بیش از ۲ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر معادل ۵ درصد از مشمولان سهام عدالت تا پایان مردادماه فوت کرده و نتوانسته‌اند از مزایای این سهام بهره‌مند شوند.

5 درصد مشمولان قبل از گرفتن سهام عدالت برحمت خدا رفتند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال 1385 در کشور در حال اجرا است که بر اساس آن 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر از اقشار مختلف جامعه در قالب 6 دهک و 18 گروه دسته‌بندی شده و سهام عدالت میان آنها توزیع شده است.

این در حالی است که مطابق قانون با پایان یافتن زمان تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه آن، از سال گذشته سود سهام عدالت مشمولان به جای واریز به حساب خزانه بابت تسویه اقساط آنها، میان مشمولان در حال توزیع است و از سوی دیگر باید آزادسازی این سهام نیز انجام شود.

در این راستا در زمستان سال گذشته لایحه ساماندهی سهام عدالت با هدف آزادسازی این سهام و فراهم آوردن شرایط خرید و فروش آن به مجلس ارائه شده و در صورت موافقت نمایندگان مجلس با این لایحه، مراحل اجرایی آزادسازی سهام عدالت آغاز می‌شود.

اما نکته قابل توجه در این زمینه، مدت زمان طولانی اجرای این طرح می‌باشد که تاکنون بیش از 12 سال طول کشیده است. این در حالی است که تجربه اجرای کوپن سهام در دنیا که به نوعی نسخه دیگری از سهام عدالت است نشان می‌دهد طرح کوپن سهام در سایر کشورها در مدت اندکی و طی چند سال اجرایی و عملی شده و مردم از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از میان 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر مشمولی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته و سهامدار نهایی سهام عدالت هستند تا پایان مردادماه 2 میلیون و 342 هزار و 450 نفر فوت کرده و 46 میلیون و 883 هزار و 743 نفر در قید حیات هستند که مطابق این آمار تاکنون بیش از 5 درصد از مشمولان سهام عدالت فوت کرده و نتوانسته‌اند از مزایای این سهام بهره‌مند شوند