فجر است.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان گفت: امسال نیز برای توسعه و تکمیل طرح های ورزشی سیستان و بلوچستان 45 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

** توجه به ورزش همگانی و روستایی
امیاری بیان کرد: در سال 93 میزان مشارکت مردان و زنان در ورزش همگانی و روستایی سیستان و بلوچستان 52 هزار و 437 نفر یعنی کمتر از یک درصد جمعیت استان بوده است.
وی افزود: با اقدامات صورت گرفته در این حوزه در سال گذشته میزان مشارکت ها در ورزش همگانی و روستایی استان به 151 هزار و 909 نفر یعنی 5.57 درصد جمعیت رسیده است.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در حوزه ورزش روستایی از سال 93 تاکنون 108 خانه ورزش روستایی در این استان راه اندازی شده است و تجهیز 80 خانه ورزش روستایی نیز در سالجاری در دستور کار قرار گرفته است.

** درخشش ورزشکاران سیستان و بلوچستان در میادین ملی و بین المللی
امیاری گفت: با گسترش زیر ساخت های ورزشی در استان و توجه به استعداد های هر منطقه شاهد درخشش بیش از پیش ورزشکاران استان در میادین مختلف ورزشی هستیم به طوری که افزایش تعداد مدال ورزشکاران استان در عرصه رقابت های بین المللی از چهار مدال سال 93 به 55 مدال در سال 96 نشان از شکوفایی ظرفیت های ورزشی استان دارد.
وی افزایش شمار ورزشکاران اعزامی سیستان و بلوچستان به رقابت های ملی را 133 نفر و بین المللی را سه نفر در سال 93 به 133 نفر و 147 نفر در سال 96 از جمله توفیقات ورزش در این حوزه ذکر کرد.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین تعداد ورزشکاران استان دعوت شده به اردوی تیم ملی از 41 نفر سال 93 به 151 نفر در سال 96 افزایش یافته است.
وی افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان از 27 هزار و 757 نفر به 44 هزار و 880 نفر، برگزاری جشنواره ها، همایش ها و رقابت های همگانی و روستایی عشایری از 255 مورد به 545 رقابت(مسابقه)، افزایش مدال های انفرادی ورزشکاران استان از 96 مدال به 325 مدال، افزایش میزبانی رقابت های قهرمانی کشور از 12 مورد به 42 رقابت و برپایی کلاس های آموزشی برای ورزشکاران از 21 کلاس گذشته به 125 کلاس را از جمله توفیقات سالهای اخیر در حوزه ورزش قهرمانی و پهلوانی این استان برشمرد.
وی بیان کرد: همچنین با تاکید وزارت ورزش و جوانان هم اینک طرح استعدادیابی ورزشی در قالب 15 رشته ورزشی مدال آور در استان در حال اجراست.

** گسترش فعالیت بانوان در سیستان و بلوچستان
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک افزون بر9 هزار ورزشکار زن این استان در40رشته ورزشی فعالیت می کنند.
وی اجرای هزار و 91 برنامه همگانی، 222 برنامه روستایی و عشایری، کسب 212 مدال قهرمانی کشور و 21 مدال بین المللی، میزبانی از 15 رقابت قهرمانی کشور، اعزام 146 ورزشکار به رقابت های کشوری و برگزاری 64 دوره آموزشی را از جمله اقدامات و توفیقات سال گذشته در حوزه بانوان استان ذکر کرد.
سیستان و بلوچستان با توانمندی های بی نظیر خود در صورت ادامه حمایت ها می تواند به یکی از قطب های ورزشی کشور تبدیل شود و نیز به واسطه موقعیت خاصی که دارد می تواند درصورت ادامه روند ایجاد زیرساخت های ورزشی مناسب میزبان بسیاری از بازیها و گردهمایی های ورزشی حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار