تابناک هرمزگان- دکتر سید حسین داودی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رییس سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت از برگزاری كنگره ملي دخانيات و سلامت از تاريخ 5 لغايت 7 دي ماه سال 1397 در بندرعباس و به ميزباني دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷ 18 September 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر داودی افزود: مسیرهای علمی برای حل مسائل اجتماعی همواره موثر ترین و ماندگارترین روش ها بوده اند و بویژه در حل مسائل و چالش های حوزه سلامت برگزاری همایش‌های علمی می تواند نقش موثری درایجاد فضایی پویا برای به اشتراک گذاردن دستاوردها و راه حل ها فراهم کند و  برای ایجاد گفتمان‌های روز آمد و ضروری در  ارائه خدمات سلامت بسیار کارا خواهد بود.

وی بیان کرد: بررسی آمارهای مصرف مواد دخانی در کشور بسیار نگران کننده است و ضروری است؛ که سیاستگزاران و برنامه ریزان و بخش های مختلف مسئول با جدیت برای کاهش مصرف دخانیات برنامه ریزی کنند.

دکتر داودی ابراز داشت: در حال حاضر در ایران حدود 7 میلیون و 700 هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است که زنگ خطری است برای سلامت جامعه بویژه آنکه مصرف مواد دخانی هم بر سلامت جسم و هم سلامت روان شهروندان تاثیر مخرب جبران ناپذیری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر آن است تا در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و تکلیف سازمانی خود سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت را با همکاری سایر نهادهای علمی و اجرایی بین المللی و ملی میزبانی نماید و بدنبال آن هستیم تا این کنفرانس‌ ضمن ایجاد امکان تبادل اطلاعات و تجربیات ما را در برآورد و برنامه ریزی توان‌مندی‌ها، برنامه ها و امکانات لازم برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقاء سلامت جامعه یاری نماید. لذا چشم انتظار دیدار و مشارکت شما هستیم .

دکتر تیمور آقا ملایی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1386 با هدف بررسی وضعیت مصرف دخانیات و تاثیر آن بر سلامت افراد و به منظور به اشتراک گذاری جدیترین دستاوردهای این حوزه نخستین کنگره دخانیات کشوری را در شهر بندرعباس و دومین کنگره کشوری و اولین کنگره منطقه ای دخانیات و سلامت را در جزیره کیش برگزار نمود تا زنگ خطری در این خصوص را به صدا درآورد.

وی اظهار کرد: اکنون و پس از گذشت 10 سال از آن کنگره آمارهای نگران کننده ای از افزایش مصرف دخانیات، تنوع مواد مصرفی دخانی و نیز کاهش متوسط سن مصرف کنندگان مواد دخانی در کشور منتشر شده است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف دخانیات به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به سرطان ها و از ریسک فاکتورهای مهم ابتلا به بیماری های قلبی در کشور ماست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نظر دارد با استفاده از توان متخصصین، دانشمندان و پژوهشگران از سراسر کشور سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت را با هدف بروز رسانی دستاوردهای علمی و ارائه راهکارهای عملی برای کاهش میزان مصرف دخانیات برگزار نماید. بدینوسیله از همه پژوهشگران دعوت می نمائیم تجارب علمی و دستاوردهای تحقیقاتی شان را در این رویداد بزرگ علمی به اشتراک بگذارند.

دکتر حسین فرشیدی دبیر علمی کنگره ملی دخانیات و سلامت عنوان کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۱۵ درصد جوانان ایرانی قلیان می کشند و بالاترین گرایش به مصرف قلیان در جوانان زیر 30 سال است؛ این یعنی ما در رابطه با کاهش مصرف مواد دخانی و قلیان، هیچ‌‎گاه پیش نرفته‌ایم و سن مصرف قلیان در کشورمان روز به روز در حال کاهش است.

دکتر فرشیدی یادآور شد: رشد عجیب و نجومی مصرف قلیان در ایران بود که موجب شد بیش از یک سال پیش چهارهزار نفر از پزشکان ایرانی طی نامه ای هشداردهنده از  ریاست محترم جمهوری بخواهند جلوی گسترش سریع مصرف قلیان گرفته شود چرا که ایران بالا‌ترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد و 30 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان به صورت مستقیم با دخانیات در ارتباط است.  همچنین در کشور ما سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات می‌میرند. این آمار هم شامل مصرف‌کنندگان دخانیات می‌شود و هم آن‌هایی که در معرض دود قرار دارند.

دبیر علمی کنگره ملی دخانیات و سلامت خاطر نشان کرد: اقدامات صورت گرفته سالهای اخیر که مبتنی بر کنترل مکان های عرضه و برخوردهای انضباطی و پلیسی بوده اند هر چند در برخی نقاط موثر واقع شده اند اما در مجموع نتوانسته اند جلوی موج مصرف دخانیات در کشور را بگیرند.

دکتر فرشیدی افزود: این تجارب نشان می دهد که کاهش مصرف دخانیات در کشور نیازمند یک همت جمعی است و راه حل ها و برنامه هایی در این زمینه موثر خواهند بود که به روش علمی پیشنهاد شده باشند و حاصل بررسی های علمی باشند.

وی اظهار داشت: در همین راستا بر آن شدیم تا فرصتی فراهم آوریم که همه متخصصین و دانشمندان و پژوهشگران این حوزه گرد هم آیند، و از طریق به اشتراک گذاری دستاوردهایشان و ایجاد یک طوفان فکری نهضت مقابله با مصرف دخانیات را تقویت نمائیم و به طبع آن یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها را مهار نمائیم .

دکتر فرشیدی در پایان ابراز کرد: هر چند این کنگره ظرفیت مهار این بحران را ندارد اما به مدد حضور دانشمندان و پژوهشگران فرصتی فراهم خواهد نمود تا با پشتوانه علمی قوی تری مسیر را ادامه دهیم. بی شک هم دستاورد پژوهش های بزرگ و هم کوچک ترین تجربیات علمی و اجرایی برای برنامه ریزی های آینده راهگشا خواهد بود. پس مشارکت همه پژوهشگران دلسوز کشورمان را می طلبیم. 

شایان ذکر است؛ کنگره ملی دخانیات و سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ از تاريخ 5 لغايت 7 دي ماه سال 1397 در بندرعباس برگزار می گردد. اطلاعات كاملتر در خصوص نحوه ارسال مقالات و شركت در كنگره بر روي سايت اينترنتي كنگره به نشاني /www.congress.hums.ac.ir/3ncth/fa  در دسترس همگان مي باشد.
انتهای پیام/*

برچسب ها: دخانیات ، کنگره ، مقالات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار